جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور

حوزه/مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درآمد در جهت مدارس علوم دینی را بیش از ۲۸۲ میلیون تومان، در جهت نیات مذهبی ۸۹۷ میلیون تومان، در نیات مساجد هم بیش از ۱۳۶ میلیون تومان برشمرد و گفت: مجموع درآمد موقوفات در استان خراسان جنوبی تا امروز بیش از ۲ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: در سازمان اوقاف و امور خیریه از روز 27 صفر را به مدت ده روز به‌عنوان دهه وقف نام‌گذاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی 9 هزار و 555 موقوفه داریم و 24 هزار رقبه برای این موقوفات تعریف شده، افزود: 96 بقعه نیز در استان داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درخصوص درآمد موقوفات در سال جاری، بیان داشت: از محل نیات اجتماعی بیش از 863 میلیون تومان و از نیات خیریه بیش از 604 میلیون تومان درآمد داشته‌ایم.

حجت الاسلام بخشی پور، درآمد در جهت مدارس علوم دینی را بیش از 282 میلیون تومان، در جهت نیات مذهبی 897 میلیون تومان، در نیات مساجد هم بیش از 136 میلیون تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: مجموع درآمد موقوفات در استان خراسان جنوبی تا امروز بیش از 2 میلیارد و 784 میلیون تومان بوده است.

وی عنوان کرد: نسبت به برنامه مصوبی که برای خراسان جنوبی نوشته‌شده است 17 درصد رشد درآمدی داشتیم و از آنچه مصوب شده جلوتر بودیم، همچنین در درآمد بقاع هم 14 درصد از مصوبه‌ای که بوده جلوتر هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما موقوفاتی را می‌پذیریم و اعلام می‌کنیم که تمام مراحلش انجام‌ و ثبت سامانه شده باشد، گفت: تا الآن 53 مورد ثبت‌شده است.

حجت الاسلام بخشی پور اعلام کرد: در سنوات گذشته در مورد موقوفات مشاوره‌ای داده نمی‌شد درحالی‌که ما از وقف به‌عنوان صدقه جاریه یاد می‌کنیم اما وقتی نگاه می‌کنیم خیلی از موقوفات ما تبدیل به صدقه جامده شده است.

وی اضافه کرد: اینکه هیچ‌گونه مشاوره‌ای برای وقف داده نشده باعث شده است که امروز خیلی از موقوفات ما در سطح شهر تبدیل به مخروبه‌ای شده، چون واقف به ما اجازه شرعی مبنی بر فروش یا تعویض ملک نداده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه در ادارات مشاوره وقف داریم که اگر کسی ملکی را خواست وقف کند با توجه به نیازهای روز جامعه این کار صورت بگیرد، یادآور شد: در این راستا دوره‌های آموزش مشاوره وقف برگزار کرده ایم و یا برای شرکت در دوره‌های آموزشی افراد را به قم اعزام شده‌اند.

حجت الاسلام بخشی پور، تعداد مبلغینی که در مناسبت‌های مختلف از ابتدای سال اعزام شده اند را 395 نفر اعلام کرد و متذکر شد: 383 برنامه مذهبی و مناسبتی، 12 همایش امامزادگان و 18 مورد برنامه‌های بصیرتی و کرسی‌های انقلاب اسلامی در بقاع متبرکه را از ابتدای سال انجام داده ایم.

وی ارتقای سطح مدیریت منابع انسانی در هیئت‌امنا و خدام بقاع متبرکه را 571 نفر برشمرد و گفت: در مجموع 396 مورد برنامه‌های فرهنگی مختلف در سطح بقاع متبرکه استان اجرا شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین امسال در دهه وقف همایش تجلیل از آیت‌الله «هردنگی» را در شهر بیرجند خواهیم داشت.

حجت الاسلام بخشی پور در خصوص فعالیت های عمرانی در سطح استان، بیان داشت: 37 هزار و 765 احداثات در بقاع متبرکه و

تکمیل فعالیت‌های عمرانی به مساحت 12 هزار و 201 مترمربع را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 965 قرارداد منقضی شده را بروزرسانی کردیم، عنوان کرد: در سنددار کردن موقوفات با توجه به اینکه اگر موقوفات سنددار نباشند تصرفات خیلی زیاد است یک هزار و 425 مورد از رقبات را سنددار کرده‌ایم و 210 هزار برگ اسناد اسکن شده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha