جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
واجب

حوزه/ امام صادق (علیه السلام) فرمود: آيا به شما از سخت ترين چيزى كه خدا آن را بر خلقش واجب كرده، خبر ندهم، سپس سه چيز را ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* انصاف دادن

 

1. اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمود: آگاه باشيد، هر كه در امور مربوط به خود نسبت به ديگران با انصاف و خيرخواه باشد، خدا جز بر عزتش ‍ نيفزايد.

 

2. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر كه در رابطه خود با مردم به عدل و انصاف رفتار نمايد (اگر چه بر زيانش باشد) بر داورى ميان ديگران برگزيده شود.

 

3. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه در مال خود با فقير مواسات كند و نسبت به مردم با انصاف باشد، مؤمن حقيقى است.

 

4. امام باقر (علیه السلام) فرمود: خدا را بهشتى است كه جز سه كس در آن وارد نشوند، يكى از آنها كسى است كه درباره خود به حق داورى كند.

 

5. امام صادق (علیه السلام) فرمود: آيا به شما از سخت ترين چيزى كه خدا آن را بر خلقش واجب كرده، خبر ندهم، سپس سه چيز را ذكر فرمود كه اولين آنها اين بود: انصاف حكم كردن ميان خودت و مردم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha