جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
درس اخلاق امام جمعه تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: در دعاهایتان فقط به امور فردی محدود نشده و حل شدن گرفتاری‌های جامعه و پیروزی مسلمانان را از خداوند متعال بخواهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه ولیعصر (عج) تبریز که با حضور طلاب، اساتید و مدیران حوزوی استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد، گفت: ارتباط با خدا و دعا کردن بسیار اثربخش و کارساز است.

وی اضافه کرد: برخورداری از اخلاص، ترس و خضوع در برابر خداوند متعال و امیدواری نسبت به آینده، از شرایط استجایت دعا نزد درگاه خداوند می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گاهی دعا مستجاب می‌شود، ولی ما متوجه نمی‌شویم، ادامه داد: بعضی مواقع درخواست و دعایی که کرده‌ایم، به نفع ما نیست و خداوند مشابه آنچه که خواسته‌ایم را به ما عنایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: بعضاً در دعاها خواستار چیزی هستیم که در این دنیای فانی به صلاح ما نیست و در آخرت در حق ما اجابت می‌شود و برخی اوقات نیز دعاهایمان در حق فرزندان مورد قبول درگاه خداوند قرار می‌گیرد و عنایتی به آنان می‌شود که ما از آن‌ها بی خبریم.

وی اظهار داشت: دعا را بخصوص بعد از نمازهای یومیه هیچ گاه فراموش نکنید؛ سعی کنیم با پروردگار خود ارتباط برقرار کرده و از خداوند متعال خواسته‌های خود را بخواهیم.

رییس شورای حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه دعاها نباید تنها به امور فردی و شخصی معطوف شود، بیان داشت: هنگام دعا و راز و نیاز، فقط به فکر خودمان نباشیم و برای حل مشکلات و گرفتاری‌ها جامعه و پیروزی و سعادت مسلمانان دعا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم اضافه کرد: اگر در دعاهای خود تنها به مسائل جزئی مالی و دنیوی بیاندیشیم، ضرر کرده‌ایم. خداوند در آیه (وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ) خودش وعده داده که مرا صدا کنید تا خواسته تان را اجابت کنم.

وی ضمن توصیه طلاب به شب‌زنده‌داری و سحرخیز بودن، گفت: در شأن طلبه نیست که چراغ اتاقش هنگام اذان صبح خاموش بوده، بیدار نشود و به ادای نماز صبج چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب اکتفا کند. پیش از این در حوزه‌ها قبل از اذان صبح و هنگام نماز شب، رفت و آمد بود و حجره‌ها پر از اشک و ناله بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha