جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ مرکز آموزشی درس گفتار سعی می کند با استفاده از نخبگان و اساتید حوزه علمیه و بکارگیری قابلیت ها و امکانات فضای مجازی، محیط مناسبی را برای آموزش و پژوهش فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید حسین شهرستانی، مدیر مرکز آموزشی سامانه «درس گفتار» که اخیرا در مشهد به بهره برداری رسید، به بیان توضیحاتی درباره این سامانه آموزشی پرداخت.

مرکز آموزشی درس گفتار که فعالیت خود را با ایده تولید محتوای آموزشی متناسب با دروس حوزه برای فضای مجازی از سال 1393 آغاز کرده ، سعی کرده تا با استفاده از نخبگان و اساتید حوزه علمیه و بکارگیری قابلیت ها و امکانات فضای مجازی ، محیط مناسبی را برای آموزش و پژوهش فراهم کند.

در این راستا برای آموزش درس های پایه اول تا دهم حوزه و آماده سازی طلاب برای درس خارج در دو مرحله اقدام به فعالیت نموده است:

در مرحله اول  اقدام به طراحیِ الگوها و محیط های ویژه ای برای کلاس درس ، مطالعه ، مباحثه ، رفع اشکال و پژوهش ، متناسب با فضای مجازی شده است. این مرحله که حاصل ساعت ها بحث و بررسی است برای این طرح ها ابتدا نگاه دقیقی به انواع درس های حوزه و نیازمندی های آن شده و پس از بررسی و تحلیل الگوهای موجود آموزش مجازی ، اقدام به بومی کردن این الگوها و یا طراحی جدید آن متناسب با نیازهای حوزه شده تا پس از طراحی به اجرا در آید.

در مرحله دوم سعی در تهیه محتوای علمی برای هر قسمت شده که برای تهیه محتوا ابتدا منابع و اطلاعاتی که تا کنون موجود بوده بررسی و تجمیع گردیده و سپس اقدام به تولید محتوای مورد نیاز توسط مرکز یا با همکاری و مشارکت دیگر مراکز شده است.

نتیجه این فعالیت ها در قالب یک سامانه آموزشی ابتدا در وب سایت اینترنتی درس گفتار و سپس بر روی اپلیکیشن موبایل و تبلت ارائه میشود.

این کار که با هدف تقویت علمی عموم طلاب ، نخبگان و اساتید و تقویت روحیه تحقیق و پژوهش به اجرا در آمده می تواند با ارائه روش های موفق تحصیل و با امکان انتخاب اساتید توانمند متناسب با سلایق مختلف ، دسترسی آسان و سریع به مطالب ، رفع پیچیدگی ها و مطالب مشکل، مراجعه آسان به منابع اصلی در نقل قول ها و ارجاعات ، ارائه بسته های مطالعاتی ، طرح سوال و پاسخ گویی به آن و مواردی از این قبیل الگویی باشد برای سیستم های آموزشی موجود ، تا در حوزه های علمیه و بخصوص در شهرستان ها مورد استفاده قرار گیرد.

* سامانه درس گفتار شامل سه بخش سطح یک، سطح عالی و درس خارج است

این سامانه در سه فاز برنامه ریزی شده است:

فاز اول: مربوط به تمامی دروس سطح عالی یعنی از پایه هفتم تا درس خارج

فاز دوم: مربوط به دروس پایه اول تا ششم حوزه

و فاز سوم: مربوط به دروس خارج

فعالیت هایی که تاکنون در فاز اول صورت گرفته است:

1-  کلاس درس با ارائه دروس اساتید توانمند حوزه علمیه

این بخش شامل ارائه تمامی عناوین دروس سطح عالی با استفاده از بهترین اساتید حوزه علمیه است.

در هر عنوان درسی ، فهرستی از جلسات درس همراه با ذکر موضوع و مطالب مهم مطرح شده در آن ارائه می گردد. سپس در هر جلسه، صوت یا فیلم بیانات اساتید بر اساس مباحث مطرح شده درآن تفکیک و عنوان بندی می شود تا مطالب هر کدام بصورت خلاصه یا تقریر در آن درج گردد و به همراه متن کتاب مرتبط با آن بطور هماهنگ نمایش داده شده، تا طلبه علاوه بر شنیدن درس و مشاهده عبارات کتاب ، مطالب خلاصه یا تفصیلی درس را هم ملاحظه کند و بتواند در تمام محتوای دروس جستجو نماید.

به علاوه این امکان وجود دارد که بتوان درس اساتید دیگر را که به تدریس آن مبحث پرداخته اند نیز مشاهده و بدون هدر رفت وقت بین درس ها مقایسه نماید ؛ این ویژگی سبب ارتقاء کیفی آموزش نیزخواهد شد.

آنچه گفته شد قسمتی از طرح کلاس درس است که با ویژگی های خاصی طراحی شده وامید است تا ویژگی های دیگر در نظر گرفته شده اجرایی وتکمیل گردد.

از نظر محتوا این بخش مجموعا با حدود 5000 ساعت درس آموزشی برای سطح عالی پیش بینی شده که تا کنون 1500 جلسه آن آماده و ارائه شده و لازم به ذکر است که در اینجا ازگروه تقریر نویسی محاضرات کمال تشکر را داشته باشم که اکثر درس هایی که تاکنون تقریر نویسی شده است نتیجه فعالیت این گروه و ارائه آن در قالب سایت درس گفتار است.

 

2-  کتابخانه تخصصی متون درسی حوزه

این بخش اختصاص به تمامی کتابهایی دارد که در حوزه علمیه به عنوان متن درسی قرار گرفته اند ویا مرتبط با آن هستند. بخش کتابخانه به منظور ارائه محیط مطالعه کتاب در فضای مجازی و نیز به عنوان یکی از پیش نیازهای ارائه درس ها ایجاد شده است.

در این بخش سعی شده بهترین چاپ و تحقیق کتابها در ظاهری شکیل نمایش داده شود و برای دسترسی بهتر به مطالب علاوه بر جستجو، فهرست تفصیلی مطالب همراه با کتاب ارائه گردد.

کتابها به گونه ای نمایش داده می شوند که اگر برای هر کتاب ، درسی در سامانه وجود دارد مشخص گردد ، همچنین در داخل کتاب نیزتمام صفحاتی که در درس ها به آنها پرداخته شده قابل تشخیص باشد و نهایتا درهر صفحه کتاب، لیست جلسات درسی که مرتبط با این صفحه هستند و به تدریس آن پرداخته است ارائه می گردد .

تا کنون تعداد زیادی از کتابهای درسی موجود اضافه شده است و باید در اینجا تشکر ویژه ای هم از شبکه فرهنگی رافد داشته باشم که کمک شایانی در جهت تهیه کتابها و مقابله متون با کتاب چاپی داشته اند.

 

3- بخش روش شناسی

این بخش که ایده آن توسط موسسه به سوی اجتهاد مطرح گردیده با هدف پاسخ به دغدغه های مختلف علمی و پژوهشی طلاب مسیر اجتهاد ، شناخت مسیرعلمی طلبگی، آسیب شناسی موانع و مشاوره تحصیلی راه اندازی شده است.

حاصل این فعالیت های ارزشمند در قالب بیش از 15 ساعت نشست ، مصاحبه و گفتگو با اساتید مجرب و شناخته شده حوزه علمیه در موضوعات مرتبط با روش شناسی است و قرار است در این مرحله فعالیت های خود را بصورت صوت و تقریر هماهنگ در سایت درس گفتار ارائه و در مرحله بعد بصورت کلیپ های تصویری در آپارات و سایت اختصاصی روش ها بارگزاری کنند.

فعالیت هایی که تاکنون بیان شد بخشی از فاز اول این پروژه بود، امیدواریم این کار بتواند برای حوزه مفید باشد ومرضی حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.

علاقه مندان می توانند جهت استفاده از این سامانه آموزشی به نشانی اینترنتی https://darsgoftar.net مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha