جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مراسم  اختتامیه پانزدهمین دوره اقرأ و مراسم اعطای اجازه قرائت (اشهار)،

حوزه/ مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره اقرأ و مراسم اعطای اجازه قرائت (اشهار) به شماری از استادان قرآنی جامعه المصطفی، در سالن شهید عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام محمد حسین‌ رفیعی، در  مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره اقرأ و مراسم اعطای اجازه قرائت(اشهار)، ضمن تقدیر از فعالیت‌های شورای عالی قرآن کریم، خاطرنشان کرد: عمده گزارش‌ها در باب اجازه و اقرأ بین پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به حوزه حدیث‌شناسی متمرکز بوده است، ولی درباره قرآن کریم، گزارش‌های روشنی در این زمینه بویژه در دو سده اخیر یافت نمی‌شود؛ هر چند در این زمینه برخی از علما تلاش‌هایی صورت داده‌اند.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعه  المصطفی  تأکید کرد: نکته جالب این است که در سلسله اسناد اجازات قرانی، معمولا افراد و بزرگانی از همه مذاهب اسلامی حضور دارند که این نشان از ظرفیت گفتمان بین مذاهبی قرآن کریم است و همین امر می تواند یکی از زمینه های همکاری مشترک میان مذاهب مختلف اسلامی قرار گیرد.

وی اهتمام به این سنت اسلامی را در ترویج قرائت درست قرآن بسیار ضروری دانست و یادآورد شد: با توجه به مخاطبان بین‌المللی جامعه‌المصطفی، پرداختن به این سنت از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ از این رو، اداره‌کل قرآن و حدیث جامعه‌المصطفی، در یک سال اخیر و پس از پایه‌ریزی این اقدام به همت شورای عالی قرآن کریم، مطالعات پایه‌ای در این زمینه به انجام رساند و آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و ابلاغ گردید که براساس آن المصطفی باید در موضوع اعطای اجازات قرائت قرآن کریم برای طلاب علوم دینی در دنیا مرجعیت پیدا کند.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعه  المصطفی با اشاره به تأسیس کمیسیون اقرأ در جامعه‌المصطفی با حضور کارشناسان و استادان مبرز قرآنی، هوشمندی در اعطای اجازات، اخلاق مداری، پرهیز از توسعه غیرضروری و رقابت‌های کاذب، رعایت جدی ضوابط و استانداردها و پرهیز از دامن زدن به اختلاف قرائت را از راهبردهای این کمیسیون در پیشبرد اهداف خود برشمرد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ‌ خالق‌پور ، جانشین رئیس  جامعه المصطفی، با گرامی‌داشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تربیت قاریان و خادمان به قرآن کریم از سراسر جهان توسط جامعه المصطفی را یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی از ظرفیت بین المللی کم نظیری در کشور برخوردار است و هر هزینه ای که در این مرکز صورت گیرد، سرمایه گذاری ضروری در عرصه جهانی به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره ضرورت انس با قرآن کریم، اظهار داشت: رهبر انقلاب با توجه به ابتلای جامعه جهانی به فضای مادی گرایی، انس با قرآن کریم را چراغ هدایت به سمت معنویت می دانند. معظم له در بیانات خود، قرائت قرآن کریم را در بُعد شخصی موجب زدوده شدن زنگارهای دل و تعالی معنوی، و در بُعد اجتماعی زمینه ساز القای معنویت در قلوب مخاطبان خواندند.

حجت الاسلام خالق پور ادامه داد: در قرائت قرآن کریم که با هدف تاثیرگذاری بر جامعه سامان می یابد، باید آیات، آهنگ و لحن قرائت، متناسب با شرایط زمانه و تاثیرگذار بر مخاطب انتخاب شود.

جانشین رئیس المصطفی در پایان با تاکید بر لزوم تهذیب نفس و طهارت باطنی قاریان قرآن کریم از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ابراز داشت: قرآن کریم در ظرف عصمت بر قلب رسول گرامی اسلام(ص) نازل گردید و اگر قاریان بخواهند همانند فرشته وحی، حامل قرآن کریم برای عموم جامعه باشند، باید با تهذیب نفس دائمی، طهارت باطنی را در حد کمال دارا باشند.

شایان ذکر است در این مراسم، آقای سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن کریم، جامعه المصطفی را پیشگام احیای سنت نبوی عرض و اقرأ در حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: مقارنت برگزاری این مراسم با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نشان دهنده برکات وافر نظام مقدس اسلامی است که جامعه المصطفی العالمیه و این حرکت قرآنی، از آثار گرانقدر آن به شمار می آیند.

وی عرض و اقرأ را سنتی فراگیر در میان مذاهب مختلف اسلامی دانست که در میان علمای تشیع نیز از سابقه طولانی برخوردار است و ادامه داد: این سنت نبوی که می تواند بستری برای انس مستمر و دائمی جامعه با قرآن کریم را فراهم آورد، همانند بسیاری از سنت های اسلامی، در دوران شاهنشاهی مورد غفلت قرار گرفته و کم رنگ شد. اما هم اکنون با اهتمام حوزه های علمیه و جامعه المصطفی در ترویج این سنت حسنه، می توان شاهد انس بیشتر و نهادینه شدن ارزش های قرآنی در جامعه بود.

گفتنی است: در ادامه این مراسم، تعدادی از اساتید قرآنی جامعه المصطفی، اجازه قرائت توسط استاد شیخ محمد فهی السید عصفور را دریافت نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha