جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حکیمیان

حوزه/ مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور آیت الله غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله غروی مشاور مدیر حوزه های علمیه، روسای پیشین و جدید این پژوهشگاه و مدیران و پژوهشگران حوزوی و ودانشگاهی برگزار شد.

آیت الله غروی عضو شورای عالی حوزه علمیه، دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه، شاطری رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و حجت الاسلام والمسلمین علیزاده مشاور مدیر حوزه علمیه به نمایندگی از آیت الله اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین دیرباز رییس دانشگاه قم، در این مراسم حضور داشتند.

 

300 پروژه علمی در سال 97

طبق رسم این گونه نشست‏ها، حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی رئیس پیشین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ابتدا با اشاره به فعالیت های خود در پژوهشگاه حوزه ودانشگاه به روندی که این مرکز باید در آینده به دنبال آن باشد پرداخت.

وی گفت: در مدت چهار سال خدمت در این پژوهشگاه فعالیت های خوبی انجام شد که قطعا حاصل یک کار گروهی است و یک فرد نمی تواند این فعالیت ها را به تنهایی انجام دهد.

معاون جامعه مدرسین بیان کرد: از ابتدای ورود به این پژوهشگاه سعی کردیم که سامان دهی مناسبی به نشریات این پژوهشگاه بدهیم؛ زیرا در ابتدای ورود به این مرکز چندین مجله علمی پژهشی که برخی قرمز و برخی نیز زرد بودند وجود داشت اما با کارهای صورت گرفته امروزه آن مجلات بر اساس شاخص های وزارت علوم یا در مرحله بالایی هستند؛ از جمله این مجلات می توان به مجله «جستار اقتصادی» اشاره کرد که رتبه اول را در میان تمامی مجلات اقتصادی به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی اظهارکرد: از دیگر فعالیت هایی که دراین مرکز انجام شده است می توان به تنظیم سند راهبردی ده ساله و تصویب برنامه 5 ساله اشاره کرد؛ این درحالی است که با وجود پیش از آن با وجود برنامه 5 ساله هیچگاه به مرحله اجرا نرسید ولی این برنامه از امسال به مرحله اجرا درآمد.

وی گفت: در خصوص پروژه های تخصصی این مرکز نیز باید گفت که پروژه های تحقیقاتی در سال 92 صد و پنجاه پروژه بوده که در سال 96 به 296 پروژه و در سال 97 تاکنون به بیش از 300 پروژه افزایش پیدا کرده است.

رئیس پیشین پژوهشگاه حوزه ودانشگاه بیان کرد: ایجاد اتوماسیون پژوهشی، افزایش تعداد اعضای هیأت علمی، افزایش مراکز کاربردی، چاپ 41 کتاب در سال 97، افزایش اعتبار هزینه پژوهش، افزایش مقالات چاپ شده و فعالیت های بیشتر اساتید هیئت علمی از جمله فعالیت هایی بود که در چهار سال گذشته نسبت به آن اقدام شد.

 

 

 

رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه:

عمل گرایی و اتحاد و رزمنده بودن زیر سایه مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین حیکمیان رئیس جدید پژوهشگاه حوزه ودانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به ایام شهات حضرت زهرا(س) عمل گرایی را شعار خود دانست و گفت: اگر بخواهیم در کارهایمان موفق باشیم باید فضای جبهه را عملیاتی کنیم و همچنان که رزمندگان ما زیر سایه خمینی کبیر رزمندگان با دست خالی بر دشمن مسلح پیروز شدند امروز نیز باید زیر سایه خامنه ای کبیر در جبهه فرهنگی چنین آفرینشی داشته باشیم.

وی افزود: کتاب نوشتن در اتاق کار خوبی است ولی امروز وظیفه ما این است که در عرصه هایی که باید، فعالیت کنیم زیرا همین سکوت است که جامعه را در این شرایط قرارداده است؛ جامعه مثل خانواده ما است که باید به آن توجه داشته باشیم.

رئیس جدید پژوهشگاه حوزه ودانشگاه بیان کرد: مدیران سابق این پژوهشگاه زحمات بسیاری را متحول شدند که نیازمند تجلیل است؛ ولی در آینده باید در مسیری فعالیت کنیم که ضمن مشارکت بیشتر خدمات ارزنده تری نیز انجام دهیم.

وی با بیان اهمیت پرداختن به ریشه حوزوی و منهج فقه جواهری اظهارکرد: در این راستا فعالیت هایی که در جهت عمق بخشی به این عرصه است را انجام خواهیم داد.

حکیمیان عنوان کرد: در این زمینه نیازمند طرح بزرگی است که آن را تهیه و دانش حوزوی را با بسته امروزی اما با منهج جواهری بیان خواهیم کرد؛ ر این مسیر می خوواهیم که واسطه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با حوزه علمیه باشیم.

وی در ادامه به ظرفیت بالای انجمن های علمی حوزه در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ظرفیت مهم در زمینه تحول در علوم انسانی اسلامی بسیار مهم و کلیدی است که خوشبختانه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه نیز بر این جهت تاکید دارند و قول همکاری همه جانبه نیز داده اند.

وی در پایان به برنامه های خود در این مرکز اشاره کرد و گفت: در کنار ترجمه و بازتولید آثار به زبان های زنده دنیان به دنبال اجرای طرح هایی در زمینه معارف و فلسفه علوم انسانی اسلامی و... هستیم.

 

 

آیت الله غروی:

دولت ها هنوز اهمیت علوم انسانی را درک نکرده اند

در ادامه این مراسم آیت الله سید محمد غروی با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(ع) و دهه فجر گفت: ائمه طاهرین وظایف علما را مشخص کرده اند و در روایات به ترسیم شاکله اصلی تراز و انتظارات خود از جامعه عالمان دین پرداخته ند.

وی افزود: در یکی از این روایات، امام صادق(ع) علما و دانشمندان دین را به دیدبانانی تشبیه می کنند که راه نفوذ شیطان و ایجاد تزلزل در انسان ها را مسدود می کنند؛ آنها در این مسیر ابتدا باید هنر شناسایی قوی داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: عالمان دین در این تعریف امام صادق(ع)  از نفوذ و سیطره شیطان به کسانی که دانش دینی بالایی ندارند جلوگیری می کند؛ این ویژگی ها با نوع فعالیت این پژوهشگاه ارتباط دارد.

وی گفت: علوم انسانی به تولید فرهنگ می پردازد؛ در همین مسیر علوم انسانی دارای اهداف مختلف و بسیار مفیدی است که در عین حال، می تواند در عین تولید مناسب فرهنگی در جهت منفی هم انجام شود.

آیت الله غروی تصریح کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با این هدف ایجاد شده و فعالیت می کند؛ ایجاد این پژوهشگاه نتیجه تجربه ای بود که در این عرصه بدست آمد که باید دانشمندانی که در این دو حوزه دانشی فعالیت می کنند این فعالیت مشترک را سامان دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این تغییر پست در سمت ریاست پژوهشگاه گفت: فردی که متصدی عملی و اصلی کار است ممکن است برخی رخنه ها را نبیند و به همین جهت تغییرات می تواند نقش مهمی در کم کردن کاستی ها داشته باشد؛ به همین خاطر این تغییر را مبارک می دانیم.

وی گفت: آن دو نوع دانش عبارت از علوم انسانی مربوط به خود و علوم حوزوی است؛ در ابتدا زمینه ای برای برگزاری دورههای آموزشی برای تکمیل کادر شد؛ خوشبختانه در این زمینه طلاب و فضلای فراوانی داریم که تحصیلات تکمیلی دانشگاهی را نیز گذرانده اند.

استاد حوزه یادآورشد: یکی از نکات خاصی که در هیچ یک از دولت ها به شکل واقعی محقق نشده، فعالیت عملی همه جانبه در زمینه علوم انسانی اسلامی است؛ زیرا هیج دولتی نقش علوم انسانی در فرهنگ سازی را درک نکرده است.

وی با ذکر این مطلب که گروه های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی فعالیت های گسترده ای انجام داده اند بیان کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هنوز هم نیازمند جذب نیروهای مستعد است و با رغم اینکه زمینه این جذب نیز وجود دارد برخی موانع نیز بر سر راه است.

آیت الله غروی اظهارکرد: از وزارت علوم انتظار داریم به ما کمک کنند تا بتوانیم نقش خود را به خوبی انجام دهیم به همراه تجاربی که به دور از افراط و تفریط است؛ عزیران ما نه گفته اند علوم انسانی را باید گنار گذاشت و نه گفته اند تمام علوم انسانی را باید پذیرفت بلکه می گویند باید بازسازی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha