جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان بیان کرد: با توجه به شرایط امروز حوزه های علمیه در سطح ملی و بین المللی، حرکت تحولی همه جانبه به لحاظ کمیت و کیفیت، ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در همایش تجلیل از برترین های این حوزه که امروز در مدرسه علمیه عالی نواب برگزارشد، با بیان اینکه در آستانه گام دوم انقلاب، حوزه علميه خراسان حرکت انقلابی و تحولی در حوزه های علمیه را  آغاز کرده است  تا بستری برای ادامه مسیر باشد، گفت: آنچه که انتظار سالیان سال حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از علما، روحانیون و طلاب جوان و باانگیزه بوده، برداشتن  گام تحولی در حوزه های علمیه می باشد، که در همين راستا پس از حکم انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان توسط رهبر معظم انقلاب، حرکت های تحولی در این حوزه از سه سال گذشته آغاز شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت ایجاد حرکت تحولی در حوزه های علمیه، افزود: با توجه به شرایطی که به ویژه حوزه های علمیه امروز در سطح ملی و بین المللی دارند، برای همه ما روشن است که یک حرکت تحولی همه جانبه به لحاظ کمیت و کیفیت ضرورت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه اصل تحول از سه ناحیه، ضرورت اجتناب ناپذیر دارد، تشریح کرد: تحول و دگرگونی  یک سنت اجتناب ناپذیر است و هرکس در این مسیر قرار گیرد، اثربخشی آن را در خود و در جامعه خواهد دید.

وی اضافه کرد: تحول، در مکتب انسان ساز اسلام به عنوان یک تکلیف و همچنین فلسفه اجتهاد و فقاهت در هر نسل، مبتنی بر حرکت های تحولی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آيه ۱۱ سوره رعد كه می‌فرمايد «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» خاطرنشان کرد:  اگر جامعه ای ارتقا و عزت بخواهد باید در سایه تحول حرکت کند و این تغییر را نخست از خود آغاز کرده و آن را به سمت جامعه توسعه دهد.

وی حرکت تحولی را نمونه ای از تکلیف الهی برشمرد و ادامه داد: اگر بخواهیم فقاهت و اجتهاد روزآمد و کارآمدی داشته باشیم باید حرکت‌های ما طبق مقتضای زمان، شرایط روز و پاسخگویی به نیازهای جامعه و جهان باشد.

ارکان حرکت های تحولی

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تحول سه مرحله دارد و انبیا نیز این مسیر را پیش بردند، گفت: برای ایجاد تحول در جامعه نخستین حرکت انبیا، تحول در نظام  اجتماعي، ایجاد باور دینی و ایمان در بین افراد بود كه باید ضرورت تحول را باور کرد و گفتمان و عمل تحولی را از دیگر ارکان تحول دانست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با طرح این سوال که «حوزه های علمیه و به ویژه این حوزه در شرایط فعلی جامعه، در کدام مرحله از تحول قرار دارد؟» تصریح کرد: نگاه تحولی و مطالبه حوزه علمیه خراسان امروز تغيير كرده است و حتي انتقادات نیز، مبتنی بر مطالبات تحولی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه امروز حوزه علمیه خراسان در مرحله سوم، یعنی عمل تحولی گام برمی دارد، گفت: در حال حاضر تلاش ما با تمام ظرفیت، در عمل و حرکت تحولی برطبق مطالبات مقام معظم رهبری، عبور سریع از مرحله گفتمان به عمل است.

مدیر حوزه علمیه خراسان تحقق مطالبه‌ی  دو ویژگی اساسی حوزه انقلابی، اندیشه و عمل را مورد تاكيد قرار داد و افزود: حوزه علمیه خراسان تحت عنوان "سنت های کارآمد"، حرکت خوبی را شروع کرده که براساس بررسی نتایج به دست آمده از گذشتگان و روزآمد شدن مجاهدت هاي علمي آنان، مي باشد

وی با بیان اینکه حرکت تحولی مبتنی بر نیازهای امروز مطرح است و توجه به آنها باعث تولید علم می شود، اظهارکرد: حوزه های علمیه برای تحول در شرایط فعلی، متناسب با توانمندی و پاسخ گو بودن به خود، جامعه و جهان باید حرکت کنند.

آینده نگری، ترمز محرک تحول

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه به بحث آینده نگری اشاره و ابرازکرد: عنوان آینده نگری، ترمزی برای حرکت های تحولی در شرایط فعلی می باشد و در واقع زیرساختی برای حرکت علمی، جهادی، فقاهتی، تحولی و پاسخ گویی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آینده را باید با توجه به زنجیره مباحث در نظر گرفت، گفت: حرکت انسان مسلمان و جامعه اسلامی وقتی کارآمد و روزآمد خواهد بود که زنجیره اطلاعات هم‌پوشانی و هم‌افزایی داشته باشد، دراين صورت  یک حرکت تحولی قطعا شکل می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به نمایشگاه دستاوردهاي  تحولی حوزه علمیه خراسان که در ایام الله دهه فجر برپا شد، گفت: تحول با یک نفر و 10 نفر امکان پذیر نیست بلکه همراهی همه را می طلبد.

فعالیت های تحولی ایجاد شده در حوزه

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگر سخنان خود به تحولات ایجاد شده در سه سال گذشته پرداخت و تشریح کرد: در عرصه آموزش، نظام سازی جامع آموزشی شکل گرفت که همراه با آن نیز برنامه های عملیاتی دیگر در عرصه های دانشی، بینشی، ارزشی، محتوایی، برنامه ریزی و ... صورت پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت درون حوزوی حوزویان از سه منبع قرآن، نهج البلاغه و صحیفه کامله سجادیه بر سه پایه اصلی علم، اخلاق و بصیرت برقرار شده که در دروس حوزه نهفته است، گفت: تلاش ما بر این است که چتر آموزش حوزوی را در سطوح مختلف علمي جامعه گسترش دهيم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خطاب به مدارس علمیه و طلاب، بیان کرد: گفتمان های تحولی را در مدارس رونق دهید تا زمینه همکاری، همیاری و همراهی طلاب و اساتید را در مسیر تحول، داشته باشیم.

گفتنی است، همایش تجلیل از برترین های حوزه علمیه خراسان با حضور آیت الله سیداحمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ، دبير شوراي عالي ، حضرات آيات ، علما ، اساتيد و فضلا حوزه علميه خراسان برگزار شد و با تقدیر از 42 نفر از برترین های این حوزه، پایان یافت.
انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha