جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی به تبیین بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی موسوم به «گام دوم انقلاب» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) در یادداشتی درباره بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی موسوم به گام دوم انقلاب آورده است: رهبر معظم انقلاب با ترسیم نقشه راه كشور در بیانیه «گام دوم انقلاب»، با تأكید بر داشتن امید واقع‌‏بینانه به آینده و نقش‏ بى‏‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‏ها، خطاب به جوانان و آینده‌‏سازان ایران مقتدر، هفت توصیه را بیان كردند كه اجرایى كردن هر كدام الزامات خاص خود را دارد.

هفت محور اساسى و الزامات آن عبارتند از:

 ۱) علم و پژوهش كه الزاماتى دارد مانند جبران عقب ماندگى از قله‏ ها، شتاب گرفتن كه تا سال‏ ها باشدت بالا ادامه یابد تا عقب افتادگى ‏ها جبران شود، ضرورت عبور از مرزهاى كنونى دانش در مهم‏ترین رشته ‏ها.

 ۲) معنویّت و اخلاق به معنى رعایت فضلیت‏ ها كه الزامات آن عبارتند از: هوشمندى دستگاه‏هاى مسؤول حكومتى، احساس مسؤولیت اشخاص و نهادهاى غیرحكومتى، تنظیم و اجرا برنامه ‏هاى كوتاه مدّت و میان مدّت و....

 ۳) اقتصاد كه یك نقطه‏ ى كلیدیِ تعیین ‏كننده است و الزاماتی دارد. مثل: درون زا كردن اقتصاد، مولد و دانش بنیان شدن اقتصاد، سپردن كار به دست یك مجموعه جوان، دانا، مؤمن و برون گرا با استفاده از ظرفیت‏ها.

 ۴) عدالت و مبارزه با فساد كه در خصوص الزامات آن مى‏ توان به موارد زیر اشاره كرد: دل‏هاى مسؤولان به‏ طور دائم باید براى رفع محرومیّت‏ ها بتپد، تبعیض در توزیع منابع عمومى و ویژه خوارى و مدارا با فریب‌گران اقتصادى به‏ شدت ممنوع باشد، غفلت از قشرهاى نیاز مند حمایت، امرى مذموم شمرده شود.

 ۵) استقلال و آزادى كه الزاماتى دارد مانند: دولت جمهورى اسلامى باید خود را موظّف به حراست استقلال و آزادى بداند. نباید استقلال به معنى زندانى كردن سیاست و اقتصاد كشور در میان مرزهاى خود باشد و «آزادى» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‏هاى الهى و حقوق عمومى تعریف شود و....

 ۶) عزّت ملّى، روابط خارجى، مرزبندى با دشمن كه از جمله الزامات آن عبارتند از: اطلاع از خدعه ‏گرى و غیرقابل اعتماد بودن تعداد زیادى از دولت‏هاى اروپایى، مرزبندى با دولت‏هاى مكار، نهراسیدن از تهدیدهاى پوچ، عدم مذاكره با آمریكا.

۷) سبك زندگى غربى كه ترویج آن در ایران، زیان‏هاى بى ‏جبران اخلاقى و اقتصادى و دینى و سیاسى به كشور و ملّت ما وارد مى‏ كند حركت رو به جلو با تكیه بر تجربه چهل ساله؛ عصاره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى‏

بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهلمین سال پیروزى انقلاب، قطعا یك بیانیه راهبردى و تاریخ ساز در آغاز «گام دوم انقلاب» است كه از زوایاى مختلف قابل تامل است، هفت نكته كلیدى این بیانیه عبارتند از:

۱. نگاه واقع بینانه به نقاط قوت و ضعف چهل سال اول انقلاب و امید و خوش بینى به آینده، روح و مغز این بیانیه راهبردى است.

۲. رهبرى انقلاب با تمجید و افتخار از نقاط قوت خصوصا پیشرفت‏هاى علمى و نظامى سخن مى‏ گویند. ۱۸ مرتبه بر علم و پیشرفت‏هاى علمى شتابنده پس از انقلاب خصوصا دو دهه اخیر و امتداد آن تأكید مى ‏ورزند. حدود ۲۰ مرتبه با كلید واژه‏هاى قدرت و اقتدار و امنیت، پیشرفت‏هاى دفاعى و نظامى ایران پس از انقلاب را مى ‏ستایند.

۳. ایشان در ابتداى بیانیه، انقلاب اسلامى را نه متعلق به «ایران» بلكه انقلابى با شعارهاى «جهانى» و فطرى مى‏ دانند و در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، اغلب بر افزایش و گسترش نفوذ و قدرت منطقه‏ اى ایران تأكید كرده‏ اند.

۴. در تبیین نقاط ضعف و كاستى‏ هاى چهل سال گذشته، رهبر انقلاب نه با نگاهى خودتحقیرانه و مایوسانه، بلكه با نگاهى منطقى، منصفانه وتوام با ریشه یابى سخن گفته‏ اند.

۵. رهبر انقلاب برخلاف آنان كه در ریشه یابى ضعف‏ها و خطاهاى سال‏هاى طى شده، به جاى نگاه كردن به اصول انقلاب، به دور شدن از مشى اسلام گرایى انقلاب غلتیده‏ اند، ریشه ضعف‏ ها و مشكلات و دلسردى‏ ها را دورى از اسلام اعلام مى‏ كنند و مى ‏فرمایند: «هرگاه دل زدگى پیش آمده، از رو یگردانى مسؤولان از این ارزش‏هاى دینى بوده است و نه از پایبندى به آن‏ها و كوشش براى تحقّق آن‏ها.»

۶. وجه دیگرى از متن بیانیه مرتبط با وجه اخلاق و معنویت‏گرایى انقلاب اسلامى است. ایشان با تكیه بر گسترش حضور مردم در مناسكى مثل اعتكاف، زیارت، نماز و حج و صدقات، كه مطابق نظرسنجى‏ ها و تحقیقات علمى، گرایش به مذهب و معنویت در میان مردم را رو به رشد دانسته‏ اند و در مقابل آنان كه مى‏ گویند «حكومت نباید به زور مردم را به بهشت ببرد» در جمله‏اى كلیدى به زور جهنم بردن مردم توسط حكومت‏ها را تقبیح و تحذیر مى‏ كنند و مى ‏فرمایند: «اجازه ندهند كه جهنّمى‏ ها مردم را با زور و فریب، جهنّمى كنند.»

۷. تبدیل ایران به یك ابرقدرت و به یك ابرتمدن نوین اسلامى كه واجد خصوصیات اخلاقى و مشى سیاسى ویژه‏اى در جهان است، غایت این بیانیه است و خطاب به جوانان مى‏ فرمایند: «دهه‏ هاى آینده، دهه ‏هاى شما است و شمایید كه باید كارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست كنید و آن‏را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش كه ایجاد تمدّن نوین اسلامى و آمادگى براى طلوع خورشید ولایت عظمى ارواحنافداه است، نزدیك كنید

راه عبور از مشكلات؛ بوسه بر پنجه گرگ نیست‏

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزى انقلاب و ورود به چهل سال دوم انقلاب و جمهورى اسلامى را مى ‏توان یك منشور و راهبرد فكرى - عملى دانست. این پیام نسبتا مفصل (بیش از ۶هزار كلمه) حاوى نكات و موضوعات مختلف و مهمى است كه سعى مى‏ شود به برخى از آن‏ها از منظر متن و فرامتن پرداخته شود.

در حالى كه عده‏اى تحت تأثیر القائات دشمن و محاسبات و تحلیل‏هاى اشتباه خود، نسل جوان را تهدید و مشكل ارزیابى مى ‏كنند، رهبر معظم انقلاب در این پیام، این نسل را پرانگیزه و پرتوان معرفى مى‏ كند كه مى‏ تواند و باید مشكلات را حل كرده و گام دوم انقلاب را با صلابتى بیش از گذشته به پیش بردارد.

بیان دستاوردهاى گذشته انقلاب كه حدود ۲۰ درصد كل متن را تشكیل مى‏ دهد، حاوى این نكته اساسى است كه حامیان و مدافعان انقلاب اسلامى، به‏ خصوص نسل جوان باید به ‏صورت ویژه روى شناخت و نشر دستاوردهاى انقلاب كار كنند.

یكى از اصلى ‏ترین نكات این پیام راهبردى، تأكید بر آرمان گرایى است. دشمن، به‏ خصوص طى سال هاى اخیر تمام تمركز و توان خود را بر نرمالیزاسیون جمهورى اسلامى قرار داده و به‏ صراحت مى ‏گوید ایران باید از یك كشور انقلابى، به كشورى عادى تبدیل شود. بسیارى از چالش ‏هاى به ظاهر فنى و سیاسى غرب با جمهورى اسلامى نیز بر سر همین مسأله است، بنابراین رهبرمعظم انقلاب با انتشار این بیانیه خط بطلان بر این خواسته دشمن كشیدند.

پنچ پیام از یك حادثه تروریستى‏

 دقیقاً در روزى كه «سیرك ورشو» با مدیریت آمریكا و رژیم صهیونیستى و خیمه شب بازى برخى شیوخ منطقه در لهستان برگزار مى ‏شد، دست جنایتكار مزدوران بیگانه به خون جمعى از بهترین جوانان كشور كه براى حفظ امنیت كشور در سیستان و بلوچستان مشغول خدمت بودند، آلوده شد و ۲۷ تن از آنان را به وصال معشوق رساند و بر گردن ۱۲ تن دیگر، مدال جانبازى در راه اسلام آویخت.

وقوع این حادثه، پس از برگزارى جشن بزرگ چهلم انقلاب اسلامى و حضور دشمن كوركن ملت ایران در راهپیمایى ۲۲ بهمن، داراى پیام‏هاى متعددى مى ‏باشد كه به برخى از مهم‏ترین آن‏ها اشاره مى‏ شود.

 ۱- پیام نخست را شهیدان این حادثه با بذل جانشان فریاد كردند تا دنیا بداند كه ملت ایران براى راهى كه انتخاب كرده است، جان به كف آماده است.

 ۲- پیام دیگر را مردم شهید پرور اصفهان و سایر شهرهاى این استان با حضور میلیونى خود در مراسم با شكوه تشیع پیكر شهداء به جهانیان دادند كه قدر خون عزیزانشان كه براى حفظ امنیت كشور ریخته مى‏ شود را مى‏ دانند.

 ۳- پیام سوم این حادثه را دشمنان اسلام و انقلاب با رذالت و خباثت خود امضاء كردند.

 ۴- پیام چهارم این حادثه پیام ضعف و پذیرش شكستى است كه آمریكا با مدیریت این‏گونه حوادث از خود نشان مى‏ دهد.

 ۵- پیام پنجم این حادثه را سپاه غیور اسلام، نیروهاى مسلح كشور و سایر دستگاه‏هاى امنیتى كشورمان به دشمنان ملت ایران دادند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha