جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله مومن در مسجد اعظم قم

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه، تشییع با شکوه پیکر پاک آیت الله مومن را نشانه ای دیگر از اعتماد و علاقه مردم به روحانیت دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امشب در مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمد مؤمن که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: مرحوم آیت‌الله مؤمن مبارزی خستگی ناپذیر و با اخلاص بودند؛ فعالیت های ایشان‌ بر اساس آموزه‌های قرآن کریم زندگانی می کردند.

وی افزود: آیت‌الله مؤمن عالمی عارف و وارسته بودند که به خیر در دنیا و آخرت رسید؛ ایشان فقیهی دین‌شناس بود؛ خداوند متعال اگر برای فردی جایگاه خاصی قائل شود او را فقیه، دانشمند، آگاه و نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌کند؛ جالب آنکه ویژگی های یک عالم وارسته مثل ساده‌زیستی، بی‌تکلفی، زهد و دل ندادن به دنیا همگی در مرحوم آیت الله مومن جمع بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: آیت‌الله مؤمن در مجاهدت با نفس خود همیشه موفق بودند و مسئولیت های مختلف در این شخصیت کوچک‌‌ترین تاثیری در ایشان نداشت؛ ایشان از ابتدای انقلاب تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکرد.

وی گفت: در کنار همه مزیت های اخلاقی و عرفانی و علمی ایشان، نقش آیت‌الله مؤمن در مبارزه با دشمن تعیین کننده بود؛ مرحوم آیت الله مومن برادر و برخی از خویشاوندان خود را نیز به انقلاب اسلامی تقدیم کرد تا ثابت کند که علمای اسلامی در خصوص جهاد تنها واعظ نیستند بلکه به آن عمل می کنند.

امام جمعه قم تصریح کرد: آیت الله مومن سرمشق حوزه و مردم است؛ بدون علت نبود که رهبر انقلاب اسلامی در مورد رحلت این شخصیت فرمودند که این ضایعه‌ای برای حوزه‌های علمیه است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد:  ما چنین شخصیت‌هایی کم داریم و در این اواخر نیز شاهد از دست دادن شخصیت‌های بزرگ هستیم، مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز از ارکان انقلاب بود در جایگاه‌های تاثیرگذار نظام حضور داشت.

وی با ذکر این مطلب که آیت‌الله مؤمن در مجلس خبرگان رهبری نیز از استوانه ها بود یادآورشد: در شروع انقلاب نیز در تشکیل دادگاه عالی انقلاب اسلامی، شورای عالی قضایی، شورای عالی مدیریت حوزه و مجمع فقه اهل‌بیت(ع) نقش داشت و هر جا زمینه‌ای برای خدمت پیدا می‌شد سختی‌ها را به جان می‌خرید و از ملامت ملامت‌کنندگان نمی‌هراسید.

آیت الله حسینی بوشهری دقت در بیت‌المال و دغدغه‌داشتن نسبت به حل مشکلات مردم (نامه نگاهری های متعدد برای حل مشکلات مردم)مومن بودن به اسلام، انقلاب و رهبری و مردم را از ویژگی های آیت‌الله مومن دانست و بیان کرد: ایشان گاهی ساعت‌ها مباحثه می‌کرد تا تناسب قوانین با احکام اسلامی را بررسی کند که خدایی نکرده حقی از مردم ضایع نشود؛ به همین دلایل بود که رهبر انقلاب اسلامی از آیت‌الله مؤمن به‌عنوان شخصیتی جامع نام بردند.

وی گفت: امروز ما شخصیت بزرگی را از دست دادیم که نام و یاد او همواره در خاطره‌ها باقی خواهد ماند چراکه او ارادتمند اهل‌بیت(ع) بود؛ آیت‌الله مؤمن تمام عمر خود را در راه اسلام و خدمت به دین سپری کرد، حضور پرشور مردم در مراسم تشییع آیت‌الله مؤمن نشان از تکریم حوزویان توسط مردم است و این تکریم نشان می‌دهد که مسوولیت حوزویان سنگین‌تر از گذشته شده است و این افراد باید خوب درس خوانده و به مبانی دینی و اخلاقی آراسته‌تر شوند تا در این صورت همچنان حوزه و مردم قدر حوزویان را بدانند.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: برخی خیال می‌کنند که با تکبر در جامعه بزرگ می‌شوند در حالی‌که بر اساس روایات انسان‌های متواضع هستند که مورد عنایت خداوند قرار گرفته و بزرگ می‌شوند چراکه هم خداوند متعال آن‌ها را دوست می‌دارد و هم آن‌ها خدا را دوست می‌دارند.

وی ادامه داد: افرادی که انقلاب شکوهمند اسلامی و روحانیت را تخریب و برای ضربه‌زدن به نظام برنامه‌ریزی می‌کنند باید نگاهی به راهپیمایی بزرگ 22 بهمن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و حضور پرشور مردم در تشیع جنازه این عالم خدوم و خدمت‌گزار که قبل از انقلاب، خود را وقف این انقلاب کرده است، داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم ایران اسلامی قدرشناس هستند و هر فردی را در جایگاه خود می‌شناسند، این فقیه و دانشمند دوران تحصیل خود را در محضر شخصیت‌هایی از جمله امام، محقق داماد، علامه طباطبایی و فرزند مؤسس حوزه حاج شیخ مرتضی حائری گذرانده و به مدت 6 ماه نیز در نجف حضور یافت تا از دروس اساتید بزرگ نجف نیز بهره گیرد.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مؤمن شخصیت‌های توانمندی را تحویل نظام اسلامی داد که این افراد خدمت‌گزاران صادقی برای نظام هستند؛ برخلاف گفته‌های برخی که می‌گویند حوزه و بزرگان نسبت به مباحث جدید کاری نکرده‌اند آیت‌الله مؤمن با اثر «کلمات السدیده فی مسائل الجدیده» به موضوع‌های جدید پرداخت و در این گونه مباحث، آموزه‌های جدیدی را مطرح کرد و به رشته تحریر درآورد، علاوه بر کتابی که در اصول و فقه نوشت، شخصیت‌های ارزشمندی علمی را نیز به جامعه تحویل داد.

وی اضافه کرد: مراجع تقلید تا نامی از آیت‌الله مؤمن قمی برده می‌شد، همه با دید احترام به او نگاه می‌کردند، این شخصیت فقیهی به تمام معنا بود، بعد از مدتی که در شورای نگهبان بود به واسطه حاج احمد آقا به امام عرض کرد که از عرصه مسئولیت کنار کشیده و به مباحث علمی برسد، اما امام این اجازه را نداد و بعد از آن آیت‌الله مؤمن به گفته خودش برخود وظیفه دانست که بیشتر در خدمت نظام باشد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: شورای نگهبان اسلامی تضمین‌کننده اسلامی بودن قوانین است؛ از ابتدای انقلاب تاکنون این نهاد را بسیار تخریب کرده‌اند اما این شخصیت و دیگر شخصیت‌های شورای نگهبان نقش برجسته‌ای در مقابله با هجمه‌های دشمنان داشته و دارند تا این نهال انقلاب تنومند شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha