جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام نظری شاهرودی

حوزه/ در طول ۴۰۰ سال غربیها در علوم انسانی کار منسجم انجام داده اند. اگر دنبال این هستیم در عرصه علوم انسانی - اسلامی تحول ایجاد کنیم، باید کار منسجم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی از سوی مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی گفت: در طول 400 سال غربی ها در علوم انسانی کار منسجم انجام داده اند. اگر  دنبال این هستیم در عرصه علوم انسانی اسلامی تحول ایجاد کنیم، باید کار منسجم کنیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه افزود: ولی کسی منکر این نیست حوزه و دانشگاه در این 40 سال در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی کاری نکرده اند، اما انتظار این بود که سرمایه گذاری بیشتری شود.

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: از جمله نقاط ضعف حوزویان و مراکز حوزوی در عرصه علوم انسانی، پراکنده بودن آنها است. فعالیت ها در بحث علوم انسانی از انسجام لازم در میان پژوهشگران برخوردار نیست. برای انجام بهتر باید، کارها منسجم تر و از وحدت و روش مناسب تری برخور دار باشد.

این محقق عنوان کرد: هر کدام از محققین حوزوی سعی کردند در رشته ای در حوزه و دانشگاه تحصیل کنند. وقتی به درجه پژوهشگری رسیدند، هرکسی در جایی از دانشگاه و یا مرکز علمی مشغول کار شده است و به همین دلیل نتوانسته ایم در بحث اسلامی سازی علوم انسانی درست عمل کنیم.

این پژوهشگر گفت: اگر در حال حاضر در رشته های مختلف پزشکی و صنایع موشکی موفق عمل کرده ایم و توانسته ایم در سطح منطقه و جهان بدرخشیم چون مسئولین این دانشگاه ها در کشور فهمیدند برای موفقیت در علوم پزشکی، نانو و... تنها درس خواندن فائده ای ندارد باید با انجام کارهای گروهی و با هم فکری یکدیگر، نیازها را برطرف کرد و آنها این کار انجام دادند و موفق شدند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی گفت: در بحث صنعت خودر سازی به شرط  سرمایه گذاری و هم فکری همه دلسوزان و محققین و با انجام کارهای گروهی می توانیم شاهد تحولات دراین عرصه باشیم و چون این کار تا  حالا صورت نگرفته است، به همین دلیل نتوانسته ایم، به موفقیتی در صنعت خودرو سازی برسیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه افزود: در علوم انسانی تا هم همه صاحب نظران حوزه و دانشگاه در کنار هم قرار نگیرند، هم فکر و هم ایده نشوند و براساس نیازها حرکت نکنند، نمی توان انتظار چندانی داشت.

وی بیان داشت: مثلا در حال حاضر طلاق و اعتیاد در ایران زیاد است. این علوم انسانی باید به این مسئله پاسخ دهد. منشأ آن چه چیزی است؟

وی عنوان کرد: برای انجام کارهای خوب و قوی در علوم انسانی باید مرکزی در نظر گرفته شود، طلاب و دانشگاهیان با استعداد در این حوزه شناسایی و برنامه ریزی منسجمی شود.

این محقق بیان داشت: اما در حال حاضر مراکز حوزوی در بحث پژوهش جزیره ای کار می کنند، وحدت و برنامه ریزی مسنجم ندارند و برای همین نتوانسته اند موفق شوند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha