جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام احمد ابوترابی، دانشیار موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ به همت گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، کرسی نظریه پردازی «روش شناسی پژوهش در امور فطری» با حضور اساتید و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی در سالن اندیشه مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در کرسی نظریه پردازی «روش شناسی پژوهش در امور فطری» که شامگاه یکشنبه 19 اسفند برپا شد، حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) ارائه دهنده موضوع نشست با عنوان «روش شناسی پژوهش در امور فطری» بود.

ناقدان این نشست علمی حجج اسلام « محمدحسن قدردان قراملکي»، «يارعلي کردفيروزجايي»، «عسکری سليماني‌اميري» و داوران آن را حجج اسلام «رضا برنجکار» و «محمدمهدي گرجيان» و «مجبتی مصباح» بر عهده داشتند.

در ابتدای این کرسی علمی حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی در سخنانی اظهارداشت: بررسی راه‌های شناخت و اثبات امور فطری به تفصیل و تحلیلی بسیار بیشتر از آنچه تاکنون در آثار اندیشمندان مسلمان و غرب آمده است نیاز دارد.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بررسی راه های شناخت امور فطری از موضوعاتی است که از دیرباز مورد توجه برخی از اندیشمندان مسلمان و فیلسوفان غرب قرار گرفته است بطوریکه دکارت «وضوح و تمایز» را  نشانه اصلی فطری بودن، و «جان لاک» اجماع عام، وجدان اخلاقی و اقتضای رحمت و مهربانی خدا را از جمله راه‌هایی دانسته که دیگران برای اثبات فطریات به آن تمسک جسته‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اندیشمندان مسلمان برای اثبات فطریات به چهار روش تمسک می‌جویند: «شیوه تجربی ـ تاریخی»، «شیوه عقلانی»، «شیوه شهودی» و «روش نقلی». اما به نظر می‌رسد که بررسی راه‌های شناخت و اثبات امور فطری به تفصیل و تحلیلی بسیار بیشتر از آنچه تاکنون در آثار اندیشمندان مسلمان و غرب آمده است نیاز دارد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha