جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نخستین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی

حوزه/یک پژوهشگر دینی گفت: روایت‌های ناظر به نشانه‌های ظهور که از سوی فرقه واقفیه ذکر شده‌اند دارای تعارضات گوناگون با حقایق تاریخی و روایی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سعیده سادات موسوی‌نیا در کمیسیون «مهدویت و چالش‌های سیاسی» و در مقاله‌ای با عنوان «بررسی نشانه‌های ظهور با تاکید بر فرقه واقفیه» اظهار کرد: توجه به مذهب روّات، یکی از مهمترین مسائل در بررسی احادیث مربوط به مهدویت است.

وی افزود: فرقه‌های متعددی در طول تاریخ با ادعاهای مربوط به مهدویت ظهور کرده‌اند ولی اهمیت فرقه واقفیه در این است که آنها وجه شیعه را به خود گرفته و برخی از بزرگان به آن گرویده‌اند همچنین آنها کتاب‌هایی را در این زمینه به رشته تحریر درآورده‌اند.

این پژوهشگر دینی با بر شمردن برخی از این کتب عنوان کرد: بررسی روایت وافقیه در کنار دیگر فرقه‌ها، ایجاد تعارضی ذهنی می‌کند که در مقاله حاضر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: بررسی اسناد روایات واقفیه در کنار دیگر روایات این تعارضات را نشان می‌دهد و در حوزه روایات مربوط به نشانه‌های ظهور هم این مسئله دیده می‌شود.

موسوی‌نیا خاطرنشان کرد: اختلاف و سرنگونی عباسیان، یکی از نشانه‌های ظهور برشمرده شده و حتی گفته شده به محض سقوط بنی عباس، ظهور اتفاق می‌افتد در حالیکه هلاکوخان در قرن سیزده میلادی عباسیان را منقرض کرد ولی ظهور رخ نداد؛ هشت حدیث در این زمینه وجود داشته که همگی آنها از سوی واقفی‌ها روایت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha