جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کمیسیون های پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

حوزه/ پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت گفت: تقلیل جایگاه علما در آخرالزمان و ترور شخصیتی آنها، شگرد اصلی در ترفند عالم‌گریزی از سوی مدعیان مهدویت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام محمد غلامی در کمیسیون «مهدویت و چالش‌های سیاسی» که در نوبت عصر برگزار شد، در مقاله‌ای با عنوان «بازنمایی ترفندهای عالم‌گریزی از سوی مدعیان مهدویت در ایران معاصر» اظهار کرد: گروه‌های انحرافی همواره تلاش کرده‌اند موانع پیش روی خود را کنار بزنند که یکی از مهمترین آنها، علمایی بوده‌اند که حقیقت را بیان می‌کنند.

وی افزود: تقلیل جایگاه علما در آخرالزمان با استفاده از آیات و روایات، نخستین شگرد فرقه‌های انحرافی به شمار می‌رود و در این زمینه به جعل یا سوء برداشت روی آورده‌اند.

پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مسائلی همچون تقلید ا‌فکری را با وحدت نظر دنبال کرده و به سمت گفتمان مهدوی برویم و در این راستا باید مقاصد و روش‌های شناور را شناسایی کرده و متناسب با آن بتوانیم زمینه‌ساز تحول جهانی باشیم چراکه در آینده قدرت اصلی، قدرت گفتمانی است.

وی با بیان اینکه مراکز مهدوی باید به سمت گفتمان مهدوی حرکت کنند، تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که با راهکارهای عملیاتی و مضامین و مفاهیم درست به عرصه کارآمدسازی خود ورود کنیم.

همچنین، یکی از پژوهشگران حوزوی مهدویت به ارائه مقاله «جایگاه امام و وظایف امت در تحقق الفت اجتماعی و برادری دینی با تاکید بر آیات 101 تا 105 آل‌عمران» پرداخت و مطرح کرد: تقویت الفت، اتحاد و برادری میان افراد جامعه موجب حرکت جامعه برای رسیدن به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) می‌شود.

نرگس فصیح گفتار با بیان اینکه امام موجب تقویت الفت و برادری دینی می‌شود، تصریح کرد: امت اسلامی با محور قرار دادن ائمه اطهار(ع) و مراجع دینی می‌توانند به سمت وحدت و همدلی حرکت کنند و اقدامات و حرکت‌های منسجم را برای رسیدن به اهداف رقم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: مؤمنان با کسب تقوای الهی، تسلیم‌پذیری در برابر امام و تبعیت از ایشان می‌توانند جامعه را به سمت امام سوق داده و زمینه هدایت جمعی را فراهم سازند.

در ادامه این نشست، یکی از محققان مرکز تخصصی مهدویت موعود با اشاره به عوامل مسئولیت‌گریزی در حوزه مهدویت و راهکارهای درمان آن تصریح کرد: آیات مختلفی از جمله آیه 6 سوره اعراف در مورد مسئولیت‌پذیری انسان‌ها سخن به میان آورده و بر این اصل مهم تاکید کرده است؛ همه بندگان الهی مورد سئوال و بازخواست الهی قرار می‌گیرند و در این میان هیچ تفاوتی میان افراد نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی هاشمی با تاکید بر اینکه فرهنگ مهدوی مسئولیت‌آفرین است، عنوان کرد: هدفمندی خلقت و زندگی در راستای امید داشتن و دست‌یابی به هدف نهایی است و اگر انتظار را با امید داشتن به آینده معنا کنیم، این معنا به زندگی فرد امید می‌دهد.

وی جهل و غفلت نسبت به مبانی و آرمان‌های مهدوی را از عوامل مسئولیت‌گریزی برشمرد و گفت: فقدان بینش نسبت به غیبت حضرت و طولانی شدن آن، نداشتن آرمان درست و سختی‌های موجود در مسیر رسیدن به هدف از دیگر عوامل مسئولیت‌گریزی است که باید از آن‌ها دوری جوییم.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی کاظمی عضو مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به بررسی روایات فراگیر شدن ظلم در آخرالزمان پرداخت و عنوان کرد: برخی از این روایات توسط نفرات مختلف تکرار شده که این تکرار نشان‌دهنده حقیقی بودن آن است.

وی با بیان اینکه گاهی برخی با این روایات از حرکت و جنبش برای زمینه‌سازی ظهور ناامید می‌شوند، اظهار کرد: اگر بخواهیم تحلیل دالی داشته باشیم این است که فراشمولی ظلم در عالم به معنای غلبه به معنای تام است با این مفهوم که صدای عدالت و حقانیت وجود دارد اما غالب نیست و اینکه بگوییم همه زمین را ظلم فرا می‌گیرد تا امام ظهور کند نادرست است.

در پایان نشست کمیسیون مهدویت و چالش‌های اجتماعی، استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی در ارائه مقاله «گرایش مسئولان به اشرافی‌‌گری و نقش آن در ادراک عدالت اجتماعی و دین‌گریزی شهروندان، چالشی اساسی در ظهور امام زمان(عج)»، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، انقلاب مستضعفان و تحقق عدالت اجتماعی یکی از اهداف اصلی این انقلاب بوده است به همین علت باید مسئولانی داشته باشیم که صرفا دغدغه خدمت داشته باشند نه شوق کسب قدرت، متاسفانه اکنون اشرافی‌گری به بیماری تبدیل شده که در میان برخی از مسئولان نفوذ کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha