جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
همایش فقه گردشگری

حوزه/ نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری به همت جامعه المصطفی العالمیه و با سخنرانی آیت الله اعرافی در تبریز برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی بخت آور، نماینده جامعه المصطفی  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با بیان این که این همایش روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه امسال در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود، ابراز داشت: با توجه به این که سال 2018 میلادی ، شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شد، لذا شروع اقدامات لازم برای برگزاری این همایش از سال گذشته در تبریز بود ، ضمن آن که در همین رابطه پیش نشست هایی در سال گذشته ، علاوه بر تبریز در شهرهای قم ، اصفهان ، مشهد و گرگان نیز برگزار شد.

وی افزود: از آن جا که در خصوص بحث گردشگری از منظر فقهی چندان فعالیت پژوهشی و علمی و نگارش کتاب و مقاله صورت نگرفته و در ضمن اجلاس های علمی و مطالعات دانشگاهی و پایان نامه ای به آن صورت مدنظر نبوده، لذا ما با برگزاری این همایش کوشیده ایم تا با گردآوری و تدوین مقالات علمی پژوهشگران و اساتید، استناد علمی محکمی برای گردشگری حلال و گردشگری اسلامی به وجود آوریم.

دبیر همایش بین المللی فقه گردشگری همچنین با اشاره به با حضور اساتید و محققانی از پنجاه کشور جهان در این همایش گفت: حاصل پیش نشست ها و نیز فراخوان مقالات، دریافت بیش از 250 مقاله از داخل و خارج کشور بوده که 70 درصد این تعداد از حیث شاخص های علمی پذیرش شده اند.

وی بیان داشت: بی شک حاصل علمی برگزاری همایش ، تبیین هر چه بهتر و بررسی دقیق تر نگاه فقهی به مساله گردشگری است، ضمن آن که البته این مساله منحصر به بحث فقهی هم نیست بلکه از منظر قرآن و روایات و تاریخ اسلام و مجموعه معارف دینی مورد توجه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین بخت آور همچنین با اشاره به این که یکی از محورهای اصلی همایش درباره شهر تبریز و بررسی موقعیت و جایگاه فرهنگی و اجتماعی ، علمی و غیره این کلانشهر است، گفت: این همایش با تدبیر نماینده مقام معظم رهبری در استان از سوی جامعه المصطفی انجام می شود و حمایت مالی را استانداری انجام داده و البته نهادهای دیگر مثل شهرداری ، میراث فرهنگی و برخی شرکت های بخش خصوصی و ... هم در این امر مشارکت داشته اند.

وی در خاتمه با بیان این که سخنران اصلی مراسم آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور است که علاوه بر ایشان چند شخصیت مطرح علمی از داخل و خارج کشور نیز به ایراد سخن می پردازند، ابراز داشت: یک جلد چکیده مقالات منتشر شده و در روز اختتامیه رونمایی می شود ، ضمن آن که احتمالاً دو جلد نیز به عنوان متن مقالات برگزیده منتشر شود.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha