جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله محمدی عراقی

حوزه/ عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدگاه آیت الله آصفی در تحلیل وضعیت جهان اسلام، گفت: تمام نظریه های ایشان بر اساس مبانی قرآنی بود زیرا ایشان فقط یک فقیه و عالم دینی نبود بلکه در علوم مختلف تبحر خاصی داشتند و همین امر موجب جامعیت نگاه و اندیشه ایشان در حوزه بین الملل بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی در بزرگداشت آیت الله حاج شیخ محمد مهدی آصفی(قدس سره) که صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: در محضر علما و دانشورانی که  اهل فکر و دانش هستند سخن گفتن آسان نیست، ولی از شخصیت آیت الله آصفی و معنویت و اخلاق ایشان الهام میگیرم تا از خودم چیری نگفته باشم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در فلسفه تاریخ در زمینه فراز و فرودهای بشر نظریات متفاوتی است و این سوال مطرح است که آیا این فراز و فرود ها قانون مند است و یا نیست؟ و اگر قانون مند است این چگونه است؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی ادامه داد: هر دیدگاهی را که در فلسفه تاریخ داشته باشیم در این نکته شکی نیست که بزرگانی در روند این رویدادها موثر هستند. حقیقتا مرحوم آیت عاصفی این استاد برجسته و گرانقدر حوزه و دانشگاه یکی از این اشخاصی بود که تاریخ را تحت تاثیر قرار داد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آیت الله آصفی ستاره آسمان علم و دانش و دین شناسی بود. اگر چه این بزرگان در هنگام حیات خود خوب شناخته و یا شناسانده نمی شود و بلکه در مواردی مورد آزار و اذیت هم واقع می شدند و نمونه این موارد را در تاریخ  انبیا ملاحظه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی عنوان داشت: حضرت آیت الله عاصفی بعد از حیاتشان نیز دارای ثمره فراوانی است. ابعاد شخصیت این بزرگوار دارای ابعاد مختلفی است. یکی از نظریات ایشان در تحلیل شرایط و وضعیت امت اسلامی در دوران حاضر بر اساس مبانی قرآنی بود. ایشان فقط عالم و فقیه دینی نبود بلکه در علوم دیگر نیز عالم بود. در تفسیر و  مسائل اجتماعی و تحلیل شرایط اسلامی و آینده آن نظرات عالی داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آیت الله آصفی آثاری هم تحت عنوان چالش های معاصر در جامعه اسلانی و چگونگی رویایروی آن دارد و همه این نظریات برگرفته از مبانی قرآنی است.

وی ضمن اشاره به چند ویژگی ایشان بیان داشت: به چند ویژگی مهم آیت الله عاصفی که می تواند آموزنده باشد اشاره می کنم. جامعیت در علم و اخلاق ایشان یک جامعیت انقلابی را ایجاد کرده بود. یک کارنامه اجتماعی در زندگی ایشان بود و خداوند یک لطفی کرده بود که یک بعدی نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زهد و پارسایی ایشان جای مطالعه دارد. ساده زیست بود و مسئولیت های متفاوت که داشت ولی با این حال در زندگی شخصی بسیار ساده زیست بود. مظهر بسیاری خصلت های کم یاب بود. رعایت بیت المال را زیاد می کرد و از جانب بسیاری دوستان متهم به سخت گیری می شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی در پایان خاطرنشان کرد: دیدیگاه فرهنگی و تمدنی و بخصوص تقریبی ایشان بین المذاهب بود. از عمق جان اعتقاد به وحدت و تقریب داشتند. و با این حال از اعتقاد به مبانی شیعه نمی کاست. اندیشه خدایی داشت و خدایی عمل کرد و این را در این شخصیت می شود احساس کرد.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha