جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رئیس مرکز اسلامی انگلیس حجت الاسلام شمالی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شمالی گفت: اگر خانواده اجازه تربیت فرزند خود را نداشته باشد، مثل آن است که فقط به ماشینی برای تولید کودک برای دولت و برای دیگران تبدیل شده باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه بیست و هشتمین اجلاس سالانه علما، روحانیون و مبلغان و ائمه جماعت مراکز اسلامی انگلستان روز شنبه در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن و با موضوع آموزش روابط جنسی در مدارس برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس در بخش پایانی این اجلاس، این همایش را به عنوان مهمترین رویداد جامعه شیعی در انگلیس یاد کرد. وی سپس به بررسی احادیثی در زمینه موضوع «حیا» در اسلام پرداخت. وی با مرتبط دانستن حیا یا عزّت نفس و حرمت انسانها، یادآور شد که بدون حیا، عزّت نفس نیز قابل دستیابی نیست.

وی اشاره کرد که در حدیث دیگری از پیامبر اسلام (ص) روایت شده که از گفته های پیامبران آنچه در افواه مردم باقی مانده جز این نیست که اگر حیا نباشد، انسان هر کاری می کند. وی خاطرنشان کرد که مساله حیا نه فقط به خاطر آموزش در مدارس، بلکه به دلیل وجود اینترنت و تلویزیون و سایر رسانه های جمعی به طور کلی در خطر قرار گرفته است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس درحدیث دیگری از امام صادق(ع) روایت کرد که حتی در تنهایی خود نیز حیا را حفظ کنید. وی در توضیح فلسفه این موضوع توضیح داد که باید توجه داشت که خدا در همه جا حاضر است و در حدیث دیگری از امام علی (ع) یادآور شد که طبق فرموده آن حضرت غایت حیا آن است که انسان از خودش حیا داشته باشد. وی با توجه به موضوعات مطرح شده از مبلغین و روحانیون درخواست کرد که در سخنرانی های ماه مبارک رمضان مساله حیا را مد نظر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی سپس به اهمیت موضوع خانواده اشاره کرد و توضیح داد که باید بر این مساله تاکید بسیار نمود که خانواده بیش از هر نهاد دیگری باید محور تربیت کودک باشد. هیچ کس نه دولت و نه مدرسه نباید به تصورش هم خطور کند که می تواند جای خانواده را بگیرد.

وی اظهار داشت که اکنون خانواده در عرصه های مختلف با خطر روبرو است. اول اینکه اصلاً تشکیل خانواده تشویق نمی شود و به راه های مختلف بر سر تشکیل خانواده مانع ایجاد می شود. دوم اینکه خانواده ها به سادگی فرو می پاشند. سوم اینکه در مورد هویت و نقش خانواده افراد را دچار سردرگمی می کنند و چهارم اینکه اجازه و اولویت تربیت فرزند را از خانواده می گیرند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس این موضوع را یک جنبه بسیار منفی تمدن معاصر معرفی کرد که همزمان با ترویج آزادی مذهبی، خانواده را از مهم ترین حق خود یعنی تربیت فرزند محروم می کند. به گفته وی اگر خانواده اجازه تربیت فرزند خود را نداشته باشد مثل آن است که فقط به ماشینی برای تولید کودک برای دولت و برای دیگران تبدیل شده باشد. وی این رویکرد را خلاف انسانیت معرفی کرد.

وی به عنوان توصیه گفت اگر دولت انگلیس می خواهد با جوامع دینی همکاری کند باید با آنها شفاف برخورد کرده و با روحیه همکاری و نه دستوری وارد شود، که در غیر آن صورت آنها فرهنگ‌های خود را به طور زیرزمینی ادامه خواهند داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که خانواده باید حمایت جامعه مسلمانان را به عنوان پشتیبان داشته باشد تا نتوان حق تربیت فرزند را از آن دریغ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی توضیح داد که دولت انگلیس باید برای دینداران و حتی سنت های غیر دینی راه های پیشرفت را هموار کند و در جامعه ای که مدعی سکولاریسم است معنی ندارد که یک سیستم آموزشی به افراد، به ویژه افراد دیندار تحمیل شود. وی گفت این نهایت بی انصافی است که یک سیستم آموزشی غیراخلاقی را به یک جامعه دینی تحمیل کنند و نه تنها توقع سکوت داشته باشند، بلکه توقع داشته باشند که از آن حمایت نیز بشود.

وی خطاب به مسلمانان و جامعه مسلمان از آنها خواست که در خصوص مسائل مرتبط با همجنس‌خواهان با نهایت دقت و ظرافت عمل کرده و بهانه ای به دست ندهند که آنها خود را اقلیتی مظلوم و ستم دیده معرفی کنند. وی گفت موضع ما این است که ما اخلاق و کار آنها را مورد قضاوت قرار نمی دهیم، اما از سویی هم می خواهیم آزادی دینی خودمان را داشته باشیم.

وی در ادامه به اهمیت محوری قرآن اشاره کرد و اظهار داشت که قرآن باید محور اصلی جامعه اسلامی بوده و همه فعالیتها حول محور قرآن باشد. وی تصریح کرد که به عنوان پیروان اهل بیت باید بیشترین اهمیت را به قرآن بدهیم.

محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند و سریلانکا

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پایان سخنان خود ضمن عرض تسلیت فجایع پیش آمده در سال گذشته از جمله حمله تروریستی به یک مسجد در نیوزیلند و یک کلیسا در سریلانکا گفت که ما به شدت همه این فجایع و هرگونه صدمه به افراد بیگناه را محکوم می کنیم. وی توضیح داد که با توجه به آیات قرآن و از جمله آیه 40 سوره حج، مساجد، کلیساها، کنیسه ها و صومعه ها همه اماکن مقدس هستند؛ چرا که در آنها ذکر و یاد خدا انجام می شود.

اعدام شیعیان عربستان، اقدامی غیر انسانی و غیر اسلامی است

وی در ادامه با ابراز انزجار از اقدامات اخیر رژیم آل سعود گفت: ما از اعدام غیرمنصفانه و ناعادلانه  حدود 30 نفر از پیروان اهل بیت توسط رژیمی که خود را خادم حرمین شریفین می داند بسیار غمگین هستیم و معتقدیم که این اعمال هم غیر انسانی و هم غیر اسلامی بوده و علاوه بر آن حتی برای منافع (دنیوی) این رژیم نیز فایده ای ندارد؛ چرا که اگر قتل بیگناهان فایده ای می داشت قبل از شما به فرعون و هیتلر و صدام و امثال آنها فایده رسانده بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با ظهور امام زمان (عج) انسانیت در همه دنیا احیا شود و تا آن زمان جامعه اسلامی بتواند جلوه ای از آن را به جهانیان نمایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha