جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
هادی صادقی معاون قوه قضائیه

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان بر لزوم افزایش نقش مردم در مساله پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام‌ والمسلمین هادی صادقی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، گفت: همت تمام مجموعه قوه قضاییه خدمت به مردم است.

وی افزود: یکی از علل افزایش جرم‌انگاری در قوانین است؛ در حالی که در برخی موارد می‌توان جرم‌زدایی کرد و به دنبال این کار در قوه قضائیه هستیم تا جرایم و پرونده‌های قضایی کاهش یافته و رسیدگی به پرونده‌ها سرعت گیرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: دادگستری قم برای پیشگیری از جرم و جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی برنامه های مختلفی اجرا کرده است؛ تقویت ارتباط دستگاه قضایی با علما و مراجع تقلید، اولویت این نهاد است و به خواسته‌های انان توجه شده که یکی از این اقدامات جلوگیری از زندانی شدن افرادی است که توان پرداخت مهریه ندارند؛ در این راستا هزار و ٨٠٠ نفر که زندانی بودند بررسی شد و احراز شد توانمندی ندارند و حقوق آنها برگردانده شد.

وی با اشاره به طرح تحول قوه قضائیه گفت: برای اجرای این طرح از مشارکت مردمی استفاده می‌کنیم؛ چرا که هیچ طرحی در هیچ دستگاهی بدون حمایت مردمی موفق نمی‌شود.

حجت الاسلام‌ والمسلمین صادقی با اشاره به نقاط مشارکت اجتماعی با طرح تحول قوه قضائیه تصریح کرد: یک نقطه همکاری و اعتماد مردم به قوه قضائیه است که نیازمند بسیج قضایی و حقوقی در کشور هستیم؛ به نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم انکار نشدنی است؛ در مسیر ارتقا قوه قضائیه بحث پیشگیری از جرم به جدیت و به صورت همگانی پیگیری خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه فرهنگ صلح و سازش باید در مردم افزایش پیدا کند، اظهار کرد: فرهنگ دینی و ملی ما را به عفو و مهربانی با یکدیگر تشویق می‌کند و این کار پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: با حمایت نهادهای فرهنگی و آموزشی باید فرهنگ حقوقی در جامعه ارتقاء یابد. بسیاری از پرونده‌ها بر اثر نا آگاهی ایجاد می‌شود پس باید در تعلیم و تربیت تعقل درست شود؛ قوه قضائیه برای اجرای عدالت در جامعه عزمی راسخ دارد؛ البته باید گفت که اجرای عدالت نیازمند مشارکت و همراهی مردم است.

معاون قوه قضاییه اظهارکرد: شرایط امروز به گونه ای است که نحوه ارتباط ما با آمریکا مساله اول منطقه و خود آمریکا است، امروز در دوران پس از فتح مکه هستیم و وضعیتی شبیه زمانی داریم که علی(ع) سوره برائت را به مشرکین ابلاغ کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha