جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله شهید صدوقی

حوزه/ آیت الله صدوقی از عالمانی بود که عمر خود را در راه اسلام و انقلاب وقف کرد و یار صدیق و راستین امام(ره) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند،‌ ۱۱ تیر ماه ۱۳۶۱ (۱۰ رمضان ۱۴۰۲ ه.ق) یکی از روزهای گرم تابستان بود؛ گرمای شدید و تابش آفتاب هم باعث نشده بود که مردم روزه‌دار صف های نمازجمعه یزد را به امامت آیت‌الله محمد صدوقی خلوت کنند..

ساعت یک ظهر بود که مسجد ملا اسماعیل مملو از جمعیت شد، امام جمعه خیلی نگران گرمایی بود که مردم را آزار می‌داد، حتی اجازه نداد بین دو خطبه اطلاعیه‌ای که آماده شده بود را بخوانند و از مردم درخواست کرد، که همراه موذن اذان را تکرار نکنند تا نماز سریع‌تر تمام شود.

آن روز خیلی عجله داشت، مشخص نبود برای چه، اما بعدها معلوم شد، برای شهادت این همه شتاب می‌کرد. نمازجمعه آن روز، آخرین نمازی بود، که مردم یزد به امامت پیرمرد شجاع، عالم و بی‌باک یزد، یار و همراه همیشگی امام خمینی (ره) خواندند.

آیت الله صدوقی در نگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در مورد شهید صدوقی می فرمایند:« درباره مرحوم آيت الله شهيد صدوقي گفتني بسيار است و فضايل اخلاقي و معنوي و روحي و فكري ايشان شايسته آن است كه درباره‌اش ساعتهاي متوالي بحث شود و من يك نفر هم براي بيان همه ابعاد شخصيت ايشان كافي نيستم، بلكه بايد از مجموعه دوستان و آشنايان قديمي ايشان سخناني درباره ايشان شنيد تا بتوان چهره‌اي از آن بزرگوار ترسيم كرد .»

در طول يكي دو سال قبل از پيروزي انقلاب مرحوم آيت الله صدوقي محوري بود، براي بيشتر فعاليتهاي نه فقط يزد بلكه سراسر كشور و اين بخاطر اين بود، كه آيت الله صدوقي شخصيت عيني روحاني محترم و معتبري بود.

حالا ۳۷ سال از آن زمان می‌گذرد اما مردم هنوز هم که نام شهید صدوقی می‌آید، تمام قد به احترامش می‌ایستند و او را پدر معنوی و چهارمین شهید محراب می‌دانند. از این رو اساتید و روحانیون استان در مورد جایگاه شخصیتی ایشان این چنین می گویند،

 

یار برجسته امام(ره)

حجت الاسلام علی دلدار مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع) در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با بیان اینکه نشر فرامین قرآن و سیره عترت(علیهم السلام) نیاز امروز بشریت است که یک روحانی برجسته باید برای تبیین اسلام به این مباحث بپردازد، گفت: شهید صدوقی از برجسته ترین اصحاب امام(ره) بودند، که جان خود را در اسلام فدا کردند.

وی به نقش اساسی شهدای محراب در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: شهدای محراب در خط مقدم مبارزه با طاغوت  بودند، به گونه ای که سیل عظیمی از مردمان را همراه خود می کردند، تا در برابر ظلم و استکبار بایستند.

 

 اسوه تقوا و پرهیزگاری

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه شهرستان فردوس نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با تسلیت سالروز شهادت چهارمین شهید محراب، اظهار داشت: آیت الله صدوقی به عنوان اسوه تقوا در بین مردم شهرت دارند.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران پنج شهید محراب را در همان اوایل انقلاب تقدیم اسلام کرد؛ منافقین در پی آن بودند که با این ترورها ترس و واهمه به جان مردم بیاندازند و آنان را از مساجد و نمازهای جمعه دور کنند اما با توجه به سخنان امام راحل نه تنها این هدف محقق نشد بلکه مردم با انسجام بیشتر بدنبال اهداف نظام و انقلاب رفتند.

حجت الاسلام بابایی به شهادت آیت الله صدوقی در محراب مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: مسجد مکان شهادت امیرالمومنین و پایگاه و سنگر اسلام است و از طرفی موثر ترین محل برای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب مسجد است و هر کسی در این مکان به شهادت می رسد،‌ مشخصا جدایگاهی الهی دارد.

وی با اشاره به اینکه چهارمین شهيد محراب تمام وجود خود را وقف اسلام و انقلاب كرد، افزود: آیت الله صدوقی براي تعالي اسلام ناب محمدي (ص) از هيچ تلاش و كوششي دريغ نكرد.

امام جمعه فردوس با بيان اينكه اين شهيد در ولايتمداري و ولايت پذيري ممتاز بود، عنوان کرد: شهيد محراب بازويي قوي براي امام راحل (ره)، انقلاب و استان يزد بود، كه با نثار خون پاك خود بر عزت و پايداري نظام افزود.

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه تقابل با جبهه فرهنگي دشمن يكي از ضرورت ها و بايدهايي است كه هرگز نبايد تحت شعاع هيچ عاملي قرار گيرد، گفت: شهيد صدوقي همواره در خط ولايت فقيه، خادم مردم و شخصيتي استكبار ستيز بود.

 

شهید صدوقی زندگی خود را وقف مردم کرد

حجت الاسلام شبان، مدیر مدرسه ی علمیه قهستان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: امیرالمؤمینن علیه السلام در خطبه 87 نهج البلاغه به بيان صفات عالمان راستين پرداخته اند، عالمانی كه با امدادهاى الهى توانسته اند، روح تقوا را در خود زنده كنند و هواپرستى را از خود دور سازند و در سايه اين خودسازى، كليد درهاى هدايت را بدست آورند.

وی ادامه داد: عالمان با بصیرتی که خود را برای خدا خالص کرده اند، اهل علم توأم با عمل هستند، حق می گویند و به حق عمل می کنند.

مدیر مدرسه علمیه شهر قهستان با اشاره به اینکه شهید صدوقی زندگی خود را وقف مردم عصر خودش کرد، خاطرنشان کرد: شهید صدوقی عالم مجاهد و خستگی ناپذیری بود، که خود را وقف مردم و ولی زمان خودش کرد و برای خدمت به مردم و انقلاب سر از پا نمی شناخت، در تمام صحنه های انقلاب حضوری فعال داشت و یار و یاور امام و انقلاب بود، فقیه شجاع و فداکاری که قبل و بعد از انقلاب وقت عزیزش صرف در راه پیروزی اسلام و رفع مشکلات انقلاب شد و یار و مددکار محرومین و مستضعفین بود و هر جا مشکلی برای مردم بوجود می آمد در صحنه حاضر و خدمتگذار مردم بود.

وی به نقش آیت الله صدوقی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد: قبل از انقلاب در هر صحنه ای که احساس می کرد، حضور او در آن صحنه نیاز است، بدون هیچ واهمه ای ورود پیدا می کرد؛ یکی از مخفی گاه های فدائیان اسلام منزل شهید صدوقی بود، در قائله انجمن های ایالتی و ولایتی و رفراندوم انقلاب سفید ضمن سازماندهی روحانیت یزد، به افشای این توطئه پرداخت؛ در جریان تبعید امام راحل به ترکیه با ترک اجتماعات اعتراض خود را علنی کرد، حتی به مؤذنین دستور داد، که اذان نگویند و به فرموده امام خامنه ای حفظه الله در یکی دو سال قبل از انقلاب برای بیشتر فعالیت های انقلاب در سراسر کشور نقش محوری داشت.

حجت الاسلام شبان با بیان اینکه آیت الله صدوقی نقش محوری در پیروزی انقلاب داشت، گفت: با توجه به نقش محوری ایشان در قبل و بعد از انقلاب و جایگاه مردمی که با فعالیت های اجتماعی کسب نموده بود، طبیعی است، دشمنان انقلاب که از ایشان زخم خورده و جایگاه ایشان را شناخته اند، تصمیم به حذف و ترور ایشان بگیرند.

خاطره ی مقام معظم رهبری از آیت الله صدوقی

از خاطراتي كه از ايشان دارم اينكه در 13 محرم سال 1357 بود، كه چون شايع شده بود، در مسجد حظيره اسلحه هست، از طرف رژيم منفور سابق آمدند و درب مسجد را بستند، حضرت آيت الله شهيد صدوقي اول تأمل كردند و بعد گفتند اينطور هم كه نمي‌شود كه درب مسجد بسته باشد و هيچكس به مسجد نرود و خودشان بلند شدند با عده‌اي ديگر از دوستان و مردم و رفتند بطرف مسجد و تا كه رسيدند به مسجد به مأمورين ساواك و شهرباني و خلاصه عمال رژيم جنايتكار فرمودند درب مسجد را چرا مي‌بنديد و سينه راباز كردند و رفتند جلو و گفتند ، اگر كاري داريد، من آماده‌ام بزنيد، به مردم چكار داريد و اين يزيديان چون آن ابهت و عظمت را درچهره آن شهيد بزرگوار ديدند، اصلاً ديگر نتوانستند عرض اندامي بكنند و فقط يكي دو تير هوائي شليك كردند .

شهید آیت‌الله محمد صدوقی در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۴۰۲ هجری قمری مصادف با روز جمعه یازدهم تیرماه ۱۳۶۱ هجری شمسی در یک عملیات انتخاری توسط یکی از اعضای منافقین به نام رضا ابراهیم‌زاده که پس از اقامه نماز جمعه به او نزدیک شد و پس از دست دادن او را در آغوش گرفت. قبل از هر اقدامی در یک لحظه کمربند انتحاری نارنجک‌های همراه فرد انتحاری (ابراهیم‌زاده) که به دور کمر خود بسته بود، منفجر شد. صدوقی و فرد مهاجم در دم کشته شدند و یکی از محافظان حلقه یک او به نام احمدرضا سلطانی از ناحیه کمر به پایین به دلیل اصابت ترکش زخمی شد و بعد از آن نیز چهار نفر از بانوان بر اثر ازدحام جمعیت درگذشتند. پیکرش در مسجد حظیره (روضه محمدیه) یزد دفن گردید.

انتهای پیام/ ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha