جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری

حوزه/ معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: امریکا به عنوان مدعی حقوق بشر بارها اصول سازمان ملل و بیانیه حقوق بشر را زیر پا گذاشته است و به انواع تروریسم و تحریم دست می‌زند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در تهران، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، در نشست حقوق بشر امریکایی تروریسم و تحریم که در سالن قصر شیرین باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اصول پذیرفته شده مخالف با تروریسم و تحریم در بیانیه حقوق بشر گفت: تحریم ها منافی با حق حیات مردم است و اندیمشندان جهان بر این موضوع تاکید دارند. در قطع نامه ۲۲۵۱ سازمان ملل آمده است که کشورها ملزم هستند تا تحریم های یک جانبه را بردارند و آن‌ها را محکوم کنند.

وی افزود: اولین ابزار ما از تحلیل تحریم ها و تروریسم اقتصادی موازین حقوق بشر است. منشور سازمان ملل حاوی اصولی است که هدف آن صلح و امنیت بین الملل و دستیابی به روابط دوستانه و رسیدگی به مشکلات بین المللی است‌‌. در منشور نیز از تحریم‌ها سخن به عمل آمده است اما امروزه امریکا با قدرت و زوری که دارد علیه آن‌ها عمل می‌کند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تصریح کرد: تحریم‌ها ابزار های اجبارکننده تغییر رفتار دولت هاست و مبتنی بر اصل نفی برابری دولت هاست و همچنین خصومت ورزی بین چند کشور قدرتمند علیه دیگران است‌. تحریم های علیه ایران نیز در چند ضلع اصلی صورت میگیرد که غایت آن سرنگونی نظام است.

عباسی اظهار داشت: تحریم های یک جانبه حقوق بنیادین یک ملت را نشانه می رود و برخلاف منشور سازمان ملل متحد است. همچنین در آن میثاق حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که تحریم های یک جانبه مخالف با این اصول است.

وی گفت: تحریم ها مصداق تروریسم اقتصادی و ناقض حق توسعه است و امریکا مردم ایران را هدف قرار داده و حتی در روند تجارت جهانی اخلال ایجاد کرده است‌‌. امریکا از همان ابتدا پرونده سیاهی در این زمینه دارد و با این حال خود را بزرگ ترین مدعی حقوق بشر می‌داند. به همین علت باید از تریبون‌هایی استفاده کرد تا علیه نظام سلطه امریکا عمل کنیم.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: یونیسف و سازمان های بین المللی وظیفه دارند در راستای سطح زندگی، حق اشتغال، بهداشت عمومی و احترام به حقوق بشر گام بردارند و به همین علت تحریم ها به عنوان عاملی مخرب بر آینده کودکان یک ملت اثر می‌گذارد و باید با فعّالین حقوق بشر همکاری هایی شکل بگیرد تا رفتارهای یک جانبه گرایانه امریکا پایان یابد چون کودکان ما در ایران که بیماری های خاص دارند در شرایط سختی هستند.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha