جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: تمسک عترت به قرآن در شش جلد بوده که سه جلد آن به چاپ رسیده، بنده در این کتاب هر کجا که اهل بیت پیامبر(ص) در یک حکم فقهی و شرعی به قرآن استناد کرده باشند را استخراج کرده ایم؛ در این اثر ۷۷۴ آیه که درباره مسائل فقهی است در دو جلد جمع آوری شده و جلدهای دیگر آن درباره این است که اهلبیت(ع) درباره اصول دین به آیه قرآن استدلال کرده اند مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری   «حوزه»، با تشریح برنامه ها و فعالیت های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی آثار و برکات فراوانی داشته است، عنوان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، همین مرکز فقهی ائمه اطهار بوده که به وسیله شاگرد ایشان، مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در حدود 20 سال گذشته تاسیس شد.

وی افزود: اکنون که حدود 10 سال ازارتحال آیت الله العظمی فاضل می گذرد، این مرکز توسط فرزند ایشان فعالیت های خود را ادامه داده است. این مرکز هرگز از پیکره حوزه علمیه قم جدا نبوده و دارای چهار بخش پژوهش، آموزش، تفسیر و تخصص مذاهب می باشد.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به گروه های موجود در معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: در بخش پژوهش گروه های متعددی وجود دارند که گروه های فقه پزشکی، فقه رسانه، فقه قضا، فقه ثقلین، فقه بین الملل، فقه پاسخ به شبهات، فقه اقتصادی از جمله این گروه ها هستند و گروه فقه ورزش نیز به زودی تاسیس می شود.

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی تا کنون بیش از 230 عنوان کتاب در موضوعات فقهی، حدیثی، پزشکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به چاپ رسانده است.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: یکی از کارهای عمده معاونت پژوهش طرح هایی است که به این معاونت می رسد، این طرح ها ابتدا در گروه تحقیق و پژوهش به تصویب می رسد و پس از تصویب وارد مرحله قرارداد می شویم و در مرحله سوم پس از آنکه نویسنده این طرح را تدوین کرد، آن را به معاونت پژوهش تحویل می دهد تا کار ارزیابی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی ادامه داد:  پس از ارزیابی نویسنده دعوت و طرح به او ارائه می شود، نویسنده موظف است که ملاحظات ارزیاب را مو به مو اجرا کند، پس از این مرحله بنده به عنوان معاون پژوهش این کتاب را کلمه به کلمه مطالعه می کنم و پس از خروج ایرادات، نویسنده باید آن را اصلاح کند؛ در مرحله بعد کتاب به ویراستاری روانه می شود و پس از برگشت از ویراستاری، این طرح برای چاپ آماده می شود.

 

وی نشست های علمی معاونت پژوهشی مرکز را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت های معاونت پژوهشی برگزاری نشست های علمی در موضوعات گوناگون است؛ همچنین قبول پایان نامه سطح چهار حوزه نیز از دیگر کارهای این مرکز بوده و اگر موضوعی مبتلا به روز و جامعه باشد ما آن را می پذیریم.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به نمونه طرح هایی که در مرکز فقهی مورد بررسی قرار گرفته می شود، ابراز کرد: آخرین طرحی که به ما رسید بررسی ضمانت ناشی از آلودگی هوا بود که دو روز گذشته به ما رسیده و ما از نویسنده دعوت کردیم تا توضیحاتی پیرامون اثر به ما بدهد.

وی اضافه کرد: بنده در روز نخستی که معاونت را بر عهده گرفتم دغدغه  اولم این بود که پژوهش ها را به سمت مسائل روز ببرم و مسئله آلودگی هوا یکی از این مسائل است.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه دغدغه بنده این است کارهای جدید و نو تحویل جامعه اسلامی دهیم، یادآور شد: ما باید مراقب باشیم که از موازی کاری پرهیز کنیم؛ در مرکز فقهی ما اگر بدانیم یک کاری را مرکز دیگری انجام داده، دیگر به آن ورود نمی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی گفت: بنده حدود ده سال است که در مرکز فقهی ائمه اطهار مشغول به فعالیت هستم و حدود دو سال است که معاون پژوهشی این مرکز هستم؛ بنده خدا را شاکرم که از برکت انقلاب و خون شهدا می توانیم به راحتی به فعالیت های علمی بپردازیم.

وی تصریح کرد: تا کنون ده کتاب از بنده در این مرکز به چاپ رسیده، یکی از کتاب ها افضلیت امیرالمومنین(ع) نزد صحابه و تابعه بوده این افضلیت یکی از مباحث مهم کلامی به شمار می آید.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اثر دارالولایه خود مطرح کرد: کتاب دوم بنده به نام آیات الولایه بوده و ما در این کتاب 72 آیه که درباره امیرالمومنین(ع) نازل شده را جمع آوری کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی تاکید کرد: تمسک عترت به قرآن در شش جلد بوده که سه جلد آن به چاپ رسیده، بنده در این کتاب هر کجا که اهل بیت پیامبر(ص) در یک حکم فقهی و شرعی به قرآن استناد کرده باشند را استخراج کرده ایم؛ در این اثر 774 آیه که درباره مسائل فقهی است در دو جلد جمع آوری شده و جلدهای دیگر آن درباره این است که اهلبیت(ع) درباره اصول دین به آیه قرآن استدلال کرده اند مطرح شده است.

وی با اشاره به لزوم پاسخگویی به شبهات موجود در مورد شیعیان ابراز کرد: عده ای شیعه را قائل به تحریف الکتاب می دانند و ما در کتاب تمسک عترت به قرآن این ادعا را رد کرده ایم و بیان نموده ایم که بیانات اهلبیت(ع) در قرآن متجلی است.

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: کتاب مسند سهل بن زیاد از دیگر کتب بنده بوده و مسند به این معناست که روایات یک نفر در یک جا جمع شود، سهل بن زیاد امام جواد(ع) امام هادی(ع) و امام حسن عسکری را جمع آوری کرده و ما در پنج جلد هم به روایات فقهی ایشان پرداخته ایم و هم به روایات مربوط به اصول دین پرداخته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی ابراز کرد: یکی دیگر از کارهای بنده نوشتن امام اهلبیت(ع) در قرآن کریم بوده و این یکی از موضوعات مهم علم کلام است؛ این در واقع ترجمه کتاب آیات الولایه به شمار می رسد.

وی با ضمن بیان دیگر آثار خود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کتب بنده رجال الشیعه فی الصحاح السته است. اهل سنت شش کتاب دارند که بسیار مهم است، در این بین دو اثر صحیح بخاری و صحیح مسلم از همه مهم تر است.

 

معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به محتوای کتاب رجال الشیعه فی الصحاح السته افزود: ما در این کتاب نام 140 نفر از راویان شیعی که در سلسله روات صحاح سته بوده اند را جمع آوری کرده ایم و این پیام را به مخاطب رسانده ایم که اینگونه نیست که شیعه در نقل حدیث نقشی ندارد؛ ما در این کتاب ثابت کرده ایم نه تنها شیعه به حدیث نبوی توجه دارد، بلکه پایه های اصلی صحاح سته اهل سنت مبتنی است بر روایات راویانی که اهل سنت اعتقاد دارند شیعه می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی بیان کرد: کتاب درسنامه مسائل خلافی دیگر اثر بنده است؛ برخی از مسائل میان ما و اهل سنت مسائل خلافی بوده و هیچ مانعی ندارد که ما به دور از اهانت، مسائل کلامی و علمی را با یکدیگر بحث کنیم.

وی تاکید کرد: این آثار سلسله دروسی است که که بنده در حوزه و شعبه کابل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و در همین مرکز بیان کرده ام.

استاد حوزه علمیه پیشرفت های پژوهشی را مرهون عنایت رهبر معظم انقلاب دانست و یادآور شد: بنده در انتها برای مراجع و بزرگان حوزه و به صورت ویژه برای مقام معظم رهبری دعا می کنم، امروز کارهای علمی، پژوهشی و قرآنی که وجود دارد مورد عنایت خاص رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی اظهار داشت:  وقتی به کشورهای خارجی می رویم، متوجه می شویم که حوزه آثار پربرکتی داشته و پس از انقلاب از یک بالندگی خاصی برخوردار شده است.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha