پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/آیت الله اعرافی با بیان این که طلاب باید مبلّغ علم و اندیشه باشند، گفت: روحانیّت باید محور تولید فکر و اندیشه برای جهان اسلام باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌ های علمیه کشور،  در جشنواره رهاورد سرزمین نور که در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار شد، با بیان این که حوزه های علمیه هرگز از جهاد و شهادت خالی نبودند، اظهارداشت: اگر روزی عنصر جهاد و شهادت از حوزه ها رخت بربست، آن حوزه، مورد قبول اهل بیت نخواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: زمانی که هر یک از ما حوزویان در میدان دفاع از حق حضور داشته باشیم، آنگاه ما روحانیون طلبه انقلابی هستیم که علاقه به شهادت و اشتیاق به آن در وجود ما موج بزند و به همان اندازه که به شهادت علاقه و در میدان رزم با شرک و ظلم حضور داریم،‌حوزوی هستیم.

این مقام مسئول با بیان این که در شناسنامه حوزوی و روحانیت پاک؛ جهاد و شهادت در راه خدا ثبت و ضبط شده، تصریح کرد: اگر عنصر جهاد و شهادت از شناسنامه ما پاک شود، حتی اگر صاحب عمامه و میراث باشیم، سرباز امام عصر(عج) نخواهیم بود.

آیت الله اعرافی بیان داشت: پیام جشنواره رهاورد سرزمین نور و اجتماع باشکوه علما، طلاب، اساتید و روحانیون آن است که حوزه علمیه آنگاه حوزه ناب و حقیقی خواهد بود که در آن علاقه به شهادت، روح ایثار و فداکاری و آمادگی برای هر نوع مجاهدت موج بزند.

مدیر حوزه‌ های علمیه کشور با اشاره به تأکیدات رهبری بر انقلابی بودنی حوزه ها گفت: انقلابی بودن برای حوزه راستین یک عرض نیست، بلکه فصل مقدم و جزو ذاتیات یک روحانی حقیقی و راستین است.

وی حوزه ناب را حوزه ای دانست که میراث شهیدان را پاس بدارد و گفت: راه شهادت در حوزه های علمیه باز است و کتاب شهدا الفضیله مرحوم علامه امینی، برگی از تاریخ پرافتخار شهدای حوزه علمیه است که در آن بخشی از شهدای تاریخ حوزه ذکر شده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه انقلابی و میراث دار شهادت، حوزه ای است که فکر لازم برای تحول و انقلابی ماندن جامعه را تولید کند، افزود: اندیشه امام خمینی(ره)، تئوری ولایت فقیه، نظریه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را به وجود آورد که این اندیشه ها سبب شکل گیری دفاع مقدس و ایثارگری های شهدا برای دفاع از اسلام شد.

وی با بیان این که جامعه و جهان امروزی نیازمند اندیشه ناب امام راحل است، خاطرنشان شد: حوزه در کنار احیای حماسه شهیدان و برافراشتن پرچم پر افتخار شهادت، باید آغازگر تولید فکر و اندیشه متناسب با زمان باشد و در این مسیر گام های بزرگ و بسیار ضروری باید برداشت.

وی با اشاره به اینکه نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی از درون اندیشه امام(ره) بیرون آمده، ادامه داد: اگر خواهان میراث داری و صیانت از خون شهدا و هزاران شهید روحانیت در تاریخ باشیم، نخستین وظیفه ما این است که علم، دانش، فقه، کلام و فلسفه و اندیشه های فقهی تولیدکننده نظریاتی شوند که جامعه را نجات دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه باید برای اندیشه ها و افکار جدید تلاش های بسیاری انجام دهیم، خاطرنشان شد: در فقه آفاق جدیدی بگشاییم و در همه قلمرو علوم اسلامی نگاهمان به جهان امروز باشد و مجتهدانه تئوری ارائه کنیم.

این مقام مسئول خطاب به طلاب گفت: خوب درس بخوانید و محور تولید فکر و اندیشه نه برای ایران بلکه برای کل جهان باشید.

آیت الله اعرافی با بیان این که تئوری های جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهان دارد، عنوان داشت: طلاب باید مبلّغ علم و اندیشه باشند و اندیشه اسلامی را درست به جهانیان عرضه کنند.

وی گفت: اندیشه اسلام و پیام شهیدان روحانیت را از طریق زبان تبلیغ، هنر، رسانه در فضای مجازی به اشکال گوناگون نشر دهیم و به تغییر دادن جهان ایمان داشته باشیم که اگر حوزه به چنین باوری اعتقاد نداشته باشد، موفقیت هایش به پایان می رسد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در پی تغییر گفتمان غربی حاکم بر جهان است، اظهارداشت: حوزه باید تولید فکر و اندیشه کند و توزیع گر خوبی باشد و روحانیت هم نگاه تمدنی و تغییرساز دارا و ایمان داشته باشد که همه معادلات جهانی قابل تغییر است و باید در خدمت باشند.

این مقام مسئول اتصال به مردم، را پیام دیگر شهدا برشمرد و افزود: امروزه روحانیت و حوزه در معرض خطرهایی است از جمله خطرات بزرگ اینکه روحانیت، خود را از سیاست جدا بداند و از باور به اینکه ما باید در عرصه اجتماع و سیاست با کمال و شجاعت حضور داشته باشیم، فاصله بگیرد.

آیت الله اعرافی تصور جدایی روحانیت از سیاست را همان سکولاریسم پنهان دانست که باید از آن هراس داشت.

وی در رابطه با پیام رهاورد سرزمین نور گفت: طلاب، اساتید و روحانیت ما میثاق شان را حفظ کرده و در برابر تحریم ها و نفوذ ها مقابله می کنند و راه را بر افکار انحرافی و اندیشه های غلط حتی اگر در میان روحانیت باشد، خواهند بست.

مدیر حوزه های علمیه کشور تأکید کرد: باید راه را بر اندیشه های سکولاریستی و نفوذهای آشکار و تحریف اندیشه های تابناک امام(ره) با منطق ببندیم که چنین اقدامی خواسته شهدا است.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: تقویت و تعمیق گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی،‌ بازسازی اندیشه دفاع مقدس در حوزه های علمیه،‌ راهیان نور و آشنایی به تاریخ شهادت و انقلاب های بزرگ، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، یکی از بندهای مهم در حوزه علمیه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha