چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
علیرضا احمدی

حوزه / مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، استفاده از ظرفیت میدان و دیپلماسی به شکل هم‌زمان و مکمل، ترکیب معنویت، انقلابی گری و عقلانیت در سیاست خارجی را از امتیازات رویکرد جدید سیاست خارجی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست مسئولان فرهنگی استان، با اشاره به گفتمان سیاست خارجی دولت سیزدهم، تمرکز بر چندجانبه گرایی اقتصادی و تقویت سیاست همسایگی را ازجمله این محورها برشمرد و گفت: این اصل از مهم‌ترین اصول در دستور کار سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

به گفته وی تأکید بر سیاست همسایگی مبتنی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش تعاملات با همسایگان و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در سایه تقویت مناسبات در یک سطح و تنش‌زدایی با آن‌ها در سطح دیگر از برنامه‌های جدی سیاست خارجی دولت سیزدهم است و از سوی دیگر توجه به محور مقاومت و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود در این کشورها به شکل دو و چندجانبه از ویژگی‌های سیاست خارجی دولت است.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به ضرورت مشارکت فعال در سازمان‌های بین‌المللی، اظهار کرد: چندجانبه گرایی و مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی بر پایه عدالت، همکاری، احترام متقابل و ضرورت ایفای نقش سازنده در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مؤلفه دیگر گفتمان سیاست خارجی دولت است.

وی مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مبتنی بر مقاومت فعال را یکی دیگر از رویکردهای سیاست خارجی دولت دانست و گفت: مقاومت فعال به معنای اقدام قدرتمند و عزتمند در جهت حمایت از منافع ملت ایران در دستور کار دولت است و اقدام به مذاکره به‌عنوان یک ابزار سیاست خارجی در جهت استیفای منافع ملت تعقیب می‌شود و درعین‌حال قرار نیست معیشت مردم به مذاکرات و نتایج آن پیوند زده شود.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به انعکاس ایده دولت مردمی قوی در سیاست خارجی دولت، اظهار کرد: توجه به این اصل به معنای لحاظ مؤلفه‌های مختلف قدرت ملی برگرفته از منافع ملت و ناشی از هویت، باورها، ارزش‌ها و عقلانیت انقلابی مردم ایران است.

وی تصریح کرد: اعتماد به مردم، انعکاس خواسته‌های آن‌ها و لحاظ منافع واقعی ملت در مسائل جاری و کلان سیاست خارجی از الزامات رویکرد جدید سیاست خارجی دولت است که طبعاً در راستای مقدورات و محذورات ملی و بین‌المللی به شکل شفاف قابل‌اعمال است.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: جهت تحقق اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم تعامل و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های مربوطه و استفاده از همه ظرفیت‌های نهادهای دولتی و غیردولتی در پیشبرد سیاست خارجی امری حیاتی است که در این راستا استفاده از ظرفیت میدان و دیپلماسی به شکل هم‌زمان و مکمل، ترکیب معنویت، انقلابی گری و عقلانیت در سیاست خارجی از امتیازات این دولت است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha