پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی در دیدار با استاد مهدی هادوی تهرانی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عرصه های مختلف به نظریه های پایه اسلامی نیاز داریم، گفت: ما برای رفع مشکلات کشور در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیازمند نظریه های منسجم، مبنایی و جهت دهنده هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی در دیدار با استاد مهدی هادوی تهرانی از اساتید حوزه علمیه، ضمن تجلیل از نظریه اندیشه مدون وی، خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است ما حرف‌های صحیح و مؤثری را مطرح کنیم، ولی چون با نظریه پایه، مبنایی و منسجمی همراه نیست، هر کس کار خود را انجام می‌دهد و جهت‌گیری‌های اصلی کشور مبهم و ناهمگرا می‌شود..

وی ادامه داد: یکی از علت‌هایی که در کشور ما برنامه‌ها پایدار و مستقر نمی‌ماند و در هر دوره، همه چیز به هم می‌ریزد، این است که یک نظریه پایه‌ای در اقتصاد، سیاست و فرهنگ وجود ندارد.

رفیعی آتانی بیان داشت: امروز سوالات مبنایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چه اندازه باید در فرهنگ، اقتصاد، سیاست مداخله کند؟ پاسخ به این سوالات باید با مبانی دینی صورت بگیرد، از این منظر رویکرد اندیشه مدون بسیار کمک کننده است و می‌تواند مبانی قانونی و سیاستگذاری را در کشور تقویت کند.

وی با بیان اینکه باید نتیجه عمل را در هر کاری مد نظر قرار دهیم، گفت: از منظر نتایج نیز توجه داشته باشیم که اگر یک قانون را اجرا کنیم در عمل چه خواهد شد، بنابراین، نتیجه عمل باید در مبنای ما دیده شود، این مبنایی فکر کردن می‌تواند قانون و سیاست گذاری را مبنا محور و نتیجه گرا کند و از نظر درونی نیز به آن انسجام دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: برخی از حوزه‌های موضوعی مهم مانند طرح صیانت از فضای مجازی و یا رمز ارزها، نشان می‌دهد که به فهم عمیق از این موضوعات نیاز داریم و تصمیم گیری در مورد آنها متوقف بر این است که ما نظریه پایه‌ای روشنی داشته باشیم.

دکتر رفیعی آتانی افزود: در ارتباط با مباحث مهمی مانند رمز ارزها، باید صحنه و عمل را خوب تشخیص دهیم و توصیه های سیاستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در برخی زمینه‌ها بویژه موضوعات جدید، نگاه ما بیشتر انفعالی و تهدید محور است، گفت: به نظر می‌رسد به نظریات پیش روانه ای نیاز است که به این حوزه‌های جدید بپردازد، اینگونه نیست که در این موضوعات تهدید نباشد ولی فرصت‌های زیادی هم در آنها وجود دارد که ممکن است با ورود هوشمندانه ما، راه‌های جدیدی باز شود و این کارها، ورود حوزه‌های علمیه و علمای دین را می‌طلبد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: اگر ما از نظر فکری در حوزه‌های موضوعی جدید، هم مبانی منسجمی داشته باشیم، بویژه اینکه این مبانی از طرف کسانی که به صورت عینی با مبانی دینی، سیاست و صحنه روزمره جامعه درگیر هستند، ترسیم شود، نتایجی بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.

دکتر رفیعی آتانی با بیان اینکه قانون به دلیل با زندگی مردم سروکار دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: تجربه نشان داده است که مردم خود را با قانون تنظیم خواهند کرد، به همین سبب، توجه به لوازم و نتایج اجرایی قوانین به اندازه خود مبانی آن، حائز اهمیت است.

وی به نمونه‌ای اشاره کرد و گفت: در زمان یکی از دولتهای گذشته تصویب شده بود که مردم هر روستا، هر اندازه زکات بپردازند، دولت هم همان میزان در آن روستا سرمایه گذاری کند، برخی خوشحال بودند که چه ایده خوبی برای تشویق و ترغیب مردم به پرداخت زکات است، ولی عملاً ممکن بود که مثلاً مردم حدود ۱۰ میلیون پول به حساب دولت واریز کنند و وقتی ۱۰ میلیون دوم دولت را از دریافت می‌کردند، پول خود را پس بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: مردم خودشان را با قانون تنظیم خواهند کرد، توجه به لوازم و نتایج اجرایی قوانین به اندازه مبانی حائز اهمیت است، به نظر می‌رسد که نتایج عملی و عینی صحیح، محصول نظریات صحیح است.
استاد هادوی تهرانی از اساتید حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه رواق حکمت نیز برای همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بویژه در مسائل بنیادین اعلام آمادگی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha