شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: حوزه‌ای می‌تواند زمینه ساز ظهور منجی شود که تمدن سازی کرده و در مسیر تمدن سازی حرکت کند و پایگاهی برای امت اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در مراسم تشریح دستاوردهای حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و یاری مردم توانست با کفر به مبارزه برخیزد و بر ظلم و تباهی پیروز شود و امیدوارم در همین مسیر بتوانیم با استکبار جهانی به مقابله بپردازیم.

وی با بیان این که امروز مقابله با استکبار جهانی وظیفه همه ملت ایران است، افزود: اگر به وظیفه خود عمل نکنیم به آرمان امامین انقلاب وفادار نبوده ایم و امروز اصلی ترین وظیفه ما این است که حوزه‌های علمیه خواهران را با بهره گیری از آرمان‌های امام و رهبری در مسیر درست قرار دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: حوزه‌ای می‌تواند زمینه ساز ظهور منجی شود که تمدن سازی کند و در مسیر تمدن سازی حرکت کند و پایگاهی برای امت اسلامی باشد.

وی با بیان این که امروز هر کس با رهبری انقلاب و نظام اسلامی است، سرباز امام زمان (عج) است، خاطرنشان کرد: امروز مهدوی ترین افراد، خامنه ای ترین افراد هستند و حوزه‌ای، حوزه مهدوی است که منطبق بر خط رهبری باشد؛ این چراغ راه و مسیر روشن ماست، این مسیر را نباید گم کرد و نباید از آن غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: ۲۴ سال از شکل گیری حوزه‌های علمیه خواهران می‌گذرد، سال‌هایی پرافتخار که روز به روز با پیشرفت همراه بوده است و اگر این شجره طیبه به خوبی هدایت و مدیریت شود می‌تواند اثرگذاری ویژه و گسترده‌ای داشته باشد.

وی، پدیده عظیم بودن حوزه‌های علمیه خواهران را حرکت در مسیر مکتب و هدایت‌های رهبری انقلاب دانست و بیان داشت: وظیفه ما راهبری این حرکت و ریل گذاری صحیح آن است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به تشریح مهم‌ترین دستاوردهای حوزه‌های علمیه خواهران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: این دستاوردها در چهار عرصه «مدیریت و پشتیبانی»، «تعلیم و تربیت»، «پژوهش» و عرصه «فرهنگی و تبلیغی» بوده است.

وی با اشاره به دستاوردهای عرصه مدیریت و پشتیبانی، ادامه داد: «جاری‌سازی فرهنگ برنامه‌محوری در فعالیت‌های سازمان»، «بهبود سطح مشارکت مدیران استان‌ها و مدارس در فرآیند تصمیم گیری»، «واسپاری حداکثری امور به واحدهای علمی تربیتی و مدیریت‌های استانی»، «چابک‌سازی و متناسب‌سازی ساختار سازمانی مرکز»، «تدوین اولین برنامه میان‌مدت حوزه‌های علمیه خواهران»، «اولویت‌بخشی به واحدهای علمی تربیتی در توزیع و تخصیص منابع و بودجه»، «افزایش ۱۹۸% حقوق کارکنان واحدهای علمی تربیتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶، «افزایش ۵۸% حقوق اساتید در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶» و «افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی تعداد منابع مالی پایدار فعال نسبت به سال ۱۳۹۶» برخی از دستاوردهای این عرصه است.

وی، «توقف توسعه مدارس علمیه و گسترش مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی»، «انتصاب بانوان فرهیخته در بالاترین رده‌های سازمانی»، «توسعه و اتمام بیش از ۸۰ پروژه عمران و نوسازی»، «ایجاد و توسعه شبکه‌های اجتماعی»، «تولید و ارتقا سامانه‌های جدید»، «حمایت از چاپ و نشر ۱۷۰ عنوان آثار طلاب»، «صرفه جویی بیش از ۵ میلیارد ریالی در چاپ و نشر کتب»، «ارائه تخفیف و یارانه حمایتی ویژه خرید کتاب به واحدهای علمی تربیتی به مبلغ ۳۸ میلیارد ریال»، «تجهیز بیش از ۴۵ میلیارد ریالی کتابخانه‌های واحدهای علمی تربیتی سراسر کشور»، «تحفظ بر استقلال و انقلابی‌گری حوزه‌های علمیه خواهران» و «توسعه تعاملات راهبردی با نهادها و شوراهای مرتبط با نظام» را از دیگر دستاوردهای عرصه مدیریت و پشتیبانی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در ادامه دستاوردهای عرصه تعلیم و تربیت را شامل مواردی همچون: رشد ۲۱ درصدی رشته‌محل‌های تحصیلات تکمیلی، طراحی واحدهای اقتضائی متناسب با اقتضائات محیطی و فرهنگی، رشد ۳۳ درصدی داوطلبان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته، کاهش میانگین مدت‌زمان تدوین پایان‌نامه‌ها (سطح سه)، کاهش سنوات تحصیلی طلاب، افزایش ارتقا تحصیلی از سطح دو به سطح سه، افزایش سهم اساتید خانم و ایجاد زمینه مشارکت اساتید در تدوین متون تحصیلی عنوان کرد.

وی دستاوردهای دیگر حوزه‌های علمیه خواهران را در عرصه‌های پژوهشی عنوان کرد و اظهار داشت: در این عرصه شاهد افزایش حضور برگزیدگان و آثار علمی طلاب در همایش‌ها و جشنواره‌ها، مشارکت فعال در فراخوان‌های پژوهشی (جشنواره علامه حلی)، افزایش نشریات علمی تخصصی واحدهای علمی تربیتی، مشارکت بانوان در تدوین متون تحصیلی، ایجاد مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی، استانداردسازی فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری کرسی‌های ترویجی، شناسایی و سازمان‌دهی ۵۳۲ نفر از طلاب استعداد برتر، عضویت ۲۸ درصدی طلاب در تشکل‌های پژوهشی و نمایه‌سازی مقالات علمی و چاپ‌شده طلاب سطوح سه و چهار در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بوده ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، اجرای ۴۹ طرح و دوره اندیشه‌های سیاسی و مکتبی، تأسیس دو اداره «رصد و امداد فرهنگی» و «اداره مطالعات سیاسی و بصیرت‌افزایی»، انجام مطالعات رصدی و آینده پژوهی فرهنگی، افزایش اثربخشی فعالیت‌های تبلیغی کنشگران حوزه‌های علمیه خواهران، جذب و استخدام ۲۱۶۹ از دانش‌آموختگان در آموزش و پرورش، توسعه و پشتیبانی از مراکز نیکوکاری، خدمات مشاوره و روانشناسی، انجام مطالعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی طلاب و جوانی جمعیت، مکانیزه‌شدن شناسایی و ساماندهی مبلغان (سامانه نجم)، ارتقا مهارت‌های کنشگری و تبلیغی دانش‌آموختگان، استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و حضور در عرصه بین‌المللی را نیز برخی از دستاوردهای عرصه فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که طلاب، اساتید و کادر حوزه‌های علمیه خواهران، نقش آفرینان اصلی این نهاد هستند و بدون همکاری و همدلی افراد، حوزه نمی‌تواند رو به پیشرفت حرکت کرده و نمی‌تواند مرجعیت خود را به دست آورد، گفت: به میزانی که سطح همکاری‌ها، مشارکت‌ها و همدلی‌ها در سازمان افزایش پیدا کند، گره‌ها و مشکلات برطرف شده و فرصت‌ها ایجاد خواهد شد و ما به افق ۱۴۱۴ دست خواهیم یافت.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تأکید بر این که باید تلاش کنیم تا سازمان حوزه‌های علمیه خواهران در سطح کشور به رسمیت شناخته شده و به دستگاه ملی ارتقا یابد، خاطرنشان کرد: بخشی از رسمیت دستگاه ملی این است که خودش به بلوغ برسد تا دیگر نهادها و دستگاه‌ها نیز او را به رسمیت بشناسند.

وی بیان داشت: حوزه باید مسائل چند مجهولی جامعه را حل کند و این به دست با کفایت طلاب و روحانیون اتفاق می‌افتد و حوزه‌ای موفق است که بتواند حل مسئله کند و در این راستا ما باید طلابی تربیت کنیم که توانایی حل مسائل اجتماعی را داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha