چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
درب

حوزه/ در آخرین روز از جشنواره دو فیلم «درب» و «نمور» روی پرده خانه جشنواره رفت. این دو فیلم کارهایی نبودند که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآیند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آخرین روز جشنواره فیلم فجر میزبان دو فیلم «درب» و «نمور» بود؛ کارهایی که مطمئناً دیدنش را نمی‌توان به دیگران توصیه کرد.

فیلم اول، اثری سینمایی نیست بلکه از آن می‌توان به عنوان کاری مستند نام برد. اما سوال اینجاست هیئت انتخاب بر پایه کدام معیار اثری مستند را در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آورند؟ آیا جشنواره مستند نداریم که باید اثری اینچنینی را در فستیوالی سینمایی به نمایش درآوریم؟ آیا اگر هیئت انتخاب این مستند را دوست دارند باید آن را به اجبار به خورد تماشاگر جشنواره فیلم فجر دهند؟

«درب» جدا از زیبایی‌های بصری، چیز دیگری ندارد. بازی‌ها بسیار ناپخته و زجرآور است! حتی مفهوم انسانی کار نیز به کمک اثر نیامده، چون ممکن است در مواقعی یک فیلم به لحاظ ساختار ضعیف باشد اما مفهوم فرم را پوشش دهد اما در این کار چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

درباره این مستند نمی‌توان بیش از این نقد سینمایی نوشت چون همانگونه که اشاره شد «درب» مستند است و باید در جشنواره‌های مستند پیرامون آن بحث و گفتگو کرد.

آخرین فیلم جشنواره چهلم «نمور» نام داشت. این اثر یک ملودرام بسیار بد است، کاری که به شکلی کاریکاتورگونه سریال‌های ترکی را تقلید کرده است. شخصیت پردازی در «نمور» در حد ابتدایی خود هم انجام نشده، همچنین انتخاب بازیگران فیلم هم از دیگر فجایعی است که در این کار ضعیف رخ داده است، حتی بهاره کیان افشار که به ذاته بازیگر بدی نیست به واسطه نقشی ضعیف یکی از بی کیفیت ترین بازی‌های خود را در «نمور» انجام داده است. دیگر بازیگران که بهتر از آنها حرفی نزنیم چون مجریانی که در این فیلم بازیگر شده اند تنها یادآور فاجعه بزرگ در بازیگری هستند که امیدواریم دیگر نیازی به تکرار آن نباشد.

نکته عجیب این است که کارگردان در نشست خبری اعلام می‌کند این فیلم را با مخاطب عام دیده است و برعکس سینمایی رسانه «نمور» با استقبال مردم مواجه شده است! حال اینکه گفته وی تا چه اندازه صادق است خود جای سوال دارد اما پر واضح است که کمتر سلیقه‌ای قادر است از «نمور» خوشش بیاید.

لازم به ذکر است در یک صورت می‌توان حرف کارگردان را قبول کرد آنهم اینکه به واسطه سریال‌های کم کیفیت تلویزیون سلیقه مخاطبان کاهش پیدا کرده است. برای همین فیلمی چون «نمور» شاید به مذاق عده‌ای خوش آید، اتفاقی که اگر رخ دهد باید برای سینما یک مصیبت سرود.

در انتها جشنواره چهلم نیز به پایان رسید؛ رویدادی که یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های خود را برگزار کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha