یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضرت علی

حوزه / استاد جامعةالزهرا (س) گفت: روایات و احادیث بسیاری از اهل سنت در کتاب‌های معتبر و مستند درباره شخصیت، جایگاه، مقام و حب حضرت علی (ع) بیان شده است.

«میترا رحمتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزهدر سالروز میلاد پرنور حضرت علی (ع) اظهار داشت: در حدیثی از اهل سنت آمده است: پیامبر اعظم (ص) خطاب به علی (ع) فرمود: «یا علی ما عرف اللّه حق معرفته غیری و غیرک و ما عرفک حق معرفتک غیر اللّه و غیری ؛(۲) ای علی! خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من.»

وی افزود: بر اساس این حدیث کسی که شخصیت و معرفت علی (ع) را شناخت تنها رسول خدا (ص) و خداوند است.
استاد حوزه، ادامه داد: در یکی از کتب اهل سنّت چنین روایت شده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «هر کسی دوست دارد به علم و دانش آدم بنگرد و مقام تقوا و خود نگهداری نوح را (مشاهده نماید) و بردباری ابراهیم (نظاره کند) و به عبادت موسی (ع) (پی ببرد) باید به علی بن ابی طالب (ع) نظر بیندازد.»

وی با اشاره به اینکه حدیث منزلت را اهل سنت قبول دارند و به آن استناد کرده‌اند گفت: منابع روایی، در قطعی بودن این روایت اجماع دارند و این روایت در بین منابع شیعه و سنی، به حد تواتر گزارش شده‌است.
رحمتی ابراز داشت: حدیث منزلت روایتی که جایگاه امام علی (ع) را نسبت به پیامبر اکرم (ص)، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی معرفی می‌کند.

وی به بعد علم لدنی امام اول شیعیان اشاره کرد و گفت: در روایات سنی نقل شده است که پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «انا مدینة العلم و علیٌ باب‌ها، فمن ارادالعلم فیأت الباب؛ من شهر علم (الهی و وحیانی) هستم و علی دَرِ آن است پس هر کس اراده دانش دارد باید از درب (شهر) وارد شود».
استاد جامعه الزهرا (س) خاطر نشان کرد: در روایت دیگر از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: «سیکون من بعدی فتنة، فاذا کان ذلک، فالزموا علی بن ابی طالب، فانّه الفاروق بین الحقّ و الباطل: بزودی بعد از من فتنه (ها) پیدا می‌شود، پس همراه علی بن ابی طالب باشید، زیرا او (معیار) جدا کننده بین حق و باطل است.»
وی با اشاره به حب و دوستی نسبت به امیرالمومنین (ع) گفت: در کتب اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «عنوان صحیفة المؤمن حبّ علیّ بن ابیطالب (ع)؛ سرلوحه و تیتر نامه کردار مؤمنین دوستی علی بن ابی طالب است.
رحمتی خاطر نشان کرد: در حدیث دیگری رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: نگاه کردن به سیمای علی عبادت است.
وی ابراز داشت: مردم از هر فرقه و مذهبی که هستند در امر حج به گرد کعبه می‌گردند که در جایی پیامبر فرمودند: مَثَل علی در میان شما امت، مانند کعبه پوشیده است، که نگاه به آن عبادت و حج آن فریضه و تکلیف است.
استاد جامعه الزهرا (س) در خصوص خلقت علی (ع) هزاران سال پیش از حضرت آدم اظهار داشت: در روایات اهل سنت نقل شده است که پیامبر فرمود: من و علی هزار سال قبل از آفرینش آدم نوری در برابر خدای عزّوجل بودیم و آن نور خدا را تسبیح و تقدیس می‌کرد.
وی گفت: رسول خدا (ص) در روایتی از اهل سنت نقل شده است که فرمود: مثل من و مثل علی مثل درختی است که من ریشه (و تنه) آن و علی شاخه آن و حسن و حسین میوه آن و شیعه برگهای آنند. پس آیا از پاکیزه جز پاکیزه به دست می‌آید؟
وی با بیان اینکه علی (ع) با بصیرت ترین فرد در امر قضاوت بود گفت: این موضوع در روایتی از پیامبر (ص) بیان شده است و نمونه‌های عدل و قضاوت حضرت امیر در تاریخ شاهد این حدیث است.
این استاد حوزه گفت: همچنین حضرت علی (ع) همیشه همراه و پیرو پیامبر بود که در حدیثی از اهل سنت آمده است که رسول خدا (ص) خطاب به امیرالمؤمنین (ع) فرمود: تو اولین کسی بودی که به من ایمان آوردی و اولین کسی هستی که در روز قیامت با من مصافحه خواهی کرد.
وی تاکید کرد: معیار احادیث و روایات پیامبر اسلام نسبت به امام علی (ع) حب و پیروی از این امام همام است و این امر در منابع اهل سنت موجود است افرادی که امامت علی (ع) را نپذیرفتند ولی نسبت به جایگاه و شخصیت ایشان اقرار کردند.

۳۱۳/‏۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha