پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
محمدی جورکویه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمدی جورکویه گفت: از نگاه آموزه های قرآن، اصل بر برائت انسان است نه مجرم بودن او؛ لذا در موارد شک باید حکم بر برائت انسان صادر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه، استاد یار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کرسی علمی ترویجی با عنوان مبانی سیاست جنایی اسلام و ایران در جرایم علیه تمامیت جسمانی برگزار شد، به عنوان ارائه دهنده گفت: منظور از مبانی در این بحث دلایل توجیهی می‌باشد که راهبردی‌های سیاست جنایی اسلام و ایران در جرایم علیه تمامیت جسمانی را مورد پیش بینی قرار می‌دهد.

وی افزود: سیاست جنایی اسلام و ایران در جرایم علیه تمامیت جسمانی به دنبال کرامت انسان است.

استاد یار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: انسان به عنوان یک مخلوق برتر و شریف الهی در آموزه‌های اسلامی، جایگاه خاصی دارد؛ این جایگاه تنها مختص انسان می‌باشد؛ آیات فراوانی از قرآن کریم به این مسئله دلالت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن در رابطه با جایگاه انسان اشاره می‌کند که به ملائکه دستور داد که در برابر این آفرینش خدا سجده نمایند؛ این نشان دهنده کرامت و شرافت خاص این مخلوق الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: نگاه قرآن به انسان در مقدمه و اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منعکس شده است؛ این همان مبانی است که برای راهبرد سیاست‌های جنایی اسلام در راستای محافظت از تمامیت جسمانی انسان در پیش گرفته شده است.

استاد یار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به امنیت به عنوان یکی از مبانی مورد بحث خاطرنشان کرد: امنیت انسان از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای او به شمار می‌رود؛ یکی از مهم‌ترین ابعاد امنیت انسان، امنیت جانی و جسمانی اوست.

وی در ادامه بحث گفت: یکی دیگر از مبانی که راهبردهای سیاسی جنایی اسلام بر آن پایه گذاری شده است بحث آزادی، اختیار و مسئولیت انسان می‌باشد؛ بر اساس آموزه‌های اسلامی، انسان موجودی آزاد است و در انتخاب خیر و شر آزاد می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عنوان داشت: نزول قرآن کریم و وعده‌های خداوند در قرآن کریم دلالت بر آزادی انسان در انتخاب راه و مسیر دارد.

وی با اشاره به حیات اخروی انسانی به عنوان یکی از مبانی مورد تاکید در سیاست جنایی اسلام خاطرنشان کرد: از نگاه آموزه‌های اسلامی، انسان دارای حیات دنیوی و اخروی می‌باشد و البته حیات اخروی و جاودانه بودن آن بیشتر تأکید اسلام است؛ نگاه اخروی در حیات و چگونگی رفتار انسان نیز مؤثر خواهد بود.

استاد یار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بحث دو بعدی بودن انسان از دیگر مباحث مهم و منعکس یافته در راهبردهای سیاست جنایی اسلام است؛ انسان دارای دو بعد روحی و مادی می‌باشد؛ بعد روحانی انسان ترجیح دارد بر بعد مادی آن.

وی تأکید کرد: دو بعدی بودن انسان و برتری داشتن بعد روحانی انسان بر بعد جسمانی از سیاست‌ها و راهبردهای جنایی اسلام به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: از نگاه آموزه‌های اسلامی، انسان یک موجود اجتماعی است که با دیگران تعامل دارد؛ طبیعتاً در این تعاملات تزاحمات و اختلافاتی پیش خواهد آمد که به همین جهت نیازمند مقرراتی هستیم که این تزاحمات، اختلافات و تنزعات را بررسی و حل کند.

وی افزود: تکامل پذیری انسان از مباحث دیگر راهبردها جنایی می‌باشد، اگرچه انسان خلیفة الله است لکن فعلیت ندارد و باید به فعلیت برسد؛ بنابراین طبق آموزه‌های اسلامی انسان به عنوان خلیفة الله باید در یک جامعه امن، سالم و صالح به فعلیت برسد.

استاد یار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: از نگاه آموزه‌های قرآن، اصل بر برائت انسان است نه مجرم بودن او؛ لذا در موارد شک باید حکم بر برائت انسان صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: اصل قانونی بودن وقوع جرم و مجازات در آیات متعدد قرآن مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا راهبردهای سیاست جنایی اسلام نمی‌تواند خارج از این اصل تدوین شده باشد؛ اصل شخصی بودن مجازات و اصل احتیاط در دماء و دیگر اصول از امور اختصاصی اصول حاکم بر سیاست جنایی اسلام در مبارزه با جرایم علیه تمامیت جسمانی است. اصل احتیاط در دما از جهت‌هایی در راهبردهای سیاست جنایی اسلامی حاکم است؛ یکی از آنها در بحث اثبات جرایم بر ضد تمامیت جسمانی انسان به لحاظ اهمیت موضوع، که شارع مقدس در بحث ادله اثبات، یک سری ادله استثنایی را در نظر می‌گیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha