پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1010506
۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
تصاویر/ دوره معماری اسلامی مرکز اموزش های کاربردی و مهارتی حوزه

حوزه/ اولین جلسه از دوره معماری اسلامی با موضوع اهمیت و ضرورت معماری اسلامی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین جلسه از دوره معماری اسلامی با موضوع «اهمیت و ضرورت معماری اسلامی» با تدریس استاد مهدی زاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به همت مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه علمیه و با همکاری ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه های علمیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش: دوره «معماری اسلامی» در راستای تربیت افراد توانمند در عرصه معماری اسلامی به مدت ۷ جلسه از تاریخ ۵ الی ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در موضوعات فقهی، حقوقی، فرهنگی، گفتمان سازی و علوم اجتماعی برگزار خواهد شد و پس از اتمام دوره به افراد حائز رتبه قبولی گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.

حجت الاسلام رضوی، دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه، ضمن ابراز امیدواری در جهت تحقق گام دوم انقلاب در حیطه‌های مختلف از جمله سبک زندگی اسلامی که یکی از زیرساخت‌های آن معماری اسلامی است، گفت: بیش از یکسال است که ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی با دستور مدیر حوزه‌های علمیه تأسیس شده است.

وی با اشاره به مأموریت این ستاد، گفت: این ستاد سه مأموریت دارد که مأموریت اول نظریه پردازی در حوزه معماری اسلامی است و طی جلساتی، قرار بر برگزاری یک دوره پودمانی با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در زمینه معماری اسلامی شد.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه ادامه داد: دوره پودمانی شروعی برای چرخه دانش معماری در حوزه است؛ زمانی معماری اسلامی در حوزه علمیه بوده است و در زمان شیخ بهایی چرخه معماری وجود داشته است اما در طول زمان بعضی از علوم از حوزه خارج شد؛ ریل گذاری معماری کشور به سمت علوم غربی است؛ حضرت آقا امیدش به جوانان است که این حرکت به سمت غرب را بشکنند و کشور را به سمت رشد اسلامی پیش ببرند.

حجت الاسلام رضوی هدف از برگزاری دوره را ایجاد فضای گفتمانی در معماری اسلامی عنوان کرد و افزود: در مرحله بعد، هدف، راه اندازی رشته معماری اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی از معمارهای غربی گفته در زمان رضا خان برای کشف حجاب، ابتدا معماری و شهرسازی را تغییر دادند؛ رهبری در دیدار با اعضای شورای فرهنگی استان‌ها فرمود: پیش از آنکه بنایی ساخته شود، بنا، اسیر انسان است اما پس از ساخت انسان اسیر بنا است و به همین جهت اگر در مرحله طراحی بر اساس فرهنگی خودی نقشه‌ای را طراحی کنید میان فرهنگ ما و فرهنگی که ساختمان بر ما تحمیل می‌کند تناقضی پیش نخواهد آمد اما اگر معماری بر اساس فرهنگ بیگانه و غیر خودی ساخته شود میان فرهنگ ما و ساختمان تناقض پیش خواهد آمد، این تناقض در آغاز مشکل ساز نیست.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه افزود: در سبک زندگی، عادت به فرهنگ غرب کرده ایم اما به مرور فرهنگ ساختمان چیره شده است؛ از دیدگاه رهبری مهمترین عنصر در معماری اسلامی عنصر حیا است بگونه ای که ساختمان در معماری اسلامی به گونه‌ای طراحی شود که در صورت باز بودن درب خانه، درون خانه از بیرون قابل رؤیت نباشد.

وی مأموریت دوم ستاد راهبری معماری و شهرسازی را نظام تقنین برشمرد و بیان کرد: قانون جهش تولید و تأمین مسکن به دولت ابلاغ شد، «طرح نهضت ملی مسکن» و حجت الاسلام والمسلمین رئیسی قول ۴میلیون مسکن را داده، نباید کمیت موجب ضعف کیفیت شود؛ مرحوم خواجه یک صناعت و طبیعت را مطرح می‌کند، اگر صناعت بگونه ای ساخته شود که در مقابل رشد تربیت اسلامی باشد، نباید توقعی بر تربیت اسلامی ساکنین این صناعات برود.

حجت الاسلام رضوی ادامه داد: مجلس وزارت راه را مکلف کرد که با همکاری حوزه علمیه، شاخص‌های مسکن اسلامی آماده شود و ۶۰ صفحه کار علمی قوی آماده شد؛ دکتر نقره کار گفت کاری که حوزه انجام داد یک سر و گردن از کار علمی دانشگاه بالاتر است.

وی مأموریت سوم ستاد را تطبیق الگوی اسلامی خواند و بیان کرد: نه تنها گفتمان سازی بلکه به دنبال اجرای آن هستیم؛ در همدان طرح در حال اجرا است؛ اما در قم زمین محدود است و بعضی زمین‌ها در دست بعضی نهادها است؛ معتقدیم زمین باید با قیمتی اندک در اختیار قرار بگیرد.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح الگوی اسلامی گفت: درس خارج آیت الله اراکی در ستاد تبدیل به الگو شده است.

وی در معرفی اساتید دوره بیان کرد: در روز اول استاد مهدی زاده مبحث اهمیت و ضرورت معماری اسلامی را بیان می‌کند؛ روز دوم در خدمت دکتر جهان بخش کسی که با دوستانش طرح الگوی معماری اسلامی را تبدیل به طرح جدید کردند، در زمینه بحث تعامل فقه و موضوع هستیم.

حجت الاسلام رضوی ادامه داد: در روز سوم حجت‌الاسلام آکوچکیان مبحث فلسفه نظریه شهر را در روز سوم مطرح خواهد کرد؛ در روز چهارم استاد شکوهی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تهران، مبحث معماری و شهرسازی از منظر تاریخ را مطرح خواهد کرد؛ در روز پنجم در خدمت دکتر رئیسی عضو سابق هیأت علمی دانشگاه قم در بحث معماری و شهرسازی سازگار با سبک زندگی اسلامی و ایرانی خواهیم بود.

وی افزود: در روز ششم دکتر آرامی در مبحث اهمیت فضای شهری و حقوق مترتب بر آن و مبحث فضا و قرار را مطرح خواهد کرد و در روز هفتم استاد هدایت مبحث فقه معماری، ما حصل درس خارج آیت الله اراکی را ارائه خواهد داد.

قابل ذکر است: پس از سخنان دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام مهدی زاده طی سخنانی به توضیح نظریه‌های اجتماعی پرداخت و جامعه اسیلاء، جامعه بازار، جامعه آنارشیسم و جامعه دینی را چهار جامعه از دیدگاه علم جامعه شناسی دانست و در ادامه این نظریه‌ها را مبنایی برای شکل دهی اجتماع فیزیکی برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حوزوی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام دوره آنلاین یا حضوری؟ چطور میشه در این دوره ثبت نام کرد و شرکت کرد؟
  • ایمان IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام بنده طلبه پایه هفتم شهرستان و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران هستم با توجه به اینکه به مباحث معماری اسلامی علاقه دارم چطور میتونم در این دوره شرکت کنم