دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
سید محمود بحرالعلوم میردامادی

حوزه/ استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: حوزویان و دانشجویان از هر جامعه‌ای که هستند ایرانی یا غیرایرانی هر که طالب معرفت است باید بداند اولین مبدأ برای معرفت و شناخت ائمه اطهار (ع) قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود بحرالعلوم میردامادی امشب در شب دوم جشن های دهه مهدویت در حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه آدرس‌های شناخت امام‌زمان (عج) در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمده است، اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند «فیهم کرایم القرآن و هم کنوز الرحمن»؛ یعنی آیات کریمه و آیات ستایشی آیاتی است که در مدح و شأن اهل‌بیت علیهم صلوات الله وارد شده است.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین آدرس که برای شناخت اهل‌بیت(ع) و امام‌زمان(عج) داریم آدرس قرآن کریم است، ابراز کرد: هم حوزویان و هم دانشجویان از هر جامعه‌ای که هستند ایرانی یا غیرایرانی هر که طالب معرفت است باید بداند اولین مبدأ برای معرفت و شناخت ائمه اطهار (ع) قرآن کریم است.

محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی با اشاره به آیه‌ی ۵۳ سوره‌ فصلت ابراز کرد: این آیه شریفه در مکتب اهل تصوف تحریف معنوی شده است که تاکید می کنم این آیه شریفه با روایات معنا می‌شود و مطالبی که اهل تصوف گفته‌اند باطل است و فایده ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بحرالعلوم میردامادی افزود: در این آیه آمده است که «ما در آینده نزدیک آیات خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنان نشان خواهیم داد، تا برایشان روشن شود که قطعاً او حقّ است...».

استاد حوزه علمیه نجف اشرف با تاکید بر اینکه سوال می شود در این آیه مرجع ضمیر انه الحق کیست و چیست؟ گفت: بین مفسرین بزرگوار شیعه بحث است که انه الحق اشاره به چه مطلبی دارد؛ اول اینکه آیات و نشانه‌های هستی و آفرینش چه آفاقی و چه انفسی بعضی این‌چنین گفته‌اند که این آیات انسان را به سمت توحید و مبدأ آیات می برد.

بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) ادامه داد: دوم اینکه آیات در این‌جا معجزات نبی اکرم (ص) است که دلیل حقانیت ایشان می باشد؛ ولی بعضی از اخبار گفته‌اند که آیات خود رسول‌الله و خود ائمه طاهرین علیهم صلوات الله هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بحرالعلوم میردامادی با تاکید بر اینکه در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که در آنها به این بزرگواران آیه اطلاق شده، گفت: بعضی از مفسرین اشاره دارند که انه الحق به امام‌ زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور ایشان برمی گردد، انه الحق یعنی پیامبر حق است، آیات الهی حق است، الله تبارک و تعالی حق است و امامت حق است و قیام امام‌زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حق است.

وی با اشاره به اینکه در دروس مهدویت اثبات کردیم که کمال غدیر خم در ظهور امام‌زمان علیه‌السلام است، ابراز کرد: ظهور دین و اکمال آن به معنای ظهور است، یعنی تمام نورانیت دین آشکار و تمام حقائق دین بیان می‌شود و مردم دین را صد در صد می‌شناسند و توحید الهی را می‌فهمند و خداشناسی را درک می‌کنند و اسلام بتمامه ظهور پیدا می‌کند.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف با تاکید بر اینکه ظهور امام‌زمان(ع) یعنی ظهور حقایق قرآن، تصریح کرد: ظهور امام‌زمان یعنی ظهور معارف دین؛ یعنی تمام معارف دین آشکار می‌شود. این آیه شریفه از آیاتی است که در شأن اهل‌بیت، خاصه در شأن امام ‌زمان عجل الله تعالی فرج الشریف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بحرالعلوم میردامادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وظیفه ما این است که ظهور را زود بدانیم و آن را جزء برنامه‌هاو اعتقاداتمان قرار دهیم، تصریح کرد: خطوط انحرافی بدانند که او خواهد آمد؛ هم تورات، هم انجیل، هم کتب سابقین این را بیان داشته‌اند. بشارت‌های ادیان سابق و قرآن و روایات شیعه و سنی می‌گوید او خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه شناخت امام زمان(ع) مختص به دهه مهدویت نیست، خاطرنشان کرد:ما به شناخت آقا امام‌زمان(عج) مأمور و مسئول هستیم و باید ایشان را بشناسیم. امام زمان تاریخ مصرف ندارد، امام زمان بر ما حاکم است و هادی ماست و همه‌چیز ما و فیوضات الهی در دست اوست.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha