پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «وطن‌دار» با زیرعنوان «روایت ۲۸ افغانستانی از مهاجرت به ایران» به قلم مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در گویش مردم افغانستان، «وطن‌دار» به معنی هم‌وطن است؛ واژه‌ای که بیش از معنای معمول دیگر واژه‌ها وزن دارد و غیر از معنی، احساسات را نیز در خود جای داده است. واژه‌ای که عنوان و موضوع آخرین کتاب مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده فقید افغانستانی است که در روزهای پایانی عمرش آماده کرد اما اجل مهلت دیدن نسخه چاپی «وطن‌دار» را به او نداد.

«وطن‌دار» روایت‌های تلخ و شیرین از مهاجرت ۲۸ افغانستانی _ که بیشترشان اهل ادب و هنر هستند _ به ایران است، که مرحوم رجایی آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به بند تحریر کشیده است. روایت‌هایی که در قلم نویسنده چنین آغاز می‌شود: «افغانستان زادگاه و وطن مادری من است و ایران وطن فرهنگی من. به همان اندازه که افغانستان را دوست دارم، به ایران هم تعلق خاطر دارم.»

قصه مهاجرت عموماً قصه‌ای دلگیر و کمی دردناک است، برای مردم افغانستان شاید کمی دردناک‌تر، زیرا معمولاً دو موضوع در مهاجرت بیشترین اثر را دارد، یکی تنگناهایی که آدم را مجبور به مهاجرت می‌کند و دیگری رؤیای مقصدی که مهاجر قصد هجرت به آنجا را دارد. برای مهاجران افغانستانی که میهمان کشور ما هستند، جنگ عامل اول است و «رؤیای ایرانی» عامل دوم و در «وطن‌دار» این دو عامل را به انحاء مختلف می‌توان در روایت ۲۸ دوست افغانستانی از مهاجرتشان به ایران دید.

مرحوم رجایی که از دهه ۷۰ به ایران مهاجرت کرده بود، در «وطن‌دار» سعی کرده صدای مهاجرین هم‌وطنش باشد که بیشترین سهم مهاجرین در ایران را دارند و به امیدهای مختلفی به کشور دوست و همسایه و البته هم‌زبان و هم‌ریشه خود سفر و هجرت کرده‌اند و از این منظر شاید منبع خوبی برای مخاطب ایرانی برای شناخت بهتر این قشر مهم از جامعه و آشنایی با دغدغه‌های این طیف از مهاجرین باشد.

«وطن‌دار» به نوعی صدای آن بخشی از ملت افغانستان است که به لحاظ زبانی و فرهنگی و... به ایران نزدیک‌تر هستند و خواندن روایت‌های آنان شناختی عمیق‌تر و دقیق‌تر از مهاجرت افغانستانی‌ها به خواننده منتقل می‌کند و برای اولین بار در کنار دلایلی چون فرار از جنگ و ناامنی و تحصیل در دانشگاه‌های ایران و کار و... «رؤیای ایرانی» به عنوان رؤیای سرزمینی دیگر برای زندگی را هم در کنار دلایل مهاجرت افغان‌ها به ایران مطرح می‌کند و از این حیث می‌تواند برای خواننده ایرانی، به‌ویژه جوان‌ها جالب و امیدبخش باشد.

کتاب «وطن‌دار؛ روایت ۲۸ افغانستانی از مهاجرت به ایران» به قلم مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی در ۳۰۴ صفحه با بهای ۷۲ هزار تومان، به همت انتشارات جام جم چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha