چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
خانه ملت

حوزه/ کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت : مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد سیاستگذاری باید در عملکرد خود شفاف سازی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه نشست وبیناری بررسی آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر حسین محمدی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس به همت بسیج معصومیه قم برگزار شد.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد سیاستگذاری لازم است در عملکرد خود شفاف سازی کند که این شفافیت شامل رأی نمایندگان و مذاکرات آنها است و شفافیت آرا بسیار تأثیر گذار بوده و باعث ارتقا قوانین و غنی شدن جامعه و رسیدن جامعه به بلوغ سیاسی است.

محمدی ضمن اشاره به مبانی شفافیت آرا در اسلام و نظام سیاسی مدرن بیان کرد : شفافیت شامل اصل امر به معروف ، اصل آزادی بیان در نظام حقوقی و اصل حق تعیین سرنوشت است.

وی در ادامه تاریخچه شفافیت را از زمان مشروطیت دانست و افزود: در اصل ۳۸ قانون اساسی مشروطه سال ۱۲۸۵ شمسی مقرر شد اعضای مجلس شورای ملی باید رد یا قبول مطالب را صریح بیان کنند و همه باید موافقت و مخالفت آرا نمایندگان را بدانند که این نشان‌دهنده شفافیت آرا است و بعد از انقلاب نیز در اصل ۶۹ قانون اساسی مقرر شده که آرا مجلس باید علنی باشد و مطابق این قانون باید مشروح صحن علنی و کمیسیون ها شفاف شود.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان مواد مختلف از قانون اساسی عنوان کرد: قانون اساسی ما اعم از اصل ۶۹،اصل ۸۱ و اصل ۸۶به شفافیت آرا نمایندگان صراحت دارد و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در موارد ۶۵ و ۶۶ به شفافیت آرا اشاره دارد.

محمدی با تاکید بر اینکه علاوه بر شفافیت آرا نمایندگان شفافیت دیگری نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح است تصریح کرد: در طرح اصلاح موادی آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی شفافیت در مذاکرات مجلس اعم از صحن و کمیسیون بیان شده که در ماده ۱۲ این طرح مقرر شده که آرا نمایندگان باید به تفکیک اسامی موافق ،مخالف و ممتنع و کسانی که در رأی گیری شرکت کرده اند شفاف شود.

وی افزود: در موضوع شفافیت هر کشوری سیاست خود را دارد بعضی شفافیت را قبول ندارند و بعضی به طور کامل شفاف سازی می کنند و بعضی هم آرا نمایندگان را نیمه شفاف اعلام می‌کنند ولی اصل بر شفافیت است مگر در دو مورد ؛خود پارلمان تصمیم بگیرد رأی را به اطلاع مردم نرساند یا اینکه در حوزه انتخاب یا عدم انتخاب اشخاص باشد مانند استیضاح که باید رأی گیری شفاف نباشد.

وی در جواب این سوال مطرح شده که طرح شفافیت قوای سه گانه چه اندازه واقع بینانه است و اینکه کارشناسان می گویند که با قانون اساسی در تعارض است چه قدر درست است؟گفت: روشن و صریح است طرح شفافیت قوای سه گانه با بعضی مواد قانون اساسی مغایرت دارد ولی نمایندگان می توانند با چند امضا با قانون اساسی مخالفت داشته باشند و منعی وجود ندارد ولی نمایندگان معتقدند که شفافیت فقط نباید مختص آنها باشد و باید در قوای مجریه و قضائیه نیز شفاف سازی صورت بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha