شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
جلسه هیئت شهدای روحانی و طلبه شهرستانهای رفسنجان و انار در قم

حوزه/ بیست و پنجمین جلسه هیئت شهدای روحانی و طلبه شهرستانهای رفسنجان و انار در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیست و پنجمین جلسه هیئت شهدای روحانی و طلبه شهرستانهای رفسنجان و انار در شهر مقدس قم و در مسجد سلمان واقع در خیابان دانیال با حضور طلاب و روحانیون این دو شهرستان و خانواده های ایشان برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این مراسم دو نفر از طلاب و فضلای این دو شهرستان به بیان فعالیتها و توفیقات علمی و فرهنگی خود پرداختند.

حجت الاسلام رضا نوروزی مولف کتاب "آثار حدیثی و محدثان کرمان" به ارائه این کتاب پرداخت.

وی در معرفی این کتاب گفت: حدیث و سنت پیامبران و اهل بیت علیهم السلام بعد از قرآن دومین منبع شناخت احکام و دستورات دین مبین اسلام است و از همان نقطه‌ی آغازین اسلام همواره محدثان و دانشمندان اسلامی برای شناخت و دستیابی به احکام اسلام به فعالیت های حدیثی در ابعاد و شاخه های مختلف پرداختند. این تلاش های حدیثی در مناطق مختلف جهان اسلام استمرار داشته است و گستره ی این فعالیت ها در طول تاریخ در مناطق گوناگون کشور اسلامی ایران از جمله شهر کهن کرمان به چشم می خورد، اما از جمله حوزه های پژوهشی و مطالعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته همین سیر تاریخی نگارش حدیث و شرح حال محدثان و آثار آنها در مناطق مختلف جغرافیایی از جمله کرمان است، هر چند در مورد معرفی کرمان و مفاخر آن کتاب هایی نوشته شده، ولی هیچ یک از این کتاب ها بصورت مستقل و خاص به آثار حدیثی و محدثان کرمان نپرداخته است.

حجت الاسلام نوروزی افزود: بنده با احساس این دغدغه و خلأ و با مشورت و راهنمایی اساتید بزرگواری همچون دکتر حجت معاون آموزش سابق دانشگاه قرآن و حدیث همچنین مشاوره ها و ارشادات دیگر اساتید همچون دکتر مهدی غلامعلی و دکتر محمد رنجبر حسینی این اثر را در رابطه با فعالیت های حدیثی و محدثان دیار کریمان به نگارش درآوردم.

وی ادامه داد: در ابتدا، کار کمی مشکل و سخت بود چون منابع فارسی خیلی کم بود و اکثر منابع متون عربی بودند حدود ۱۵۹ منبع در تحقیقات میدانی هم که با بعضی از عالمان و پیشکسوتان و روحانیون کرمان صحبت و مشورتی انجام شد اظهار بی اطلاعی و یا نهایتا در حد یک یا دو نفر از محدثان از جمله محمد بن بحر رُهنی نرماشیری (از محدثان قرن چهارم) را نام می بردند.

نویسنده این کتاب گفت: این پژوهش تقریبا در مدت یک سال و چند ماهی که طول کشید نام ۱۶۴ محدث و راوی برای شهر کرمان بدست آمد حتی ردپایی از محدثان کرمان در قرن دوم هجری همچون حسان بن ابراهیم کرمانی احمد بن عثمان کرمانی دیده شد و حدود ۲۲ محدث کرمانی در قرن دوم می زیستند و فعالیت حدیثی داشتند و به نقل روایت پرداختند همین امر موجب دلگرمی بنده شد که این پژوهش را پیش ببرم و به سرانجام برسانم.

وی بیان داشت: کتاب آثار حدیثی و محدثان کرمان از سه فصل تشکیل شده است در فصل اول به تبیین مسئله پژوهش و ضرورت و پیشینه این پژوهش، سیر مراحل و چگونگی گردآوری اطلاعات و شناسایی محدوده‌ی جغرافیای طبیعی و تاریخی منطقه کرمان پرداخته شده است.

 روایان احادیث کرمان به قرن دوم هجری نیز می رسد/ تولید آثار فاخر رسانه ای به همت طلاب

حجت الاسلام نوروزی گفت: در فصل دوم که بر سه گفتار استوار شده در گفتار اول به معرفی و شناسایی محدثان و راویان متقدم منسوب به کرمان که تعداد آنها به ۱۰۴ نفر می رسد و در گفتار دوم، محدثان و راویان متاخر کرمان که کاهش چشمگیری داشتند تعداد آنها به ۴۷ نفر میرسد و در گفتار سوم محدثان و راویان منسوب به کرمان که با تلاش و کوشش متاسفانه تاریخ حیاتشان کشف نشد .

ملاک ما در تقسیم بندی محدثان و راویان به متقدم و متاخر همان شیوه رایج و مشهور بین علما که شیخ طوسی را حدفاصل بین قدماء و متاخران می دانند بود محدثان و راویان قرن اول تا آخر قرن پنجم را متقدم و قرن پنجم به بعد را متاخر قرار دادیم در این فصل نام ۱۶۴ محدث و راوی منسوب به کرمان را ذکر کردیم.

وی افزود: در فصل سوم هم که مشتمل بر دو گفتار است در گفتار اول به آثار و منابع حدیثی، راویان و محدثان کرمان در پنج حوزه، کتب حدیثی، فقه الحدیث، درایه الحدیث، رجال و منبع شناسی کتب حدیثی را مطرح کردیم و در گفتار دوم به معرفی و آشنایی با آثار غیر حدیثی که توسط محدثان کرمان به رشته تحریر درآمده پرداخته شده است.

در ادامه حجت الاسلام مهدی شبان از موسسان و هیئت امنای خانه طلاب گزارشی از مجموعه ارائه داد که به این شرح است:

۱. پژوهش مکتب امام

در این بخش به تحقیق و پژوهش اندیشه حضرت امام در لایه های مختلف مبنایی، اجتماعی و فقهی پرداخته می شود و نتیجه این پژوهشها در قالب، کتاب، جزوه، دوره آموزشی در اختیار جامعه علمی حوزه و جامعه قرار می گیرد. کتاب اندیشه مقاومت که اخیرا چاپ شد و مورد استقبال هم قرار گرفت یکی از محصولات این بخش است.

برگزاری دوره ها و جلسات متعدد معرفتی حول اندیشه امام و رهبر انقلاب در مدارس معصومیه، حقانی،علوی و صدوقی از فعالیت های این بخش است. دوره هایی مثل مکتب سیاسی اجتماعی امام خمینی ، منظومه فکری مقام معظم رهبری، تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، پیشرفت انقلاب اسلامی در چهل سالگی انقلاب، مردم سالاری دینی و ....

تدوین کتابهای:
۱. فقه حکومتی(تقریر کلاس استاد امینی)

۲. هویت و سبک زندگی طلبه با محوریت منشور روحانیت

۳. مکتب سیاسی اجتماعی امام خمینی

۴. درسنامه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری

۵. مکتب تربیتی حضرت امام

۶. جایگاه شناسی شیطان در مکتب امام و تطبیق آن بر آمریکا

تهیه ده جزوه راجع به هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب که به عنوان جزوات دوره اسلام ناب تدریس شد.

۲. شبکه عهد

در این بخش تلاش می شود که طلابی که توسط خانه طلاب رصد شده اند، در قالب گروه های خودجوش ، تشکیلات طلبگی شکل دهند و طی آموزش هایی، شاخص های یک گروه حوزوی انقلابی را واجد شوند. تمرکز آموزش ها هم بر روی معارف انقلاب با محوریت اندیشه های حضرت امام و رهبر انقلاب است. دیگری آموزش های فعالیت در فضای مجازی و آموزش نهایی هم مهارت کار و اقدام طلبگی است، فعالیت هایی مثل خدمت رسانی در مواقع بحران.

از ابتدای شروع این طرح نزدیک به ۱۰ گروه طلبگی شکل گرفته است.

علاوه بر این اردوهای تبلیغی تربیتی برای شکل گیری این گروهها به شرح ذیل برگزار شده است:

۱. اردوی جبهه های جنوب با محوریت مباحث طلبگی در مناطق جنگی مثل مباحثه منشور روحانیت. محتوای این اردو علاوه بر روایت گری دفاع مقدس، مباحث صنفی طلاب برای خدمت بیشتر به انقلاب بود.

۲. اردوی جهادی تبلیغی به مناطق محروم ۳ دوره: در این اردوها که متوسط ۴۰ طلبه در آن شرکت می کردند تلاش می شد در قالب یک تبلیغ گروهی در منطقه، زمینه ای برای شکل دادن به گروه های طلبگی شکل بگیرد.

۳. اردوی روایت فتنه در دو نوبت: فتنه سال ۸۸ به عنوان یک مقطع بسیار حساس در انقلاب اسلامی و در تاریخ حوزه های علمیه می بایست مورد توجه و بازخوانی قرار گیرد. نقش حوزویان در این ماجرا، مساله ما در این اردو بود که در زمینه روایت شاهدان عینی ماجرای فتنه، رقم می خورد. حدودا ۸۰ طلبه در این اردو شرکت داشتند.

۴. اردوی تبلیغی سیاسی انتخابات دو دوره در شهر تهران و اراک. نزدیک به ۱۰۰ طلبه در هر نوبت، در راستای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و نه حمایت از یک کاندید خاص به میان مردم می رفتند و دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات می کردند و پای درد دل مردم می نشستند. با محوریت مساجد، هیئات، بازار، پارکها، اماکن شلوغ، مغازه ها و ...

۳. نشریه خط و عهد

دو ماهنامه خط که به بررسی موضوعات کلیدی سبک زندگی یک طلبه انقلابی می پردازد و تلاش می کند طلبه عصر انقلاب اسلامی را تبدیل به گفتمان رایج حوزه های علمیه کند. تا به امروز ۱۷ شماره از نشریه خط چاپ شده است و در تیراژ ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ بین اساتید و طلاب سرتاسر کشور توزیع شده است. موضوعاتی مثل گام دوم انقلاب اسلامی و نقش طلاب در تحقق آن. پایگاه فکری مقام معظم رهبری، کار تشکیلاتی در حوزه، نظام تعلیم و تربیت در حوزه، افق های توسعه فقاهت، تبلیغ گفتمان ساز و جریان ساز و ....

دو هفته نامه عهد هم به همین وزان البته به صورت عمومی تر و در صفحات مختصر چاپ می شود. این نشریه هم تا به امروز نزدیک به ۷۰ شماره از آن چاپ شده است که در مقاطعی که توان مالی داشتیم حتی تا ۱۴ هزار شماره در کل کشور توزیع می شود و کانون گفتمان سازی انقلاب اسلامی در حوزه را پشتیبانی می کند.

موضوعات این نشریه هم تلاش می شود مساله های روز جبهه فکری انقلاب اسلامی باشد اعم از تبلیغی، علمی، سیاسی و ....

شبکه ای از خوانندگان( نزدیک به دو هزار نفر) این دو نشریه در سرتاسر کشور شکل گرفته است.

 روایان احادیث کرمان به قرن دوم هجری نیز می رسد/ تولید آثار فاخر رسانه ای به همت طلاب

۴. سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری

در این طرح در مدت یک سال، و با روزانه نیم ساعت مطالعه، اهم آثار رهبر انقلاب خوانده می شود و به اعضای طرح بسته های پشتیبان هر کتاب هم ارسال می شود که توسط اساتید به نام حوزه تولید شده است. به عنوان مثال بسته پشتیبان کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، مجموعه نشستهای پای درس خمینی مشهد می باشد که حول و حوش موضوعات این کتاب کلیدی حضرت آقا، اساتیدی چون یزدان پناه، پارسانیا، رهدار، وکیلی، فلاح و ....

در این طرح تا به امروز بیش از دو هزار نفر از سرتاسر کشور و از اقشار مختلف طلبه، دانشجو، خانم، آقا در پنج مرحله ثبت نام کرده و تحت آموزش قرار گرفته اند.

۵. گروه تبلیغی تربیتی عهد

این بخش از خانه طلاب در سالهای مدیریت حجت الاسلام والمسلمین ملکی در مدرسه معصومیه، در سه سال متوالی مسئولیت نهاد رابطین را به عهده داشت. این نهاد به سرپرستی، رسیدگی و مشاوره طلاب پایه های اول تا چهارم می پرداخت. علاوه بر این در مدرسه به عنوان یک مجموعه خودجوش به برگزاری جلسات و همایشهای مختلف با عنوان طلبه عصر انقلاب می پرداخت.

این گروه تبلیغی در ایام تبلیغی به مناطق محروم سفر تبلیغی دارد و نزدیک به ۴۰ طلبه را همراه خود می برد. که در بالا بدان اشاره شد.

۶. گروه جهادی محبین ائمه

سابقه این گروه به سال ۸۵ برمی گردد و از آن سال، هر ساله با حضور در مناطق محروم در ایام نوروز پروژه های عمرانی و برنامه های فرهنگی و تربیتی متنوعی را برگزار می کند. سه سال است که در منطقه بشاگرد استان هرمزگان تمرکز دارد. برگزاری ۲۰۰ جشن ازدواج آسان به همراه تامین جهیزیه این زوجهای بشاگردی از اقدامات این گروه در این سه سال است.

علاوه بر این تقریبا هر ساله اهالی مناطق محروم را حداقل یک سفر زیارتی با کمکهای خیرین و با همراهی دوستان طلبه مشرف می‌کنند.

خدمات درمانی در تهران از دیگر فعالیتهای این گروه برای مردم شریف این مناطق می باشد.

این گروه در ایام کرونا هم در چند استان و با محوریت شهر قم فعال بود و اقدامات گسترده ای را در بیمارستانها و حوزه پیشگیری و کمکهای مومنانه انجام داد.

نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در دو مقطع به خدمت رسانی به مردم پرداختند.

۷. فضای مجازی

طراحی و تاسیس سایت و کانال خانه طلاب جوان، کانال نشریه خط، گروه گعده طلبگی در فضای مجازی از اهم فعالیت های این بخش است.

کانال خانه طلاب با ۶ هزار عضو در ایتا، ۲هزار نفر در اینستاگرام درگاه ارتباطی خانه طلاب در فضای مجازی با مخاطبین خود است. به تازگی توییتر خانه طلاب هم شروع به فعالیت کرده است.

در گروه گعده طلبگی خانه طلاب جوان که نزدیک به یک ماه است که شروع به فعالیت کرده هر هفته یک یا دو موضوع داغ با محوریت یک استاد که در آن زمینه تبحر دارد، به بحث و گفت گو گذاشته می شود.

۸. دفتر حاج عبدالله والی

این بخش به جریان سازی و گفتمان سازی مقوله جهاد در میان طلاب مشغول است و منطقه عملیاتی خود را بشاگرد قرار داده است. شکل دادن به حلقه های جهادی در ۴ شهر تهران، فارس، اصفهان و بابل و پشتیبانی این حلقه ها از خدمات اجتماعی ارائه شده در بشاگرد از اهم فعالیت های این بخش می باشد. این حلقه ها در شهرهای خود مشغول خدمات اجتماعی، حلقه های معرفتی و تولید رسانه ای از مجموع فعالیت های خود و کمک به گفتمان سازی جهادی هستند.

۹. توانمند سازی طلاب

این بخش به توانمندسازی طلاب نیازمند می پردازد. در مرحله اول به شناسایی این طلاب پرداخته می شود و در گام بعد در قالبهای مختلف علمی، تبلیغی و مهارتهای طلبگی توانمند خواهند شد و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. به علاوه از طریق جذب حمایتهای مردمی هم کمکهای بلاعوضی به این بزرگواران تقدیم خواهد شد مثل قربانی، بسته های معیشتی، و ...

در مجموع در این ۴ ماه که کار این بخش آغاز شده این خدمات انجام شده است:

هدیه هایی در قالبهای مختلف به طلاب به صورت بلاعوض داده شده است مثل بن کارت، بسته معیشتی، قربانی، لوازم خانه مثل کولر، گاز و ... ، پوشاک، لوازم التحریر

در ادامه به دنبال طراحی یک پلتفرم برای ساماندهی بهتر نسبت به مقوله توانمندی سازی طلاب هستیم.

۱۰. هنر و رسانه

بی شک مقوله گفتمان سازی نیاز به کارهای هنری فاخر و ارزشمند است تا پیام را تا جان مخاطب نفوذ بدهد. در واقع این بخش پشتیبان هنری تمام بخشهای دیگر خانه طلاب است. که به تولید پوستر، کلیپ، پادکست،تیزر و مستند مشغول است.

در این ۹ ماهه شروع کار این بخش در سه حوزه فعالیت شده است:

· تدوین
فیلمبرداری و تدوین دروس سیر مطالعاتی صراط ۴۰ جلسه

فیلمبرداری و تدوین پای درس خمینی مشهد ۱۰ جلسه

ساخت کلیپ و تیزر کتاب اندیشه مقاومت ۴ کلیپ

مستند آزاد مرد( زندگی و شخصیت سید محمد ساجدی از جهادگران گروه جهادی محبین)

پشتیبانی از حضور گروه جهادی محبین ائمه در دو نوبت موج اول و دوم کرونا در قم و تهران

فیلمبرداری و ضبط ۴ جلسه مکتب امام

گزارش جهیزیه برای زوجهای بشاگردی ۲ کلیپ

کلیپ معرفی طرح کساء ۲ کلیپ

فیلمبرداری و ضبط جلسات دوره نبا ۷ جلسه

پشتیبانی از بخش توانمندسازی طلاب ۳ کلیپ

مجموعا نزدیک به ۱۰۰ محصول

· گرافیک

طراحی پوستر و عکس برای برنامه های مختلف خانه طلاب ۳۰ مورد

صفحه آرایی و گرافیک ۵ کتاب تولیدی خانه طلاب

گزارش واحدهای مختلف خانه ۵ مورد

· صوت

ساخت ۶ پادکست در موضوعات کرونا و مربوط به هویت طلبگی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha