سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
عابدینی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان گفت: آیا ما در جهاد تبیین کاری کرده ایم که پیش امام زمان(عج) روسفید باشیم؟ اگر نکرده ایم عجله کنیم، برای اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند این فریضه فوری و واجب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در نشستی با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: پیوند دل‌های اصحاب رسانه با یکدیگر و هماهنگ بودن علیرغم سلایق مختلف، چیزی است که از خداوند طلب می کنم.

وی ادامه داد: شایسته ترین تبریک، تبریک ویژه روز قلم است، خدای متعال به قلم سوگند یاد داده و در سوره قلم فرموده «والقلم و ما یسطرون»، یعنی سوگند به قلم و آنچه می نویسد، این به معنای آن است که خداوند اهمیت ویژه ای برای قلم قائل شده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آن موقعی که این قسم از ناحیه خداوند گفته شده، ما چقدر اهل قلم داشتیم؟ چقدر رسانه ای داشتیم؟ چقدر دنیا سواد داشت؟ چقدر فرهنگ وجود داشت؟ آن زمان دنیا در شرایطی بود که جنگ و خونریزی درازمدت وجود داشت، خداوند در چنین شرایطی به قلم سوگند خورده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اولین آیاتی که خداوند نازل فرموده، شیعه و سنی نیز اختلافی در این ندارند، آیاتی از سوره علق است که خداوند در آن می گوید «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرا و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم»، بی دین ترین آدم های دنیا هم اگر محتوای همین چند آیه را نگاه بیندازند و لایه های رویی آن را ببینند، ارادتمند اسلام و قرآن می شوند و عظمت این کتاب را می فهمند.

وی خاطرنشان کرد: در همین آیات سوره علق خداوند علق را با کرامت پیوند زده است، گویا جوهره کرامت است که باید از قلم بر صفحه نقش ببندد، خدا نیامده چیزهایی را مطرح کند که آدم ها بگویند خدایا اگر تو هم این ها را نمی گفتی ما خودمان به این چیزها می رسیدیم، می گوید ای پیامبر ما چیزهایی را در این آیات آورده ایم که اگر تعالیم الهی نباشد تو هم به آن ها نخواهی رسید، چیزهایی را به تو یاد دادیم که اگر یاد نمی دادیم حتی تو که پیغمبر هستی هم هرگز به آن ها نمی رسیدی.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۵۱ سوره بقره فرموده است «و یعلمکم الکتاب والحکمه و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون»، یعنی به شما تعلیم کتاب و حکمت می دهد و آنچه را نمی دانید به شما می آموزد، یعنی فکر نکنید که اگر صدها و هزاران سال بر زندگی بشریت افزوده شود به مرور به آن ها می رسد، این نیاز به یک محفل ویژه دارد که پیامبر اگر آن ها را به ما یاد نمی داد ما هرگز به آن ها نمی رسیدیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: وقتی خداوند قلم را با کرامت پیوند زد، به آدم ها فهماند که شما همه اهل کرامت هستید، ساختار و شالوده شما با کرامت ساخته شده است، مبادا آن را گم کنید، هر کس بویی از آدمیت برده است اساس شخصیت او کرامت است، ذات همه با کرامت عجین شده است، کرامت پل ارتباط بین انسان ها است، شما به کرامت هر انسانی احترام بگذارید جذب شما می شود.

وی تاکید کرد: امیرالمومنین (ع) از همین شیوه برای جذب استفاده می کرد؛ حضرت داشتند با کسی راه می رفتند و مسیر آن ها از دو راهی جدا می شد، آن شخص داشت برای حضرت صحبت می کرد، حضرت حرفش را قطع نکرد تا مسیرش را جدا کند، او گفت راهتان مگر از دوراهی جدا نمی شد؟ حضرت فرمودند حرف های شما باعث شد من با شما همراه شوم. او مجذوب اخلاق امیرالمومنین (ع) شد برای اینکه ایشان کرامت این شخص را مورد توجه قرار داده بود.

خبرنگار حقیقی با محور کرامت و به دور از نگاه حزبی و قومی قلم می‌زند

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند می فرماید رب اکرام قلم را در دست تو قرار داد، کرامت خود را حفظ کن، اگر من قلمم را فروختم و بر اساس خواسته های شخصی، جناحی، شهری و قومی حرف زدم این در حقیقت نادیده گرفتن کرامت خودم است، بعد کرامت آدم ها را نادیده گرفته ام.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال نخستین اهل قلم است، همه کلمات نورانی را خداوند قلم زده است، ما به هر آیه قرآن آیه کریمه می گوییم، هر آیه ای محتوای کریمانه دارد، هر مقاله ما، هر پاراگراف نوشته ما و مطلب تولیدی ما باید خمیر مایه ای از کرامت داشته باشد.

وی یادآور شد: سوره علق نشان می دهد این دنیا مدرسه است، همه ما در این دنیا محصل هستیم، درس ما درس کرامت است؛ رب اکرم این مدرسه را بنا کرده است، کتاب این مدرسه قرآن کریم است، یعنی کتاب این مدرسه هم کتاب کرامت است، آدم هایی که حرام می خورند، حرام می بینند، حرام زندگی می کنند، ظالم و مشرک هستند، آلوده و ناپاک هستند، وقتی ناپاک شدند، این کتاب دست رد به سینه آن ها می زند و هیچ وقت نمی توانند شیرینی تلاوت و جاذبه این کتاب را درک کنند، خروجی این مدرسه خدا هم کرامت است، خداوند فرمود ای آدم ها من عالم را به خاطر شما خلق کردم، بعد می گوید من انس و جن را هم برای عبادت آفریدم، بعد می فرماید عبادت را برای تقوا آفریدم، تقوا را نیز برای کرامت آفریدم، باید در این منظومه مباحث و مبانی کرامت به هم کمک کنیم، همه با هم کاری کنیم عنصر و اکسیر معجزه آسای کرامت که نیاز آحاد بشریت در همه عالم است پا بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تاکید کرد: سردار سلیمانی به وسیله کرامت تبدیل به سلیمانی شد؛ کرامت او را حاج قاسم کرد، کرامت او باعث شد به داد مسیحیان، ایزدی ها، شیعه، سنی و انواع و اقسام آدم ها در دنیا برسد، برکاتی که از او در دنیا می بینیم برکات کرامت است.

امام جمعه قزوین افزود: خدای متعال راجع به قلم سوگند یاد کرد، راجع به انسان نیز شبیه سوگند است، خدا به خودش در آفرینش انسان آفرین گفت، آن جایی که به قلم سوگند خورد، در حقیقت به کاغذ نیز سوگند خورده است، من اعتقاد دارم خیلی وقت ها انسان «صم بکم عمی» است، خیلی وقت ها ممکن است راجع به موضوعی که فکر می کنیم، تراوشی در ذهن و فکر ما به نظر نمی رسد، اما قلمی که خدا به آن سوگند یاد کرده، کاغذی که خدا برای آن احترام قائل شده است، انسانی که اشرف مخلوقات نامیده است، وقتی این سه عنصر با هم می شوند گویا بصیرت طلوع می کند و برقی جستن می زند و شرایط تغییر می کند، انگار همه عالم مساعدت می کنند افکار و اندیشه های شما روی کاغذ بیاید.

تضارب آرا موجب شکوفایی و پویایی جامعه می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد دارم جناح ها فرصت تضارب آرا هستند، اگر جامعه ای تک جناحی شود خاموش می شود و آن روز مصیبت ماست، من طلبه قبل از انقلاب هستم، سال ۵۳ که ما قم بودیم امام(ره) آن اعلامیه معروف را تحت عنوان تحریم حزب رستاخیز صادر کردند، شاه گفت هر ایرانی باید عضو حزب رستاخیز باشد، اگر نشود باید از کشور بیرون برود، اگر بخواهد در ایران بماند باید به زندان برود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: امام(ره) اعلامیه ای صادر کردند و فرمودند علمای بلاد باید این مطالب را به گوش مردم برسانند، من آن زمان اعلامیه را در عبای خود جاسازی کردم و از قم به قزوین آوردم و خدمت برخی علما رفتم، امام در آن اعلامیه حزب رستاخیز را حرام اعلام کردند و به علما دستور دادند این مسائل را به مردم بگویند.

تک صدایی برای جامعه خطرناک است

وی بیان کرد: شاه می خواست کشور یک حزبی شود؛ الان اگر ما بخواهیم کاری کنیم صداها خاموش شوند، تضارب آرا نباشد، همه یک صدا باشند، آن موقع ما متضرر می شویم، چون تضارب آرا نداریم، عدالت خواهی ما نباید یأس آور باشد، امیدآفرینی مان هم نباید مطالبه گری را تعطیل کند، هم باید امیدآفرینی داشته باشیم و هم مطالبه گر بمانیم. من این را بارها گفته ام، خطرناک است اگر ما بخواهیم کاری کنیم که جامعه یک صدا باشد، ما باید التماس کنیم که مطالبه گران مطالبات خود را بیان کنند، دست عدالت خواهان را ببوسیم و فریادشان را بلند کنیم، البته عدالت خواهی باید موجب امیدآفرینی در جامعه شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: بنابراین ما به هر سلیقه و هر جریان و گرایش سیاسی احترام می گذاریم، قبل از اینکه هر گرایش و سلیقه و عقیده ای باشیم مرید «انما المومنون اخوة» هستیم، ما از چنین دانشگاهی آمده ایم، نباید این را فراموش کنیم، من شما عزیزانی که دغدغه دین را دارید برادر خودم می دانم، من شما را برادران ملی، مذهبی، ایمانی، قرآنی خود می دانم که کلام رهبر و کلام شهدا در شما نفوذ کرده است، من وقتی می گویم با شما برادر هستم، یعنی اگر در دلم بگویم با فلان حزب رفیق هستم و با فلان حزب رفیق نیستم، در این صورت این حرفی که الان می زنم و می گویم با هم برادر هستیم، منافقانه خواهد شد، به خدا پناه می برم از اینکه بخواهم منافقانه صحبت کنم.

ضرورت اخوت دینی بین خبرنگاران و اهالی رسانه

وی افزود: حقیقتا باید اخوت دینی بین ما باشد، چپ ترین چپ های ما باید با راست ترین راست های ما برادر باشند، باید نگاه کنند قبل از اینکه چپ و راست باشید با هم برادر بوده اید، برادری را در استان حفظ کنیم، این دست من یک نفر نیست، اگر در این امر از من تخطی دیدید سر من داد بزنید و آن را رسانه ای کنید، اگر باور داریم که باید این طور باشیم همه بیاییم دست به دست بدهیم و بر اساس اصول و مبانی انقلاب اسلامی حامی یکدیگر باشیم، ما از اصول امام(ره) تخطی نمی کنیم، ما حرف های رهبر را جدی می گیریم، ما مخالفت با رهبر دینی مان را مخالفت با قرآن و دین می دانیم، این ها اصول ما هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: این فکرها مربوط به امروز و دیروز نیست، مربوط به قبل از طلبگی ماست، الان هم خوشحالم که همان افکار را ادامه می دهم، بنابراین اگر جناحی بودن بخواهد به اخوت ما لطمه بزند ارزشی ندارد، جناح های ما باید خود را بالاتر از این بدانند که اخوت را نادیده بگیرند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: من از همه خواهران و برادران دینی خود تقاضا می کنم جهاد تبیین را جدی بگیرید، آقا از جهاد تبیین تحت عنوان فریضه واجب فوری و همگانی یاد کردند، جهاد تبیین واجب مشخص تعیینی فوری مهم و فراگیر است.

حزبی و جناحی نیستم

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: ما اگر آمدیم، سر یک سری مسائل خطی، جناحی، بازی های رقابتی سر خود را گرم کردیم و خطبه های نماز جمعه را به این چیزها اختصاص دادیم، حقیقتا جواب این مظلومین کشته شده توسط آمریکایی ها را چه می خواهیم بدهیم؟ اینها که در یمن کشته شدند، اینها که در هواپیما بودند و کشته شدند، این بمباران هایی که فراوان در شهرهای مختلف قم و دزفول و شهرهای دیگر اتفاق افتاد، آیا اینها امریکایی بود یا نبود؟ در عراق امریکایی ها چکار کردند؟ هنوز فرزندانی متولد می شوند که متاثر از بمب های خاصی هستند که امریکایی ها سر این ها ریخته اند و باعث می شود فرزندان ناقص الخلقه متولد شوند، آیا در اینجا ما باید جهاد تبیین را با جدیت ببینیم یا نه؟

وی بیان کرد: آیا ما در جهاد تبیین کاری کرده ایم که پیش امام زمان(عج) روسفید باشیم؟ اگر نکرده ایم عجله کنیم، برای اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند این فریضه فوری و واجب است.

جهاد تبیین را جدی بگیریم

امام جمعه قزوین تاکید کرد: رصدهای مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه است؛ ایشان فرمودند ما در جنگ فرهنگی هستیم که این جنگ مراحل مختلفی دارد، ایشان فرمودند ما در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم، دشمنی که دارد تمام روزنه های نان و آب ما را می بندد، برای اینکه مردم بمیرند و شورش کنند و معترض باشند، برای اینکه امنیت به هم بریزد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید فرصت ها و تهدیدهای چشم اندازی آینده کشور و استان را ببینیم، دقت کنیم که همان طور که تهدیدها را می بینیم، فرصت ها را هم ببینیم، الحمدلله فرصت های خوبی هم داریم، مردم خوبی داریم، جماعت بافرهنگی داریم، اگر همه شما با هم باشید چقدر قیمتی خواهد شد و چه سرمایه عظیم اجتماعی خواهد بود، این خیلی ویژه است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: رانش زمین در برخی بخش های کوهستانی در استان وجود دارد، ولی فرونشست زمین تهدید جدی آینده ماست، آب تهدید جدی آینده ماست، ریزگردها تهدید جدی آینده ماست، هم از استان های دیگر و هم از داخل استان بر سر ما می ریزد، معمولا استان هایی که ریزگردهای آن بلند می شوند ضررشان برای استان های بعدی بیشتر است، یعنی اگر استان ما ریزگرد داشته باشد اصل ضررش را به جاهای دیگر می رساند، لذا باید رسانه ها بسیج شوند و پیشنهاد و راه چاره بدهند، کسانی که این فضا را تشدید می کنند را شناسایی کنیم، در دهه های گذشته اگر ما زودتر بیدار شده بودیم الان کمتر آسیب دیده بودیم، این ها وظایف جدی ماست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان اظهار کرد: این شعاری روحیه بخش برای بنده و شماست که امام عسکری(ع) فرمودند «ما تَرَکَ الْحَقَّ عَزیزٌ إِلاّ ذَلَّ وَ لا أَخَذَ بِهِ ذ لیلٌ إِلاّ عَزَّ» یعنی هیچ عزیزی حق را ترک نکرد، مگر اینکه ذلیل شد و هیچ ذلیلی به حق عمل کرد مگر اینکه عزیز شد. این را به عنوان یک هدیه امام عسکری در زندگی مان داشته باشیم و هر وقت ترس و واهمه و نگرانی پیش آمد بگوییم اگر ما برای خدا قلم بزنیم ممکن است فشاری هم به ما بیاید ولی قطعا نتیجه آن عزت و سربلندی خواهد بود، تلاش کنید قلمتان با برکت شود و رسانه خدا باشید و از قلم شما معارف فوران کند تا آثار پربرکت شما روزی دل های مردم شود.

در ابتدای این دیدار تعدادی از خبرنگاران به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در حوزه‌های مختلف و برخی مشکلات صنفی خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha