پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
نیره قوی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: تقویت فرهنگ عفاف و حجاب بدون کار فرهنگی و رسانه ای مؤثر امکان پذیر نیست.

دکتر نیره قوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند همراهی جدی مردم و دغدغه مندی مسئولان و متولیان جامعه است، اظهار داشت: قبل از هر چیز باید توجه داشت که بحث عفاف عام تر از حجاب است، چه آن که حجاب در واقع مصداق بیرونی عفاف به شمار می رود و بر این اساس، چنانچه در پی اجرای راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب هستیم باید به این نکته ظریف توجه لازم را داشته باشیم که دامنه شمول عفاف به مرد و زن و به طور کلی به آدمی برمی گردد و نه صرفاً زنان و دختران.

وی افزود: در جامعه کنونی، هر جا از عفاف سخن به میان می آید، معمولاً منظور بانوان و دختران است و حال آن که این موضوع به چگونگی پوشش زنان تقلیل یافته و از این منظر می بایست نگاه تقلیلی از این موضوع برداشته شود و در جامعه نیز به شکل مطلوبی این موضوع مهم تبیین شود و در این صورت جلسات و برنامه های مربوط به عفاف و حجاب دیگر نه صرفاً برای زنان بلکه برای مردان و زنان برگزار می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: بدون تردید مهم ترین مقوله ای که از عفاف باید راجع به آن صحبت کرده و برنامه ریزی شود، بُعد اجتماعی عفاف است که حتی از مسایل خانوادگی نیز گسترده تر است. البته بارزترین مصداق عفاف از لحاظ رفتاری، نوع پوششی است که یک خانم یا آقا دارد، کما این که در اجتماع بشری، وقتی افراد یکدیگر را می بینند، پیش از صحبت کردن و هر ارتباطی، به لحاظ شخصیتی، نوع پوشش آن ها نشان دهنده ی فرهنگ، کنش، منش، باور و اخلاق و اعتقاداتشان است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری تأکید می کند که ای کاش واژه حجاب برای این مصداق عفاف به کار گرفته نمی شد و ایشان بر اساس مطالعاتی که داشته، اشاره می کند که در دو قرن اخیر به طور خاص ما حجاب را به معنای فعلی استفاده کرده ایم و لذا ایشان تأکید می کند که ای کاش ما به جای حجاب همان اصطلاح پوشش را بکار می بردیم که هم مصداق آن عام تر می شد و هم این که مثل امروز جامعه و زنان و نویسندگان ما این قدر حساس نمی شدند که روی حجاب صرفاً کار کنند و عفاف را مورد تغافل قرار دهند.

قوی، همچنین بر ضرورت اهتمام نسبت به فعالیت های فرهنگی و رسانه ای مؤثر و قوی در این باره تأکید کرد و گفت: فعالیت جوانان مؤمن و انقلابی در بستر رسانه و فضای مجازی و استفاده از ابزار هنر و چاشنی کردن این امور با خلاقیت جوانانه و متعهدانه از الزامات و بایسته های توفیق در این مسیر است، چه آن که این مساله خود از مهم ترین مباحث مرتبط با جهاد تبیین نیز محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha