یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
قرائت زیارت جامعه کبیره در حرم بانوی کرامت

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: زیارت جامعه کبیره که از امام هادی(ع) به یادگار مانده است، اقیانوس معرفی امامان است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز ولادت امام هادی(ع) گفت: این زیارت را شیخ طوسی در تهذیب و صدوق در فقه و عیون اخبارالرضا به سند خود از شخصی به نام نخعی نقل کرده اند که گفت: به علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفربن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب(ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، مرا گفتاری بیاموز که هر وقت خواستم هریک از شما را زیارت کنم همان سخن را در محضرش بگویم.

وی افزود: در تاریخ نقل شده است که امام هادی(ع) درپاسخ وی فرمود:«هر زمانی که به آستان (امامی رسیدی) در آنجا بایست و شهادتین را درحال غسل و طهارت بر زبان جاری کن، وقتی نگاهت به قبر افتاد نخست سی مرتبه الله اکبر بگو و چند قدم راه برو، البته با کمال وقار و آرامش بسیار، گام های خود را کوتاه بردار و بار دیگر بایست و سی مرتبه تکبیر را بر زبان جاری کن، سپس نزدیک قبر شو و این بار چهل مرتبه تکبیر بگو تا یکصد مرتبه کامل شود آنگاه او را با جملات زیر زیارت کن...».
این استاد حوزه ادامه داد: به خاطر فضیلت این زیارتنامه سفارش شده است که هر روز خوانده شود چراکه در این زیارت نکته های بسیار جالبی نهفته است .

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یکی از زیارت نامه هایی است که اختصاص به امام خاصی ندارد گفت: این زیارت نامه توصیف بلند و بلیغی از اصل ولایت و امامت و نسبت به تمام ائمه یک نگاه دارد این زیارت تاکید بر رهبری ائمه شیعه است.
وی بیان داشت: این زیارت نامه نور و برهان خداوند نزد اهل بیت را نشان می دهد که شیعه باید فرامین ائمه را مورد توجه قرار دهد و از این معارف بهره مند شود.
درویشی تاکید کرد: به توصیف مقام علمی ائمه در این زیارتنامه پرداخته شده است ائمه از عصمت برخوردار هستند و عاشقان اهل بیت باید تبری و تولی نسبت به دشمنان آنان داشته باشند.
وی با اشاره به سیره امام دهم شیعیان گفت: «علی بن محمد علیهماالسلام» مشهور به امام هادی و امام علی النقی است. این حضرت در سال ۲۱۲ هجری قمری دیده به جهان گشود. این امام در سن هشت سالگی به مقام امامت نائل شدند و دوران امامت ایشان با وجود شرایط سخت سیاسی همراه بود.
این استاد، خاطر نشان کرد: حراست از دین و حفظ میراث، نگهداری از دستاوردهای ائمه پیشین توسط این امام همام، تربیت شیعیان و شاگردان، پاسخ گویی به شبهات، دفاع از دین، ولایت، برخورد امام با فرقه‌ها و مکاتب، مناظره با رهبران فرقه های مختلف از مهمترین اقدامات این امام همام بود.
وی با اشاره به آماده سازی مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام گفت: این امر یکی از اقدامات این امام بزرگوار بود، ایشان با نهایت احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را ذکر می کردند.
استاد حوزه گفت: این امام مردم را با شرایط عصر غیبت آشنا کردند و زمینه ساز شد برای حل مشکلات مردم شدند از این رو ایشان با شیوه نامه نگاری نقش مهمی را ایفا کردند و نامه ها را از طریق وکلا به مناطق مختلف و به دست مردم می رسانند تا آنها را در نهضت علوی حفظ کنند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha