پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024
میرجعفری

حوزه/ رئیس اداره زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر این که نیازمند «تولید علمی»، «تولید محتوا» و «ارائه درست معارف الهی» در عرصه عفاف و حجاب هستیم، گفت: همچنین تبیین و روشنگری و تبلیغ درست این ارزش الهی از دیگر اصولی است که باید رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم زاهره سادات میرجعفری به اهمیت مسئله عفاف و حجاب در جامعه پرداخت و اظهار داشت: این هفته با همه نمایشی بودن برخی فعالیت های فرهنگی و برگزاری جشنواره های متعدد، نشانگر زنگ خطری برای فقدان سیاست های فرهنگی یکپارچه و مستمر بدور از افراط و تفریط دارد.

وی با بیان این که امروزه معضلات اجتماعی از پیچیدگی و گستردگی خاصی برخوردارند و قطعا راهکارهای مقابله با آن هم باید از تنوع، ظرافت و هوشمندی و هدفمندی برخوردار باشد، افزود: اما در اغلب سیاست‌گذاری‌ها یا برنامه‌ریزی‌های فرهنگی سیر تکاملی منسجم و مداومی دیده نمی‌شود یا به بخشی از این عوامل بصورت موقت پرداخته می‌شود و چون نظام جامعی وجود ندارد، بعد از مدتی رها می گردد.

رئیس اداره زن و خانواده حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در مسئله عفاف و حجاب هم این مشکل وجود دارد، زیرا سیاست‌گذاری کلان جامعه باید منجر به حاکمیت «سبک زیستی عفیفانه» در جامعه شود؛ در این سبک زندگی نگرش و بینش، رفتار و گفتار و حرکات افراد، ارزش ها و ملاک‌های فرهنگی، مشوق‌های اجتماعی و سازمانی و رسانه ای باید در جهت گسترش رفتارهای عفیفانه باشد.

وی با بیان این که در تحولات سریع مدرنیته شاهد حاکمیت ارزش های لیبرالی از طریق حکمرانی رسانه ای هستیم که ابعاد وسیعی از زندگی فردی، تربیتی اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی جامعه ما را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا نگرش و جهان بینی افراد نسبت به فلسفه زندگی و خلقت انسان در نوع تعاملات وی با افراد دیگر تأثیرگذار خواهد بود.

میرجعفری گفت: وقتی مادی گرایی، آزادی شخصی، فردگرایی، لذت طلبی و راحت گرایی، مسئولیت گریزی و هنجارگریزی در جامعه ارزش تلقی گردد، ملاک های انسانی، نوع دوستی و جامعه گرایی تنزل می یابد، در این بین سرمایه اجتماعی افراد در حد تعلقات مادی و جسمی محدود می‌گردد.

وی بیان داشت: حال باید دید در جامعه این چنینی چگونه می‌توان ارزشهای ایرانی اسلامی را حفظ کرد؟ آیا در جهت اصلاح نگرشی نسبت به ارزش حجاب و عفاف و فواید جسمی و روحی آن چقدر نسل جوان را از کودکی آگاهی داده‌ایم؛ در حقیقت اصلاح سبک زندگی مبتنی بر حفظ ارزش های اسلامی که توجه جامعی به ملاک های زیست عفیفانه دارد و هم اصلاح نگرشی به فلسفه زندگی و حقیقت این دنیا و کسب لذات دنیوی و پاداش اخروی دارد و نگاهی که مبتنی بر باورهای توحیدی متقن، انسان را در برابر خود، دیگران، عالم هستی و خداوند مسئول می داند، جامع ترین راه است؛ علاوه برآن تاکید بر سبک تربیت نسل مقاوم در برابر محرک های بیرونی به عنوان مؤثرترین روش خودکنترلی نیاز به همراهی جمعی دارد و گرنه خویشتن داری در چنین جامعه ای بسیار سخت می گردد.

عضو ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه‌های علمیه، ادامه داد: برای مثال همه می دانیم که نوشابه ضرر دارد، اما همه می دانیم که نوشیدنش لذت هم دارد یا دکتری که می داند سیگار ضرر دارد اما از این کار لذت می برد؛ در واقع خودکنترلی قوی ندارد یا به دنبال لذت آنی است، در حالی که لذت فانی را فدای آن می کند.

وی با بیان این که متاسفانه این نوع نگاه ها در فضاهای مختلفی تأثیرگذاری دارند، افزود: این نگاه را در عدم تمایل به ازدواج و تأمین نیازهای جنسی و عاطفی از مسیرهای دیگر، عدم تمایل به فرزندآوری و ... می توان در کنار سایر عوامل مؤثر، پیگیری کرد؛ علاوه بر آن تحمیل سبک زندگی رسانه ای مبتنی بر عدم رعایت مرزهای خصوصی و عمومی، آزادی حداکثری و استفاده ابزاری از بدن، حفظ حیا و حریم شخصی و اجتماعی بسیار سخت و دشوار شده است و برای این مهم باید چاره ای متقن در فضای حکمرانی رسانه ای اندیشیده شود تا حقوق شهروندی افراد لطمه نبیند.

میرجعفری تصریح کرد: در این میان نقش تربیتی خانواده در فراهم کردن محیط های عفیفانه برای حفظ حریم حداکثری و در عین حال پرورش عزت نفس صحیح در کودکان، برنامه ریزی با نشاط خانواده برای اوقات فراغت جوانان، فراهم آوردن محیط شاد و گرم خانوادگی و رابطه صحیح والدین و فرزندان به خصوص رابطه دختران و والدین در اعتلای زمینه های زیست عفیفانه بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: همچنین مؤلفه عزت اجتماعی افراد عفیف و محجبه همراه با ایجاد مشوق های اجتماعی و سازمانی و معرفی الگوهای برتر در تحرک مثبت اجتماعی استقبال به این سبک زندگی را بسیار تأثیر گذار خواهد کرد و این وظیفه علاوه بر حلقه های میانی بر عهده نهادهای حاکمیتی و فرهنگی نیز هست.

رئیس اداره زن و خانواده حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر این که نیازمند «تولید علمی»، «تولید محتوا» و «ارائه درست معارف الهی» هستیم، اظهار داشت: همچنین تبیین و روشنگری و تبلیغ درست این ارزش الهی از دیگر اصولی است که باید رعایت شود.

وی در پایان گفت: در این میان وظیفه کنشگری مبلغان حوزه های علمیه و برقراری ارتباط مؤثر با جوانان از طریق تأثیر عملی و قلبی نباید فراموش گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha