شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام  بندانی نیشابوری

حوزه/ فکر می کنیم اگر کسی وضو بگیرد یا رو به قبله بنشیند، یا روزه ای بگیرد و حجی برود عبادت است. نخیر! خدمت کردن در این خانه (خانه اهل بیت علیهم السلام ) منتهی‌الیه عبادت است . و از سوی دیگر یکی از موارد و یکی از مسائل خاص نوکری، خلوص نیّت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری در هیئت عزاداری غمخانه بی بی شهربانوی قم با بیان فضائل اهل‌بیت(ع) و عزاداری برای حضرت ابی عبدالله (ع)، با اشاره به جایگاه اخلاص در روایات گفت : «قال سیدّنا و مولانا امیرالمومنین صلوات الله وسلامه علیه: فی الاخلاص یکون الخلاص.» گفت: این شبها را در آداب نوکری در دستگاه اهل بیت علیهم السلام عرض ادب می کنیم. در روایتی امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: الاخلاص غایة الدین؛ منتهاالیه و اساس دین اخلاص است . در روایت دیگری آن حضرت فرموده اند که "الاخلاص ملاک العباده"، در واقع نوکری برای اهل بیت علیهم السلام اصل عبادت است.

وی بیان داشت: روایات بسیاری داریم که فکر می کنیم اگر کسی وضو بگیرد یا رو به قبله بنشیند، یا روزه ای بگیرد و حجی برود عبادت است. نخیر! خدمت کردن در این خانه (خانه اهل بیت علیهم السلام )منتهاالیه عبادت است. و از سوی دیگر یکی از موارد و یکی از مسائل خاص نوکری، خلوص نیّت است.

سخنران این مراسم عزاداری افزود: از این رو حضرت می فرماید« راحتی در روز قیامت و راحتی جان کندن، راحتی ورود و خروج از پل صراط راحتی ورود به صحرای قیامت، اخلاص است».

وی با بیان این که ولی مهمتر این که " الابقا علی الخلوص" باشد یعنی این خلوص همینطور باقی باشد تا از عمل فارغ شود، ادامه داد: در روایت حضرت امیرعلیه السلام می فرماید که "تصفیة العمل خیر من العمل" . چون برای تصفیه عمل باید با نفس مبازره کند.

این خطیب حوزوی گفت: خلوص از عمل شدیدتر است و باقی ماندن در آن نیز شدیدتر است. خیلی هنر می‌خواهد. مثلا مجلس روضه می گیریم تا ببینیم که پسر فلان مسئول یا عالم می آید یا نه، تلویزیون مجلس ما را نشان می دهد یا نه؛ معلوم می شود که در این صورت درجه خلوص واضح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری افزود: روزی آیت الله العظمی بروجردی برای نماز ظهر و عصر وارد مسجد اعظم شدند، و مردم هم به احترام او برخاستند و صلوات فرستادند. ایشان بلافاصله برگشتند. دیگران تصور کردند که ایشان برای تجدید وضو رفته اند یا کاری داشتند و سریع برمی گردند، ولی وقتی از ایشان پرسیدند که مردم منتظرند نماز را با شما بخوانند ایشان گفتند که نمی‌آیم چون احساس کردم از این که مردم بسیاری آمده اند خوشم آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha