دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تصاویر/ مراسم سنتی گل مالی هئیت لرستانی های مقیم قم

حوزه/گل مالی مردم ولایی و عاشق اهل بیت (ع) لرستان در روز عاشورا، میراثی معنوی از جنس غم در عزای سید و سالار شهیدان اسلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، آئین گل مالی مردم ولایی و عاشق اهل بیت(ع) لرستان از رسوم دیرینه مردم این استان در عزاداری سید و سالار شهیدان اسلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع)است.

هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم به ویژه روز عاشورا مردم لرستان غرق در عزا و ماتم می‌شوند و بر اساس رسم دیرینه خود که در عزای عزیزترین عزیزان خود را سر تا پا گل مالی می‌کنند، بار دیگر خاک عزا بر سر می‌گیرند.

گل‌مالی از رسوم سنتی مردم لرستان در عزای امام حسین (ع) است که شامل مالیدن گل بر سر و صورت و لباس‌های عزاداران در روز عاشورا می‌شود.

صبح روز عاشورا از کودک و جوان تا زن و مرد به تکایا و حسینه های محلات خود رفته و پس از گل‌مالی، دور آتش می‌ایستند تا خشک شوند و در ادامه به سینه‌زنی می‌پردازند.

زنان به یاد مصیبت حضرت زینب (س) گل را بر چادر و سر خود می‌مالند و مردها لباس سیاه خود را به رنگ گل در می‌آوردند و با همان لباس‌ نماز ظهر عاشورا را می‌خوانند. در این میان بعضی سر و صورت و چشم و برخی دیگر کتف و شانه خود را گل می‌زنند.

بسیاری از مردم نظیر سالمندان، زنان و کودکان که نمی‌توانند در حوضچه‌های گل بغلتند، با کاسه‌ای کوچک در دست مقداری گل را به خانه می‌برند تا در عزای امام حسین(ع) و یارانش به سر و صورت و شانه‌های خود بمالند.

در صبح عاشورا غوغایی در محله‌ها بر پا است و سطح شهر به‌خصوص سر در مغازه‌ها مزین به پرچم سیاه می‌شود.

مداحی‌های لری نیز جزء لاینفک مراسم عزاداری برای شهدای عاشورا به حساب می‌آید که سبک مداحی و نوع اشعار این منطقه حداقل در طول ۷۰ سال گذشته، بدون تحریف و ماندگار به قوت خود باقی است.

در روز عاشورا سازهای غمگینی در استان لرستان که به زبان محلی به آن چمرانه می‌گویند، به صدا درمی‌آید و دسته‌های عزا همزمان با آن سازها،بر سر و سینه‌ خود می‌زنند.

دسته‌های عزاداری در این زمان هر کدام بر درب خیمه‌های خود جمع و به سمت جایگاه‌ها عزاداری و حسینیه های محلات خود می روند و در عزای سیدالشهدا حسین بن علی(ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه می زنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha