چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 1038651
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
شام غریبان گیلان

حوزه/ مراسم شب یازدهم ماه محرم که به «شام غریبان» امام حسین و یارانش مشهور است، امشب بعد از نماز مغرب وعشا در استان گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، مراسم شب یازدهم ماه محرم که به «شام غریبان» امام حسین و یارانش مشهور است، امشب بعد از نماز مغرب وعشا در استان گیلان برگزار شد.

در این مراسم، طبق رسم هر ساله، مردم رشت به خیابان‌ها می‌آیند و با شرکت در دسته‌ها، روشن کردن فانوس‌ و شمع‌های خود، مراسم شام غریبان را در خیابان‌ها برگزار می‌کنند.

شام غریبان در ضیابر نیز متفاوت از دیگر شهرها برگزار می‌شود و در آن مردان و زنان از مسجد ضیابر حرکت خود را آغاز و هر یک با دسته‌ای کاه بر سر خود می‌زنند و می‌خوانند: «ای شیعیان امشب شام غریبان است، نعش حسین امشب اندر بیابان است»، و با رسیدن به بقعه آقا سید محمد جان چند تن از اهالی قدیمی ضیابر به نوحه خوانی می‌پردازند.

عزاداران شهرستان آستارا و تالش، آستانه اشرفیه و دیگر شهرها نیز در قالب دسته‌های سینه زنی با روشن کردن شمع به نشانه همدردی با بازماندگان و اسرای دشت نینوا و زینب کبری(س) در ماتم و مصیبت امام شهیدشان و یاران باوفایش به سوگواری پرداخته و به سر و سینه زدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha