یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
2

رهبر دینی جامعه کلیمیان ایران تصریح کرد: اولین مخالفتها با صهیونیسم و شکل گیری این مساله از سوی یهودیان صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، خاخام یونس حمامی لاله زار طی سخنانی در نشست هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که در همه ادیان بعد از توحید و یگانگی خداوند، مساله کرامت مطرح شده است، ابراز داشت: با توجه به این اندیشه هیچ فردی نباید خود را نسبت به دیگری برتر بداند، همه انسانها از یک آدم شکل گرفتند، بنابراین کسی که باعث نجات انسانی شود گویا همه جهان را نجات داده است و برعکس آن نیز صدق می کند یعنی اگر کسی فردی را بکشد گویا همه انسان ها را کشته است.

وی افزود: متاسفانه در دنیای امروز ما با سوءاستفاده هایی که از ابزار تبلیغاتی می شود حتی اگر چیز با ارزشی از جمله دین وجود دارد، استعمارگران باز هم دیدگاه خود را گسترش می دهند، اکنون هفت ماه است که درگیری گسترده در غزه وجود دارد در حالی که اخلاقِ و مرام و همه قوانین دینی و بین المللی، هدف گرفتن بیمارستان ها و مدارس و مراکز غیرنظامی را بر نمی تابند و تایید نمی کنند اما گویا در این جنگ هدف کشتن افراد است.

حمامی لاله زار تصریح کرد: صهیونیسم طی ۱۰۰ سال اخیر با استفاده از جریانی که بیشتر ابعاد سیاسی دارد قدرت یافته و می خواهد خود را در دنیا به عنوان نماینده یهودیان معرفی کند، در حالی که اولین مخالفت با صهیونیست از سوی یهودیان بود.

وی گفت: وظیفه تک تک ادیان است که روشنگری واضح تری داشته باشند، حتی در آمریکا که نهضت دانشگاهی در آن آغاز شده است، امروزافکار عمومی باید از سوی ادیان آگاه شوند و شاید تحت این فشار افکار عمومی شاهد همزیستی مسالمت آمیز بین همه ادیان باشیم.

در ادامه این نشست همچنین وانیا سرگیز، اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک نیز با تأکید بر این که ایرانیان همواره در کنار یکدیگر در سایه صلح و صفا زندگی کرده اند، گفت: ما امروز نگاه انسانی داریم و این انسانیت باعث شده که نه فقط برای فلسطین که برای کشورهای دیگری که تحت ظلم هستند کنار هم باشیم.

وی افزود: در غزه بسیاری از کودکان و افراد مختلف کشته شدند، آنان اگر شناختی از دین داشتند هرگز حمله نمی کردند، اگر دین داشتند کشور آمریکا که خود را مسیحی می‌داند هرگز دست به کشتار نمی زد... دست از سر فلسطین بردارید چون این سرزمین برای فلسطینیان است و جایگاه همه ادیان است، شما نباید برای آنها تصمیم بگیرید که چه زمانی غذا بفرستید و چه زمانی بمباران کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha