شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
پلیس

حوزه/ زائران سفر اربعین با رعایت توصیه‌های پلیس، نقش یک زائر مشارکت‌جوی اجتماعی را برای تحقق نظم و امنیت مراسم داشته باشند و آرامش خاطره انگیزی را زیر چتر امنیت پلیس تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، همایش پیاده‌روی اربعین حسینی، چند سالی است که با شکوه و عظمتی وصف‌ناپذیر برگزار می‌شود؛ همایشی که امروز دیگر مایه فخر و مباهات مسلمانان و به‌ویژه جهان تشیع شده است؛ سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی، دولتمردان غربی تخم کینه و نفرت را میان دو کشور مسلمان پاشیدند تا سر بزنگاه هنگامی که شکوفایی انقلاب دستشان را از منابع ثروت جمهوری اسلامی کوتاه نمود، با عنصر دست‌نشانده‌ای چون صدام اهداف خصمانه و استثماری خود را تحقق بخشند؛ اما دست تقدیر و حکمت الهی این‌گونه رقم خورد که مردمان و دولت‌مردان عراق به مدد نظام جمهوری اسلامی برخاسته تا بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین تجمع بزرگ انسانی مسلمانان همه ‌ساله در اربعین سید و سالار شهیدان برگزار شود.

ایجاد یکپارچگی اجتماعی و وحدت‌آفرینی را می‌توان به عنوان مهم‌ترین ویژگی و کارکرد این همایش برشمرد. هر چند شیوع گسترده ویروس منحوس کرونا وقفه‌ای دو ساله در برگزاری این همایش ایجاد نمود، اما خوشبختانه با واکسیناسیون عمومی انجام شده در کشور، بار دیگر شاهد شکل‌گیری پرفروغ این کنگره بزرگ اجتماعی خواهیم بود.

افرادی که سفر معنوی عتبات عالیات را در روزهای منتهی به اربعین تجربه‌ کرده‌اند؛ به خوبی واقفند که برقراری نظم و انسجام این اجتماع بزرگ انسانی کار بسیار دشواری است. در واقع باید بگوییم آنها یا صرفاً به عنوان زائر و یا به عنوان کارکنان نهادهای خدماتی و امنیتی، برقراری نظم و امنیت این رویداد باشکوه و افتخارآمیز را بر عهده دارند. از این رو تردیدی وجود ندارد که تحقق مشارکت اجتماعی به منظور برقراری امنیت در چنین همایشی، نیازمند آگاه سازی عمومی است؛ بر این اساس شما مخاطبان گران‌سنگ این متن را عازم این سفر معنوی فرض می‌نماییم که ان شاء‌الله با رعایت توصیه‌های پلیس، نقش یک زائر مشارکت‌جوی اجتماعی برای تحقق نظم و امنیت مراسم را به خوبی ایفا خواهید نمود. با توجه به این که بسیاری از شما عزیزان، این سفر منحصر به فرد را برای نخستین بار تجربه‌ می‌کنید، اشاره به برخی از موارد پیشگیرانه در ارتباط با ایمنی و سلامتی زائران، می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند قابل طرح باشد، این است که قدر این فرصت و در حقیقت موهبت الهی را بدانید. بهتر است سفرتان را با شناخت کافی و برنامه‌ریزی مناسب آغاز کنید. سعی کنید اعضاء خانواده‌ خود را اگر از توانایی عزیمت به این سفر برخوردار هستند، با خود همراه کنید؛ چرا که این همایش باشکوه آثار تربیتی مهم و قابل اعتنایی را به ویژه برای فرزندان جوان و نوجوان ما به ارمغان خواهد آورد.

اگر می‌خواهید به نظم و امنیت این سفر معنوی کمک کنید، مهم‌ترین شیوه‌ آن همکاری با عوامل اجرایی و نهادهای امنیتی و خدماتی است؛ رعایت دقیق توصیه‌هایی که پلیس در طول سفر مطرح می‌کند، برای شما زائران و خانواده‌ محترمتان مهم و تعیین‌کننده است.

با وجود بهبود نسبی وضعیت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور، از آنجایی که زائران کشورهای مختلف در این همایش حضوری گسترده خواهند داشت، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع سویه‌های جدید ویروس بسیار حائز اهمیت است.

در این سفر اسناد هویتی‌ شما از قبیل کارت ملی و گذرنامه باید همراهتان باشد؛ اغلب شما خوب می‌دانید که برای دریافت گذرنامه باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ اگر گذرنامه خود را قبلاً دریافت نموده‌اید، به تاریخ اعتبار آن کاملاً توجه داشته باشید؛ اما اگر وضعیت خدمت وظیفه عمومی شما با شرایط این سفر مغایرت دارد یا به هر دلیلی نمی‌توانید گذرنامه بگیرید، بهتر است حتی فکر کار غیرقانونی هم به مغزتان خطور نکند؛ چون بی‌توجهی به این نکته شما را به دردسرهای بزرگی خواهد انداخت.

پس از این که گذرنامه‌ خود را از راه قانونی تهیه نمودید، باید کاملاً از آن مراقبت کنید؛ تحت هیچ عنوان نباید این سند هویتی را در اختیار افراد غیرمسئول بگذارید. همین قدر بدانید که تبهکاران حرفه‌ای می‌توانند سوء‌استفاده‌های زیادی از این گذرنامه‌ها بکنند.

داشتن برنامه‌ریزی مناسب قبل از آغاز حرکت یکی از ضروریت‌های سفر اربعین است؛ در مورد بایدها و نبایدهای بهداشتی، وسایل ضروری مورد نیاز، انتخاب مسیر مناسب، ساعات مناسب حرکت، مدت زمان انتظار در مرز، وضعیت آلودگی هوا، وضعیت و فواصل موکب ها، هزینه های مورد نیاز در کشور عراق، انتخاب مسیر و زمان مناسب برای برگشت و ... اطلاعات مناسب را از مبادی مربوطه کسب کنید. از همان ابتدا نیز به فکر پارک خودروی خویش در یکی از پارکینگ‌های پیش‌بینی شده در شهرهای مرزی باشید تا دردسری را در این زمینه تجربه نکنید.

یکی از نکات مهمی که هرگز نباید فراموش کنید این است که هر جا ازدحام جمعیت باشد، سارقان نیز حاضرند؛ فرقی هم نمی‌کند که یک استادیوم ورزشی باشد یا یک زیارتگاه؛ این شما هستید که باید حواستان را کاملاً جمع کنید تا یک حادثه‌ تلخ برایتان رقم نخورد. مهم‌ترین راهکار پیشگیرانه در این خصوص این است که تا حد امکان پول نقد و وسایل گران‌قیمت با خود حمل نکنید؛ ضمناً حواستان به تنه زدن و به طور کلی رفتارهای مشکوک افراد غریبه باشد. همین‌طور مراقب گوشی‌قاپ‌های حرفه‌ای نیز باشید؛ گوشی هوشمند شما با هر مدلی می‌تواند، نظر سارقان را به خود جلب ‌کند. در چنین مواقعی استفاده از هندزفری می‌تواند کارگشا باشد.

از دیگر راهکارهای پیشگیرانه از وقوع جرم بر علیه شما این است که چیزی را به امانت از افراد ناشناس قبول نکنید؛ یکی از شگردهای رایج قاچاقچیان حرفه‌ای این است که با جلب اعتماد مسافران، از آنها برای عبور دادن مواد مخدر یا کالاهای غیرقانونی سوءاستفاده می‌کنند تا در صورت مشکوک شدن پلیس، خودشان راه فراری داشته باشند.

احتمالاً تاکنون مطالبی را در مورد بی‌هوش کردن مسافران و سرقت وسایل آنها توسط سارقان حرفه‌ای خوانده یا شنیده‌اید؛ بنابراین ما به شما توصیه‌ می‌کنیم که حتی در این سفر نیز تعارف خوراکی و نوشیدنی را از افراد و گروه‌های مشکوک نپذیرید.

قبل از بستن بار سفر این نکته را به یاد داشته باشید که داروهای کدئین‌دار و روان‌گردان در کشور میزبان حکم مواد مخدر را دارد؛ اگر بیمار و مجبور به مصرف این داروها هستید، حتماً مدرکی دال بر تجویز پزشک معالجتان را همراه داشته باشید.

پس از ورود به شهرهای زیارتی نیز نکات ایمنی را به دقت و به‌طور کامل رعایت کنید؛ مثلاً به افراد غریبه تحت هیچ عنوان، نه برای اسکان و نه هیچ مسئله دیگری اعتماد نکنید؛ کودکان، بانوان و سالمندان را در اقامتگاه تنها نگذارید؛ پول و وسایل قیمتی‌تان را به صندوق امانات هتل یا مراکز اقامتی معتبر بسپارید و از پیاده‌روی در مسیر رفت و آمد به حرم مطهر و بازار تا حد امکان اجتناب نمایید. ضمناً فراموش نکنید که استفاده از وسایل نقلیه عمومی توسط خانم‌ها برای حفظ امنیت آنها بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

یکی دیگر از موارد مهم و اساسی برای زائران گرامی، ضرورت برخورد درست و منطقی با مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شوند. ان شاء‌الله هیچ‌گاه در طول سفر و اقامت خود دچار مشکل نشوید، اما اگر به‌طور مثال خودتان یا یکی از بستگانتان گم شدید، مراجعه به کنسولگری ایران در کشور عراق بهترین تصمیمی است که می‌توانید اتخاذ کنید. از آنجا که پیشگیری همواره مقدم بر درمان است، به شما توصیه می‌کنیم در همان ابتدا عنوان اقامتگاه، شماره‌ی تلفن و نشانی دقیق آن و همین‌طور مسیر امن و اصلی اقامتگاه به حرم و برعکس را به خاطرتان بسپارید؛ می‌توانید این موارد را یادداشت نموده و همراه خود داشته باشید. رفتار درست و مناسب در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه نیز در برقراری نظم و امنیت زائران بسیار مهم است؛ در چنین وضعیت‌هایی باید رفتارتان به‌گونه‌ای باشد که خللی در روند خدمات رسانی به موقع نیروهای امدادی ایجاد نکند.

لباس مشکی زائران عزادار در هنگام شب ممکن است خطر تصادف با وسایل نقلیه را برای آنها در عبور از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به همراه داشته باشد. برای دفع چنین خطری علاوه بر استفاده از پل‌ها و گذرگاه‌های عابر پیاده، همراه داشتن شبرنگ یا تکه‌ای پارچه سفید می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود.

نکته مهم دیگری که بسیاری از شما می‌دانید اما شاید کمتر آن را رعایت می‌کنید، پرهیز از خرید بعضی از سوغاتی‌ها مثل اسباب‌بازی و کالاهای تزئینی از بازارهای کشور میزبان است، اگر می‌توانستیم قیمت مجموع خریدهای این‌چنینی را برآورد کنیم، بهتر می‌توانستیم درک کنیم که با این کار چه ضربه‌ای به اقتصاد کشورمان می‌زنیم. بهتر است قبل از گرفتن فاکتور خرید از فروشنده‌ عراقی، اصل موضوع خرید این قبیل کالا که امکان تهیه‌ آن از بازارهای داخلی وجود دارد را فاکتور بگیرید.

نکته‌ پایانی این که در مواجهه با تلاش‌های عجیب و مشکوک افراد ناشناس برای ایجاد یک رابطه صمیمانه، کاملاً هوشیار بوده و با نگاهی واقع‌بینانه، آن را نقطه‌ شروع یک کلاهبرداری یا یک فعالیت جاسوسی فرض نمایید.

تهیه و تنظیم: سرهنگ شعبان اولادی؛ سرپرست اداره کل آموزش همگانی معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha