چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سازمان سایبری رژیم صهیونیستی فروپاشید

روزنامه یدیعوت احارانوت اعتراف کرد، یک روز بعد از انتشار اطلاعات و تصاویر شخصی دیوید بارنیاع رئیس موساد، یک گروه هکری دیگر از آمادگی برای فروش اطلاعات شخصی سه میلیون شهروند اسرائیلی خبر دادند.یا نت پایگاه آنلاین روزنامه یدیعوت احارانوت شامگاه دوشنبه درگزارشی در این رابطه نوشت، این گروه هکری که خود را The Benevolent Thief (دزدان با سخاوت) توصیف می‌کنند، اطلاعات مربوط به 30 هزار نفر از دانشجویان و معلمان را که از دیتاهای شرکت Metach به سرقت برده اند، در معرض فروش قرار داده و اعلام کردند، اینها بخشی از اطلاعات 3 میلیون اسرائیلی است که در اختیار دارند. در ادامه این گزارش آمده است، هکرها اعلام کردند، پرونده‌های حدود 3 میلیون نفر را شامل نام؛ نام خانوادگی، شماره کارت شناسایی، تاریخ تولد، آدرس، شماره تلفن، پست الکترونیکی و... را در معرض فروش قرار داده‌اند. ظاهرا تمامی این اطلاعات از مرکز فن‌آوری اطلاعات آموزشی Matach که یک مرکز غیر انتفاعی عمومی است و پایگاهی الکترونیکی برای استفاده بسیاری از دانش آموزان در اسرائیل محسوب می‌شود، به سرقت رفته است. شرکت Matach هم به وقوع این حمله سایبری علیه خود اعتراف کرده است، و خبر داده است با همکاری ساختار سایبری اسرئیل از وقوع این حمله سایبری مطلح شده است و هم‌اکنون با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال به روز رسانی سایت بوده و همزمان با آن در حال بررسی میزان زیان‌های وارده است که طی ساعات آینده آن را اعلام خواهد کرد. براساس پایش انجام گرفته توسط یا نت، تمامی اطلاعات قرار داده شده بر روی شبکه اینترنت متعلق به افرادی است که در دهه نود از قرن گذشته و اوایل قرن بیست و یکم متولد شده‌اند و احتمالا جزو دانش آموزان سابق بوده‌اند. به زعم این رسانه با استناد به این مسئله می‌توان امیدوار بود اطلاعات موجود اطلاعات جدیدی نباشند. در بخش دیگری از این گزارش با استناد به اطلاعات شرکت پایش فضای امنیت سایبری Check Point تاکید شده است که اخیرا شاهد گسترش چشمگیر حملات سایبری علیه اسرائیل بودیم که اکثر آنها از طریق کانال‌های ایجاد شده در پلتفرم تلگرام اطلاع رسانی می‌شوند.

منبع: تسنیم

کلید دفتر نخست وزیری انگلیس به لیز تراس رسید

سرانجام پس از هفته‌ها کشمکش و یارکشی در حزب حاکم محافظه کار انگلیس برای تعیین جانشین بوریس جانسون، با رای حدود ۸۱ هزار نفری اعضای حزب محافظه کار، مری الیزابت تراس به عنوان رهبر این حزب و نخست وزیر جدید حدود ۶۷ میلیون انگلیسی تعیین شد.سرانجام پس از هفته‌ها کشمکش و یارکشی در حزب حاکم محافظه کار انگلیس برای تعیین جانشین بوریس جانسون، با رای حدود ۸۱ هزار نفری اعضای حزب محافظه کار، مری الیزابت تراس به عنوان رهبر این حزب و نخست وزیر جدید حدود ۶۷ میلیون انگلیسی تعیین شد. لیز تراس در نخستین سخنرانی پس از اعلام پیروزیش در انتخابات درون حزبی گفت: تلاش خواهم کرد صورتحساب انرژی مردم کاهش یابد و امنیت انرژی تامین شود. همچنین از سازمان ملی بهداشت و درمان پشتیبانی خواهم کرد. لیز تراس وزیر خارجه دولت جانسون در حالی جانشین او می‌شود که جانسون حدود دو ماه پیش در پی فشارهای ناشی از سلسله رسوایی‌ها و فشارهای درون و برون حزبی مجبور به کناره گیری شد. لیز تراس در حالی سکان حزب محافظه کار و دولت را بدست گرفته که بحران هزینه‌های زندگی و صورتحساب انرژی جامعه را در نگرانی عمیق فروبرده است. یک شهروند انگلیسی در این باره گفت: هزینه‌های زندگی به ویژه صورتحساب برق و گاز همه را نگران کرده است، نمی‌دانیم چگونه باید از پس هزینه‌های زندگی براییم و بسیاری از مردم قادر به تامین هزینه‌های زندگی نیستند. لیز تراس به گفته خودش در آغاز جوانی چپ گرا بود به راست پیچید و سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از نمایندگان حزب راست گرای محافظه کار وارد مجلس عوام این کشور شد. شماری از تحلیلگران معتقدند در دوران نخست وزیری لیز تراس که به جناح راست افراطی حزب حاکم محافظه کار نزدیک‌تر است، سیاست خارجی این کشور همچون سال‌های پس از جنگ جهانی دوم تاکنون پیروی از سیاست خارجی امریکا خواهد بود. درباره غرب آسیا ادامه سیاست‌های آمریکا پسند حزب محافظه کار از جمله درباره جمهوری اسلامی ایران مورد انتظار است همچنین حمایت از سیاست‌های جنگ افروزانه آمریکا و پشتیبانی همه جانبه از رژیم صهیونیستی که وی بارها در تبلیغات انتخابات بر آن تاکید کرد. لیز تراس در حالی سکان دولت انگلیس را بدست می‌گیرد که مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بحران‌های داخلی و خارجی این کشور را گرفتار کرده است. قرار است روز سه شنبه و پس از ارائه استعفای جانسون به ملکه، لیز تراس حکم خود را به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس از ملکه الیزابت دریافت کند.

منبع: شبکه خبر

تیراندازی مرگبار در فلوریدا وحشت را به آمریکا برگرداند

در تیراندازی برابر یک کلوپ شبانه در ایالت فلوریدا در آمریکا دو نفر کشته شدند.این تیراندازی در برابر یک کلوپ شبانه در شهر پالاتکا (PALATKA) در شمال شرق ایالت فلوریدا روی داد. در این حادثه چند نفر هم زخمی شدند. چند بالگرد امدادی برای انتقال زخمی‌های این تیراندازی به منطقه اعزام شدند. اداره پلیس شهر «پالاتکا» در پیامی در فیس بوک اعلام کرد: زخمی‌های این تیراندازی ۵ نفر بود که چهار نفر هدف گلوله قرار گرفتند و یک نفر هدف ضربه یک جسم سخت قرار گرفت. دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات کشته شدند و سه نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند. هویت افرادی که کشته و زخمی شده اند به فوریت اعلام نشده است. بازپرس‌ها می‌گویند که تیراندازی زمانی روی داد که درگیری لفظی در میان افرادی که در برابر یک کلوپ شبانه جمع شده بودند، روی داد. هیچ فردی بازداشت نشده است و اطلاعاتی درباره هیچ مظنونی منتشر نشده است. شهر «پالاتکا» در ۹۶ کیلومتری جنوب شهر جکسون ویل (Jacksonville) در ایالت فلوریدا قرار دارد.

منبع: شبکه خبر

بحران گاز، یورو را به زیر کشید

بحران گازی در اروپا، باعث افت تاریخی ارزش یورو، واحد پول اروپایی شد. قیمت هر واحد یورو امروز به ۰.۹۸۸۱ دلار سقوط کرد. این رقم در طی حدود بیست سال گذشته بی سابقه است. افت ارزش یورو مقابل دلار در روندی نزولی قرار گرفته است، روز جمعه بانک مرکزی اروپا نرخ برابری یورو را ۰.۹۹۹۳ مقابل دلار اعلام کرده بود. شرکت گاز پروم روسیه روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ تا زمان تعمیر توربین این خط لوله متوقف خواهد بود. روس‌ها مسائل فنی را علت توقف جریان گاز به سمت اروپا اعلام می‌کنند و آلمانی‌ها آن را سیاسی می‌دانند.

منبع: شبکه خبر

وزیر بهداشت به مناطق مرزی کشور آماده‌باش داد

بهرام عین‌اللهی ضمن بازدید از مرکز بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی شهید قاسم سلیمانی در مرز بین‌المللی شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از پانزدهم خردادماه امسال در کشور عراق جلساتی برگزار شد و آمادگی خود را برای اعزام نیروهای تخصصی، پزشکی، پرستاری و… اعلام کردیم و گفتیم هر فردی که به زائران خدمت کند، مأموریت برایش محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: برای انجام اقدامات لازم در ایام اربعین حسینی سال جاری «جعفر میعادفر» رئیس اورژانس کشور به عنوان نماینده ویژه مشخص شد که از تیرماه به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت در این حوزه است. وزیر بهداشت با بیان اینکه برای تأمین سلامت مردم در مرزهای کشور اقدامات خوبی انجام شده بیان کرد: در این ایام ۲ هزار ۶۱۱ مأمور اورژانس در پایانه‌ها مشغول خدمت هستند و ۳۵۳ پزشک به زوار خدمات‌رسانی خواهند کرد. وی در ادامه تعداد نیروهای بهداشتی پایانه‌های مرزی را ۸۴۵ نفر عنوان کرد و افزود: ۲۳۴ آمبولانس از سراسر کشور در این مناطق آماده خدمت است و در کنار آنها تعداد نیز ۳۸ اتوبوس آمبولانس مجهز و خنک فعال وجود دارد. عین‌اللهی همچنین تعداد موتورلانس‌های خدمات‌رسان به زوار اربعین حسینی را ۳۸ مورد برشمرد و گفت: سه فروند هواپیما و ۹ فروند بالگرد در مناطق مرزی کشور مستقر شده‌اند. وی با اشاره به اینکه ۸ بیمارستان صحرایی در مرزهای کشور دایر شده‌اند، بیان کرد: این بیمارستان‌ها با همراهی و کمک سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برپا شده‌اند. وزیر بهداشت از آماده‌باش بودن ۴ هزار و ۵۰۰ تخت در مناطق مرزی کشور خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط فصلی خاصی هستیم، زوار سعی کنند در روز و ساعت‌های آفتابی حرکت نکنند. عین‌اللهی تصریح کرد: افرادی که از داورهای خاص استفاده می‌کنند حتماً این داروها را با خود همراه داشته باشند. وی عنوان کرد: زوار سعی کنند در طول مسیر کمتر از مواد غذایی استفاده کنند و حتماً از سالم بودن غذایی که استفاده می‌کنند، مطمئن شوند. وزیر بهداشت گفت: زائران اگر احساس خستگی و سرگیجه داشتند حتماً در اماکن خنک استراحت کنند و در طول مسیر از نوشیدن آب غافل نشوند.

منبع: مهر

اوکراین به ساختمان ویژه نیروگاه اتمی زاپروژیا حمله کرد

رسانه ها اخباری را در خصوص وقوع «گلوله باران» در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا و متهم کردن کی‌یف و مسکو در این ارتباط مطرح می کنند. بر اساس اعلام این خبرگزاری، گلوله باران نزدیک واحد نیروگاه دوم نیروگاه زاپروژیا روی داده است. مسئولین شهر انرگودار در این باره اعلام کردند: حمله جدید از کی یف به ساختمان ویژه نیروگاه اتمی زاپروژیا اصابت کرد و یک کانتینر با آب مقطر نیز در مجاورت واحد دوم انرژی آسیب دیده است. بر اساس اطلاعات اداره نظامی در انرگودار، حملات توپخانه ای در نقاط زیر ثبت شده است: ساختمان ویژه نیروگاه اتمی، طبقه ارتباطی سمت راست ساختمان ویژه، نرده بتنی. یک مخزن حاوی آب مقطر در مجاورت واحد برق دوم آسیب دیده است. در حالیکه اوکراین با تحرک آفرینی و تلاش برای حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا، کل قاره اروپا را در معرض یک فاجعه هسته ای غیر قابل جبران قرار داده، شبکه الجزیره پیشتر در این باره اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه، خروج نیروهای روسی از این نیروگاه را تنها راه حل بازگرداندن امنیت به زاپروژیا دانست. نیروگاه زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، در خط مقدم جبهه درگیری های روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی ها درباره وقوع فاجعه ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

منبع: مهر

تل آویو گارد عذرخواهی گرفت

ارتش رژیم صهیونیستی در تازه ترین موضع گیری خود درباره قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره، اذعان کرد که وی به صورت اشتباهی به ضرب گلوله نظامیان این رژیم به قتل رسیده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی پیش از این ادعا می‌کرد که ابوعاقله در جریان درگیری‌های اردوگاه جنین به ضرب گلوله نیروهای مقاومت فلسطین کشته شده است و اکنون این ادعا را مطرح کرده است که به شیوه‌ای غیرعمد و به طور اشتباهی هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده است. اما نتایج تحقیقات مختلف محلی و بین المللی بارها ثابت کرده است که ابوعاقله با شلیک مستقیم نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده است و در محل قتل وی مبارزان مقاومت حضور نداشته اند، البته صهیونیست‌ها با آگاهی از اینکه خبرنگاران در آنجا حضور دارند اقدام به شلیک کرده اند. گفتنی است، شهادت این خبرنگار فلسطینی با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها در سطح جهان مواجه شد و حتی سازمان ملل و منابع خبری آمریکایی همچون نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز با استناد به ادله محکم رژیم صهیونیستی را مسئول قتل این خبرنگار اعلام و تاکید کردند که او به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده است. البته مقامات آمریکایی در نتیجه تحقیقات مورد ادعای خود اعلام کردند که رژیم صهیونیستی مسئول قطعی قتل ابوعاقله نیست.

منبع: مهر

تفاهم نامه ساخت واحدهای اجاره ای امضا شد

مدیر عامل بانک مسکن گفت: تفاهم نامه برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب اجاره داری بین وزارت راه‌ و شهرسازی، بانک مسکن و شهرداری تهران منعقد شده است. محمود شایان گفت: بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد در حوزه مسکن تاکنون منعقد شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان هم تاکنون تسهیلات در این بخش پرداخت شده است. به گفته مدیرعامل بانک مسکن، فروش متری مسکن از طریق ابزارهای مختلف مالی را در دستور کار خود قرار داده ایم و از این طریق روند سپرده گذاری را در بانک اصلاح خواهیم کرد. او می گوید: در حال انعقاد و تفاهم نامه برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اجاره ای هستیم که این تفاهم نامه بین شهرداری، وزارت راه وشهرسازی و بانک مسکن منعقد شده است‌. شایان گفت: از طریق بازار سرمایه نتوانسته ایم در تامین مالی موفق باشیم و فقط از طریق بازار پول تامین مالی شده است. برای تامین مالی در شبکه بانکی سراغ عقود اسلامی رفته و از ال سی های داخلی و ضمانتنامه های بانکی استفاده نکرده ایم. او گفت: طبق قانون جهش تولید اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن توانسته سهم قابل توجهی را در بازار داشته باشد. شایان می گوید: دولت قبل، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت که نتیجه آن را در وضعیت کنونی بازار مسکن می بینیم. کل خط اعتباری مسکن مهر ۵۵ هزار میلیارد تومان بود اما بانک عامل بخش مسکن تاکنون برای پرداخت ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده و ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

دهمین نفتکش یمنی توقیف شد

ائتلاف متجاوز شمار کشتی‌های سوختِ توقیف شده یمن را به ده فروند رساند. شبکه المسیره به نقل از شرکت نفت یمن اعلام کرد: ائتلاف متجاوزان یک نفتکش دیگر این شرکت را توقیف کرد و تعداد نفتکش‌های توقیف شده به ده فروند رسید. روز گذشته «عصام المتوکل» سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن گفته بود که ائتلاف متجاوز ضمن نقض آتش بس موقت، به هیچ نفتکشی اجازه ورود به بندر الحدیده را نداده است. او با اشاره به توقیف ۹ کشتی نفتی یمن افزود: ائتلاف سعودی ضمن نقض مداوم آتش‌بس موقت، سرقت دریایی و توقیف کشتی‌های مشتقات نفتی را افزایش داده است و همین امر موجب ایجاد بحران در عرضه مشتقات نفتی شده است. سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن همچنین از اجرایی شدن یک طرح اضطراری با هدف مدیریت مصرف مقدار باقیمانده سوخت خبر داد و تاکید کرد پس از دومین آتش بس موقت که آمریکا آن را برقرار کرد تاکنون، ائتلاف سعودی به هیچ کشتی حامل سوخت اجازه ورود به بندر یمن را نداده است. به گفته احمد دارس، وزیر نفت و معادن دولت نجات ملی یمن، حجم نفت غارت شده یمن توسط ائتلاف متجاوز از سال ۲۰۱۸ تا ماه ژوئیه ۲۰۲۲، حدود ۱۳۰ میلیون و ۴۱ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت به ارزش تقریبی ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۱۵ دلار بوده است. در شرایطی که نفت یمن توسط کشورهای متجاوز غارت می‌شود، مردم یمن از کمبود مشتقات نفتی و گرانی آن در نتیجه محاصره کشورهای متجاوز و ممانعت از دستیابی به مشتقات نفتی رنج می‌برند. با شروع جنگ در اوکراین، سرعت سرقت نفت و گاز یمن توسط کشورهای ائتلاف در تلاش برای تامین گاز بازارهای اروپایی به جای گاز روسیه افزایش یافته است.

منبع: خبرنگاران جوان

چین به آمریکا اتهام سایبری زد

پکن واشنگتن را به ده‌ها هزار حمله سایبری به چین و به سرقت بردن داده‌های حساس متهم کرد. گزارشی مرکز ملی واکنش اضطراری ویروس رایانه‌ای چین (CVERC) منتشر کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را به انجام «ده‌ها هزار حمله سایبری مخرب» به شبکه‌های چینی در سال‌های اخیر متهم می‌داند. در این میان داده‌های یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی نیز آورده شده و در گزارش آمده است: «این سازمان به طور خاص «دفتر عملیات دسترسی درخور» (Tailored Access Operations) را به نفوذ به دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی در شهر شیان متهم کرد.» بودجه این دانشگاه را وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تامین می‌کند و در تحقیقات هوانوردی و فضایی تخصص دارد و در این گزارش گفته شد «دفتر عملیات دسترسی درخور به شبکه‌های دانشگاه نفوذ کرده و کنترل ده‌ها هزار دستگاه شبکه از جمله سرورها، روترها و سوئیچ‌های شبکه را در دست گرفته است.» این گزارش می‌گوید با استفاده از ده‌ها سلاح سایبری و بهره‌برداری از نقص‌های ناشناخته قبلی در سیستم عامل SunOS، این واحد به «داده‌های فنی اصلی» از جمله رمز عبور و عملیات دستگاه‌های کلیدی شبکه دسترسی پیدا کرد. این در حالیست که آمریکا و چین بارها همدیگر را به حملات سایبری متعدد متهم دانسته‌اند و هر دو طرف این اتهامات را رد کرده‌اند. به تازگی در تیر ماه سال جاری دسترسی به پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا برای مدت کوتاهی با مشکل مواجه شد. مدیر ارتباطات کتابخانه کنگره که مسئولیت اداره پایگاه اینترنتی را هم بر عهده دارد گفت: «در این حمله، شبکه کتابخانه هدف قرار نگرفته و هیچ اطلاعاتی مفقود نشده است.» نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در تیرماه در گزارشی مدعی شد پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هشداری مبنی بر استفاده چین از حمله سایبری در مقیاس بزرگ و شبکه جهانی به عنوان عواملی برای سرقت فناوری غربی صادر کرده است. این ادعاها را وال استریت در حالی علیه پکن مطرح کرد که هفته جاری یک هکر ناشناس با نام مستعار «چاینا دن» (ChinaDan) مدعی شد که اطلاعات بیش از یک میلیارد شهروند چین را با دسترسی به پایگاه پلیس شانگ‌های به دست آورده است.

منبع: خبرنگاران جوان

داعش دو کارمند سفارت روسیه را ترور کرد

انفجاری در نزدیکی سفارت روسیه در جاده دارالامان شهر کابل روی داد. صدای وقوع انفجاری در نزدیکی سفارت روسیه در جاده دارالامان در حوزه هفتم شهر کابل شنیده شده‌است. منابع خبری اعلام کرده‌اند این انفجار زمانی به‌وقوع پیوست که دانشجویان درحال دریافت فرم ویزا از سفارت روسیه بودند. به گزارش رسانه های داخلی و به نقل از منابع در شفاخانه استقلال کابل که در نزدیکی انفجار امروز قرار دارد در نتیجه این انفجار ۱۰ نفر جان باختند و چندین زخمی به این شفاخانه منتقل شده‌اند که ۸ نفر از زخمیان در حال حاضر بستری و سایر زخمیان مرخص شده‌اند. گفته می‌شود که عامل انتحاری توسط نیروهای امنیتی طالبان کشته شده است. منابع خبری گفته‌اند که ۲ کارمند سفارت روسیه در کابل در حمله تروریستی صبح امروز در نزدیکی بخش کنسولگری کشته شدند. منابع گفته‌اند: یکی از کشته شدگان شاه محمود منشی دوم سفارت است و دیگری یک افسر امنیتی سفارت می‌باشد.

داعش عصر دیروز مسِئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

جلسه دوم مذاکرات ملی عراق به اتمام رسید

مقامات عراقی دومین جلسه مذاکرات ملی را برای بررسی تحولات سیاسی با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق برگزار کردند.به نقل از فرات نیوز، نتایج جلسه دوم مذاکرات ملی عراق به شرح زیر است: -حاضران تأکید کردند که تحولات سیاسی و اختلافات ایجاب می‌کند که همگان به مسئولیت ملی خود در حفظ ثبات و حمایت کشور در برابر بحران‌ها و حمایت از تلاش‌ها برای آرامش، ممانعت از تنش و خشونت عمل کنند. آن‌ها بر لزوم ادامه جلسات تأکید کردند. -حاضران در نشست با تشکیل تیم فنی از گروه‌های سیاسی برای تبادل آراء درباره نقشه راه ملی و نزدیک کردن دیدگاه‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تحقق خواسته‌ها درباره بازنگری در قانون انتخابات و کمیته انتخابات توافق کردند. -شرکت کنندگان بر فعال سازی نهادها و مسائل مربوط به قانون اساسی تأکید کردند. -در این نشست از اعضای جریان صدر خواسته شد برای حل اختلافات و یافتن راه حل در نشست‌های فنی و سیاسی شرکت کنند. -شرکت کنندگان بر لزوم حل اختلافات میان گروه‌های ملی و ممانعت از هرگونه تنش و اظهاراتی که به روابط برادرانه آسیب بزند و حل و فصل آن از راه‌های قانونی تأکید کردند. -حاضران در نشست بر لزوم تحقق اصلاحات و حل هرگونه مشکلی در چارچوب‌های فعالیت سیاسی و اداری و برنامه‌های دولتی با همکاری تمام گروه‌های سیاسی تأکید کردند.

منبع: ایسنا

مقبره پیشگو کشف شد

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های اخیر در یکی از شهرهای باستانی ترکیه موفق شدند بقایای مقبره کاهنی را که به عنوان پیشگو شناخته می‌شد، کشف کنند. کاوشگران تاکنون بقایای تاریخی متعددی را در شهر باستانی «پرگامون» ‌ واقع در ترکیه کشف کرده‌اند. جدیدترین کاوش باستان‌شناسان در این شهر به کشف بقایای مقبره کاهنی به نام «مارکوس» ‌ منجر شده است که با کمک پرندگان پیشگویی می‌کرد. «مارکوس» ‌ با توجه به رفتار پرندگان، ‌ نوع پرواز و آواز آن‌ها، آینده را پیشگویی می‌کرد. البته پیشگویی با کمک پرندگان در «پرگامون» ‌ رایج بود. باستان‌شناسان اشیاء مختلفی را در مقبره این پیشگو کشف کرده‌اندکه از جمله آن‌ها، به یک کوزه نادر و بسیار سالم، یک بطری عطر، ‌ یک بشقاب و یک شمع می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

رزاق خواستار "عفو سلطنتی" است

رئیس مجلس مالزی گفت در کمتر از دو هفته پس از آنکه نخست‌ وزیر سابق این کشور برای گذراندن محکومیت ۱۲ ساله راهی زندان شد، او برای درخواست "عفو سلطنتی" اقدام کرده است. نجیب رزاق ۶۹ ساله، نخست وزیر سابق مالزی، در آخرین درخواست تجدیدنظر برای لغو محکومیت ۱۲ ساله مرتبط با رسوایی چند میلیارد دلاری صندوق دولتی ۱MDB که به عنوان یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی جهان شناخته شد، در ۲۳ اوت شکست خورد و او راهی زندان شد. نجیب رزاق که نیز حدود ۵۰ میلیون دلار جریمه شده، هرگونه تخلف در رابطه با این رسوایی مالی را دائما رد می‌کند. براساس قانون اساسی مالزی، هر قانونگذاری که بیش از یک سال در زندان بماند، به طور خودکار کرسی خود را در پارلمان از دست خواهد داد مگر اینکه طی ۱۴ روز درخواست عفو سلطنتی را بگیرد. «ازهر عزیران هارون» رئیس مجلس مالزی امروز (دوشنبه) گفت که نجیب رزاق تا زمانی که درخواستش برای عفو – که روز جمعه آن را پر کرد – بررسی و تصمیم‌گیری شود، به عنوان قانونگذار خواهد ماند. ازهر در بیانیه‌ای عنوان داشت: «اگر این درخواست رد شود، نجیب کرسی خود را از دست خواهد داد.» وکیل نجیب رزاق تایید کرد که این درخواست پر شده اما از اظهار نظر درخصوص جزئیات بیشتر آن خودداری کرد. انتظار می‌رود که این درخواست (عفو سلطنتی) توسط تیمی که پادشاه آن را مدیریت می‌کند، بررسی شود و همچنین توصیه‌هایی را از جانب نخست وزیر دریافت کند. گمان می‌رود که نجیب رزاق، فرد متعلق به خانواده اشرافی مالایی، با برخی از سلاطین مالزی روابط نزدیکی داشته باشد؛ حاکمان سنتی این کشور که به نوبت طی یک سیستم چرخشی خاص به پادشاهی می‌رسند. عفو کامل به نجیب رزاق این امکان را خواهد داد تا به عرصه سیاست و حتی مقام نخست‌وزیری بازگردد و هم‌زمان طرفدارانش خواستار چنین چیزی شده‌اند.

منبع: ایسنا

اسرائیل و ترکیه به توافق هوایی هوانوردی رسیدند

دولت رژیم صهیونیستی از تصویب توافقنامه هوانوردی میان این رژیم و ترکیه خبر داد که به شرکت‌های هوایی اسرائیل اجازه پرواز از مبدأ و مقصد استانبول و شهرهای دیگر ترکیه را خواهد داد. اوویر جندلمان، سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت، دولت اسرائیل توافقنامه هوانوردی با ترکیه را تصویب کرد که به شرکت‌های هوایی اسرائیل اجازه پرواز از استانبول و شهرهای دیگر ترکیه و به آنها را خواهد داد. ترکیه و رژیم صهیونیستی در ماه اوت سال جاری میلادی پس از گذشت بیش از چهار سال از زمانی که سفرای خود را فراخوانده بودند، توافق کردند دوباره سفرای خود را معرفی کنند، این توافق به منزله نقطه عطف دیگری در روند بهبود روابط آنکارا-تل‌آویو بود که در چند ماه اخیر برقرار بوده است. ترکیه و رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۸ به دنبال به شهادت رسیدن ۶۰ فلسطینی در تظاهراتی در مرزهای غزه که در اعتراض به افتتاح سفارت آمریکا در قدس برپا شده بود، سفرای یکدیگر را اخراج کردند. اما دو طرف به مرور به ویژه با مطرح شدن مسأله انرژی به عنوان اصلی‌ترین زمینه همکاری احتمالی، در راستای اصلاح روابط متشنج خود تلاش کردند.

منبع: ایسنا

محسن میهن‌دوست دار فانی را وداع گفت

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه، سه‌شنبه، پانزدهم شهریور ماه از ساعت ۱۱ صبح در قطعه هنرمندان بهشت رضا (ع) مشهد برگزار خواهد شد. محسن میهن‌دوست (زاده ۸ بهمن سال ۱۳۲۳ در مشهد)، نویسنده، پژوهشگر، اسطوره‌شناس، مردم‌شناس و شاعر بود که روز یکشنبه، ۱۳ شهریور ماه پس از مدتی تحمل بیماری از دنیا رفت. او مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی در زمینه‌های فرهنگ عامه، اسطوره‌شناسی و مردم‌شناسی نوشته ‌است. از آثار میهن‌دوست به این کتاب‌ها می‌توان اشاره کرد: «اوسنه‌های عاشقی»، «باکره‌های پری‌زاد»، «سنت‌شکن»، «نه کلید»، «اگر من بی دم، تو هم بی دم»، «گفتاری از سیاووش شاهنامه»،‌ «پژوهش عمومی فرهنگ عامه»،‌ «اوسنه‌های پهلوانی - تغزلی و درنگی تحلیلی و نظری در آن‌ها»، «اوسنه‌های بخت و درنگی تحلیلی نظری در آن‌ها»،‌ «اوسنه‌های خواب و درنگی تحلیلی و نظری در آن‌ها»‌، «سمندر چل‌گیس: سی و سه اوسانه»،‌ «اوسنه‌های چندموضوعی و درنگی در اصطلاح "مکر زن!"»،‌ «افسانه‌های دشت توس، پریان آب، انار بهشتی»‌، «کله فریاد: ترانه‌هایی از خراسان»، «داستان کیخسرو از زبان راوی دشت توس»، «اسطوره آب، چیستی پری» و «عاشقانه‌های گریز».

منبع: ایسنا

تمرین نظامی مشترک عربستان و آمریکا برگزار شد

صفحه توییتر وزارت دفاع عربستان نوشت: تمرینات نظامی مشترک بین نیروهای هوایی این کشور و آمریکا در پایگاه هوایی ملک فیصل واقع در شمال عربستان آغاز شد. بر اساس این گزارش، هدف از این تمرینات ارتقای سطح اقدام مشترک برای حفظ امنیت و ثبات منطقه است. پیش از این نیز نیروهای مسلح عربستان سعودی و تفنگداران دریایی آمریکا تمرین مشترک D برای بالابردن سطح همکاری‌های لجستیکی برگزار کرده بودند. اواخر مرداد نیز بیست و دومین رزمایش نظامی مشترک نیروهای مسلح عربستان و تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در شهر «ینبع» عربستان سعودی برگزار شده بود. در بیانیه‌ای که از سوی فرماندهی مرکزی تفنگداران دریایی آمریکا منتشر شد، آمده است که این رزمایش بر تاکتیک‌های مشترک، قابلیت همکاری و عملیات لجستیکی متمرکز است.

منبع: ایرنا

روسیه ۲۵ آمریکایی را تحریم کرد

روسیه روز دوشنبه در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، تحریم‌هایی جدید علیه ۲۵ آمریکایی از جمله بازیگران هالیوودی، شان پن و بن استیلر اعمال کرد. پن و استیلر از منتقدان صریح حمله روسیه به اوکراین بوده اند. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، و چندین سناتور آمریکایی شامل مارک کلی و کرستن سیما از آریزونا، کوین کرامر از داکوتای شمالی، مایک راندز از داکوتای جنوبی، ریک اسکات از فلوریدا و پت تومی از پنسیلوانیا، در فهرست تحریم‌های جدید روسیه قرار دارند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این گروه که شامل رهبران تجاری، دانشگاهیان و مقامات دولتی نیز می شود، برای همیشه از ورود به روسیه منع خواهد شد. دور قبلی تحریم‌های روسیه علیه آمریکایی‌ها شامل جو بایدن، رئیس‌جمهور و اعضای خانواده‌اش و همچنین قانون‌گذاران و رهبران تجاری می‌شد. آمریکا نیز بسیاری از روس ها از جمله مقامات دولتی و افراد تجاری را تحریم کرده است.

منبع: ایرنا

اعتصاب اکسپرس را فلج کرد

کارکنان شرکت هواپیمایی ایبریا اکسپرس اسپانیا با نزدیک شدن به پایان دوره اعتصاب ۱۰روزه خود، خواستار شرایط کاری بهتر و دستمزدهای بالاتر برای جبران تورم شده‌اند.تارنمای شبکه خبری سی جی تی ان دوشنبه شب گزارش داد، حقوق بسیاری از این کارکنان از سال ۲۰۱۵ افزایش نیافته است. بر اساس این گزارش، شرکت هواپیمایی اقتصادی ایبریا اکسپرس موافقت کرده است که روز پنجشنبه برای حل اختلاف حقوق با کارکنان ملاقات کند. این توافق پس از اعتراض روز دوشنبه مقابل دفتر مرکزی شرکت در مادرید صورت گرفت. کارکنان هفته گذشته محل کارشان را ترک کردند و قرار است روز سه شنبه به سر کار بازگردند. اتحادیه‌ها ادعا می‌کنند که بیش از ۱۷ هزار مسافر تحت تأثیر این اعتصاب قرار گرفته‌اند. آنتونیو اسکوبار، نماینده اتحادیه ایبریا اکسپرس گفت که اعضای اتحادیه در شرایطی که بسیاری از خطوط هوایی پس از کاهش همه‌گیری کرونا به سودآوری رسیده‌اند، صرفاً درخواست افزایش دستمزد مقرون به صرفه دارند. توقف ۱۰ روزه خدمات رسانی هواپیمای ایبریا اسپانیا موجب لغو یا تأخیر برخی پروازها شده است، اما ایبریا اکسپرس که عمدتاً یک شرکت داخلی اروپا است، ادعا می‌کند که بیش از ۹۰ درصد از مسافران آن تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند. معترضان ادعا می‌کنند که این شرکت ترجیح می‌دهد به جای تسلیم شدن در برابر خواسته‌های کارکنان، شاهد ادامه اختلافات باشند. این اعتصاب مصادف است با دور سوم و آخرین دور توقف تعطیلات آخر هفته توسط خلبانان هواپیمایی ایزی جت، در حالی که اعتصاب چهار روزه خدمه کابین هواپیمایی رایان ایر نیز از دوشنبه آغاز می‌شود. با افزایش هزینه‌های زندگی در اروپا، کارکنان خطوط هوایی مبارزه‌ای را برای آنچه که به عنوان حقوق اولیه شغلی خود در اسپانیا می‌دانند، آغاز کرده‌اند.

منبع: ایرنا

عراق مورد اصابت ۴ موشک قرار گرفت

رسانه‌های عراقی به نقل از منابع امنیتی در استان اربیل عراق اعلام کردند، چهار موشک شامگاه امشب دوشنبه بخش سوران واقع درشمال شرق استان را مورد هدف قرار دادند. این منبع تاکید کرد: موشک‌های که هنوز عامل و طرف شلیک کننده آن مشخص نشده است، در این منطقه سقوط کردند. او تاکید کرد: این حمله خسارت مادی و تلفات جانی در پی نداشته است.

منبع: تسنیم

اسرائیل به نقطه پایانی رسید

صهیونیست‌ها که معتقدند جنگ سال گذشته با مقاومت فلسطین نیمی از اسرائیل را فلج کرد تأکید می‌کنند، پایان جنگی که در آینده با حزب‌الله رخ خواهد داد برای اسرائیل به‌طرز غیرقابل باوری غم‌انگیز خواهد بود.بعد از گذشت 3 ماه از رزمایش نظامی بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی در قبرس برای شبیه‌سازی یک جنگ همه‌جانبه با مقاومت، صهیونیست‌ها طی سه روز گذشته یک مانور نظامی دیگر در جبهه شمالی فلسطین اشغالی برگزار کردند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تاریخ برگزاری این مانور از قبل تعیین شده بود و انتظار می‌رود در این چند روز صداهای انفجار در مناطق شمالی شنیده شود. رسانه‌های عبری‌زبان در این زمینه اعلام کردند که مانور جدید ارتش اسرائیل درحالی انجام می‌شود که اخیراً شاخص‌های زیادی از احتمال تشدید تنش‌ها با حزب‌الله بر سر پرونده ترسیم مرزهای دریایی مشاهده شده است. رژیم صهیونیستی که تلاش دارد وانمود کند تحرکات مشکوک این رژیم در پرونده ترسیم مرزی و همچنین مانور اخیر آن به‌دلیل ترس از حزب‌الله نیست، اعلام کرده است که این مانور هیچ ارتباطی به تنش‌های اخیر با لبنان ندارد و از قبل برنامه‌ریزی شده بود. درحالی که اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال رسیدن به توافق در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی منتشر شده است و طرف آمریکایی که ظاهراً نقش میانجی را در این پرونده به‌عهده گرفته است سعی دارد بگوید این پرونده از طریق مذاکره حل خواهد شد، اما تنش و ترس از وقوع درگیری میان دو طرف به‌ویژه در محافل اسرائیلی همچنان وجود دارد و صهیونیست‌ها با سناریوهای متعدد در تلاش برای فرار از تقابل با مقاومت لبنان هستند. در این راستا مجله تایمز آو اسرائیل به‌نقل از منابع رسمی این رژیم گزارش داد، حزب‌الله طی چند ماه گذشته تهدیدات خود علیه اسرائیل را افزایش داده و به‌شدت با هرگونه امتیاز دادن به تل‌آویو در پرونده مرزبندی مخالف است. در ژوئن گذشته زمانی که یک کشتی حفاری اسرائیل به نزدیکی میدان کاریش رسید (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله تهدید کرد که تأسیسات دریایی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد. بعد از آن در ماه جولای ارتش اسرائیل از ورود 3 پهپاد حزب‌الله به میدان کاریش خبر داد و این پهپادها مأموریت شناسایی خود در مواضع اسرائیل را با موفقیت انجام داده بودند. در این شرایط کارشناسان، متخصصان و تحلیلگران امور نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه حزب‌الله زرادخانه‌ای با 150 هزار موشک دقیق در اختیار دارد و می‌تواند هر نقطه از فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد، درباره ضعف بزرگ نیروی زمینی ارتش اسرائیل ابراز نگرانی می‌کنند. آنها معتقدند آخرین جنگی که نیروی زمینی ارتش اسرائیل به‌طور رسمی و گسترده در آن شرکت کرد مربوط به جنگ اکتبر 1973 است و اکنون فرماندهی ارتش از ترس بهای سنگینی که باید بپردازد تمایلی به وارد کردن نیروی زمینی به درگیری‌ها ندارد؛ چرا که نمونه شکست بزرگ این نیرو در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله بود و آثار این ناکامی هنوز میان نظامیان اسرائیلی دیده می‌شود. «آموس هرئیل» کارشناس نظامی صهیونیست در روزنامه هاآرتص اعلام کرد، اگر اطلاعاتی که درباره نیروی زمینی ارتش اسرائیل منتشر شده است درست باشد این بدان معناست که همه ادعاهای مقامات ارتش درباره قدرت این نیرو اساساً دروغ است و محافل تصمیم‌گیری امنیتی در تل‌آویو نه در برابر حزب‌الله لبنان و نه حتی حماس در نوار غزه نمی‌توانند هیچ راهکاری برای اسرائیل ارائه دهند. «اسحاق برک» افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و مسئول سابق رسیدگی به شکایات نظامیان نیز اعلام کرده است که وضعیت ارتش اسرائیل بدتر شده و از سال 1965 تاکنون تا این حد شاهد سیر نزولی نبوده است. موشک‌های مقاومت فلسطین که در نبرد ماه مه سال 2021 مورد استفاده قرار گرفتند نیمی از اسرائیل را فلج کرده گنبد آهنین را ناکام گذاشتند. نتیجه این جنگ چیزی جز شکست برای اسرائیل نبود. وی افزوده است: اما خطرناک‌ترین هشداری که می‌توان داد این است که آنچه در جنگ مه سال گذشته میان ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی اتفاق افتاد در مقایسه با جنگ همه‌جانبه‌ای که با حزب‌الله رخ خواهد داد چیزی جز یک «پیک‌نیک» نبود؛ جنگی که پایان آن برای اسرائیل به‌طرز باورنکردنی غم‌انگیز خواهد بود و 250 هزار موشک از جبهه‌های مختلف اسرائیل (فلسطین اشغالی) را نشانه می‌گیرند.

منبع: تسنیم

سرقت بزرگ فرهنگی به وقوع پیوست

میلیاردها تومان کتاب نفیس در زمینه هنر ایران،‌ هنر اسلامی،‌ دیوان‌ها و کتاب‌های فرش از انبار انتشارات میردشتی در شهرک صنعتی پاکدشت به سرقت رفت. مهدی میردشتی، مدیر انتشارات کتابسرا و فرهنگسرای میردشتی‌ از سرقت حجم قابل‌توجهی از کتاب‌های نفیس این مجموعه در روز جمعه، 11 شهریور ماه، خبر داد. وی در شرح ماجرا گفت: حدد 10 ماه پیش سوله‌ای را در شهرک صنعتی در پاکدشت اجاره کردیم، تصمیم داشتیم تا زمانی که انبار کتاب‌های انتشارات آماده شود،‌ از آن به‌عنوان انبار استفاده کنیم. متأسفانه با وجود اینکه این شهرک صنعتی نگهبان دارد و رفت‌وآمدها کنترل می‌شود،‌ دزدی وسیعی انجام شده و تابلوی برق‌، هواکش،‌ کلید و پریز، شیرآلات سوله مربوطه به‌همراه حجم قابل‌توجهی از کتاب‌های نفیس به سرقت رفته است.میردشتی حجم کتاب‌های به‌سرقت‌رفته را در حدود پنج تا شش نیسان دانست و افزود:‌ این کتاب‌ها عمدتاً در زمینه هنر ایران،‌ هنر اسلامی،‌ کتاب‌های فرش و... بوده که به‌صورت نفیس منتشر شده بود. وی حجم ریالی کتاب‌های سرقت‌شده را نیز بالغ بر پنج میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از این کتاب‌ها در سال‌های گذشته و با قیمت‌های پایین‌تری به چاپ رسیده‌اند، برآورد ریالی فعلی رقمی بسیار بالاتر خواهد بود. میردشتی با اشاره به کتاب‌های به‌سرقت‌رفته افزود: این کتاب‌ها با چاپ چهاررنگ روی کاغذ گلاسه با جلد گالینگور و قاب کشویی به‌صورت نفیس و نیمه‌نفیس به چاپ رسیده‌اند،‌ نگرانی من اکنون این است که با توجه به دزدی اموال دیگر،‌ عاملان این سرقت به ارزش واقعی کتاب‌ها واقف نباشند و مبادا این کتاب‌ها را خمیر کنند، در این راستا اقداماتی در زمینه تماس با کارگاه‌هایی که خمیر کاغذ تولید می‌کنند،‌ دفتر خدمات قضایی و... داشته‌ایم تا مانع انجام این کار شویم. مدیر انتشارات میردشتی شهرک و سوله را فاقد دوربین مداربسته عنوان کرد و گفت:‌ چون سوله در شهرک و با حضور نگهبان بود و رفت‌وآمدها کنترل می‌شد،‌ ما نیز تصور نمی‌کردیم کسی کتاب سرقت کند،‌ بنابراین اقدام به نصب دوربین مداربسته نکردیم. ما اینجا را برای 10 ماه موقت اجاره کرده بودیم تا انبار انتشارات آماده شود. این شهرک نگهبان دارد و نگهبان مرتب گشت‌زنی می‌کند، این‌که چگونه شش نیسان خارج شده‌ است،‌ جای سؤال دارد. وی ادامه داد:‌ ازآن‌جایی که این کتاب‌ها به‌صورت دوزبانه و چهارزبانه چاپ شده‌اند، این احتمال وجود دارد که از ایران خارج شوند و در دیگر کشورها به فروش روند؛ بنابراین در حال مکاتبه با وزارت ارشاد برای صدور دستور ممانعت از خروج این کتاب‌ها از کشور هستیم.میردشتی اظهار امیدواری کرد که بتوان بخشی از این کتاب‌ها را که به‌زعم او گنجینه‌ای هستند،‌ بازیابی کرد. او افزود:‌ با وضعیت امروز صنعت نشر و قیمت مواد اولیه دیگر نمی‌توان این کتاب‌ها را چاپ کرد و اگر هم بخواهیم چاپ کنیم، نمی‌توان قیمت‌گذاری معقولی برای آن‌ها داشت.

منبع: تسنیم

سپاه از شناور گشتی ـ رزمی شهید سلیمانی رونمایی کرد

نهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه، سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس و جمعی از مقامات و مسئولین لشکری و کشوری در بندرعباس برگزار شد. در این مراسم شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی، شناور تندروی کلاس موشک‌انداز شهید روحی و شناور تندروی موشک‌انداز شهید دارا به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد. شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آبهای دور را فراهم می‌کند.این شناور به‌نسبت شناورهای هم‌اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این امر در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار حائز اهمیت و مهم به‌شمار می‌رود. قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریایی، حمل و به‌آب‌اندازی و ازآب‌گیری انواع شناورهای تندروی تهاجمی و پهپاد عمودپرواز حین دریانوردی، بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خودحفاظتی و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی پیشرفته و مدرن از دیگر ویژگی‌های شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی است که به‌دست توانمند جوانان نخبه انقلابی کشورمان طراحی و ساخته شده است. شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و ترددهای سطحی زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکارسازی شنود راداری و مخابراتی و جنگ الکترونیک است.

منبع: تسنیم

سامانه بلیت فروشی اتوبوس ها به سماح متصل شد

سخنگوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از اتصال سامانه سماح سازمان حج و زیارت به سامانه فروش بلیت اتوبوس‌های زائران اربعین خبر داد. منصور فخاران افزود: سامانه سماح قرار بود از شب گذشته به سامانه فروش بلیت اتوبوس ها متصل شود اما بدلیل برخی مشکلات فنی، این دو سامانه دقایقی قبل متصل شدند. وی افزود: از این پس بلیت اتوبوس های منتهی به مرزهای غربی صرفا به زائرانی که در سامانه سماح حج و زیارت ثبت نام کرده و مرز خروجی خود را مشخص کرده باشند فروخته می شود و این اتصال، نقش مهمی در کاهش بازار سیاه و قیمت های کاذب و جلوگیری از عدم عرضه یا کم فروشی بلیت های اتوبوس خواهد داشت.

منبع: شبکه خبر

بحران انرژی فعالیت های هسته ای آلمان را تمدید کرد

بحران انرژی باعث شد تا سرانجام دولت آلمان فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای اش را تمدید کند. بحران انرژی باعث شد تا سرانجام دولت آلمان فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای اش را تمدید کند. وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد: ٢ نیروگاه هسته‌ای از ٣ نیروگاهی که قرار بود تا آخر همین سال میلادی از مدار تولید خارج شود تا اواسط آوریل ٢٠٢٣ (اردیبهشت آینده)، در مدار می‌ماند. به این ترتیب فعالیت دو نیروگاه هسته‌ای نکار-وِستهایم در ایالت بادن ووتمبرگ و ایسار٢ در ایالت بایرن تمدید شد. این در حالیست که دولت ائتلافی آلمان با محوریت حزب سبزها که وزیر اقتصاد نیز در آن عضویت دارد از آغاز روی کار آمدن در مهرماه گذشته، اعلام کرد قصد دارد نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال سنگی را به تدریج از مدار خارج کند، اما با قطع گاز روسیه و بحران انرژی در آلمان، ناچار شد سرانجام در میان برخی مخالفتها، این نیروگاه‌ها را فعال نگهدارد.

منبع: شبکه خبر

حماس به صهیونیست‌ها هشدار داد

سخنگوی حماس گفت: از توده‌های ملت فلسطین می‌خواهیم مقاومت را در همه اشکال آن و در مناطق مختلف تشدید کنند. سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: افزایش روزافزون هتک حرمت مسجد الاقصی، هجوم روزانه به آن و گرفتن تصاویر ننگین زنان افراطی صهیونیست در اطراف آن، اقدامات تنش زا و خطرناک و بی سابقه‌ای است که پیامدهای آن را رژیم اشغالگر متحمل خواهد شد. سخنگوی حماس افزود: افزایش هجوم شهرک نشینان به مسجد الاقصی، هتک حرمت آن، انجام رفتار تحریک آمیز در اطراف آن و به جا آوردن مراسم تلمودی مستلزم اقدام عربی و اسلامی برای یاری و حمایت از مسجد الاقصی و پایان دادن به تجاوزات اشغالگران و گله‌های شهرک نشین آن است. القانوع ادامه داد: از توده‌های ملت فلسطین می‌خواهیم مقاومت را در همه اشکال آن و در مناطق مختلف تشدید کنند و زمین را زیر دست و پای صهیونیست‌ها به آتش بکشند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha