چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 1043729
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
المصطفی

حوزه / در مراسمی با حضور جانشین رئیس جامعةالمصطفی، سال تحصیلی جدید نمایندگی المصطفی گلستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام و المسلمین خالق پور جانشین رئیس جامعةالمصطفی روز یکشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی نمایندگی المصطفی در گلستان به تبیین شاخص‌های کسب علم نافع بر اساس منابع روایی پرداخت.

وی با اشاره به سه عنصر اساسی آموزش، پژوهش و تزکیه به عنوان ارکان اساسی تحصیل و تبلیغ علم، اظهار کرد: قدرت پژوهش و خلاقیت، به پژوهشگر امکان می‌دهد به ضرورت‌های زمانه و حل مسائل پیش رو بپردازد.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی افزود: علم نافع که بر اساس تفقه و دقت نظر حاصل شده باشد، اگر توأم با تزکیه و تهذیب نفس باشد، مثمر ثمر خواهد بود و در غیر اینصورت، عالمی که متخلق به اخلاق الهی نباشد از مصادیق "أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ" خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین خالق‌پور با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه موسوم به خطبه همام، یادآور شد: علی(ع) می‌فرماید: "و وَقَفوا أسماعَهُم علَی العِلمِ النّافِعِ لَهُم"، که این عبارت شریف ناظر به آن است که طالبان علم به علوم غیر نافع و دانستنی‌هایی که به سود معاش و معاد آنان نیست گوش نمی‌سپارند، بلکه همواره وقف تحصیل آموزه‌های الهی و علوم سودمند هستند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی علوم، خود حجاب اکبر و مخرّب هستند و لیکن علم نافع نور است و خداوند آن را در قلب هر که بخواهد قرار می‌دهد.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی در ادامه با پرداختن به حدیثی گهربار از پیامبر اکرم(ص) مطرح کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: "قَلِیلُ اَلْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ اَلْعِبَادَةِ"، و این نشانگر فضیلت کسب علم و تحصیل معارف بر سایر طرق سلوک الی الله است، چرا که در ماجرای حضرت آدم و عدم سجده شیطان، جهل به حقیقت، شیطان را به راه نادرست سوق داد در حالی که او سالیان سال به عبادت پرداخته بود.

وی با اشاره به روایت "افضل العباده الفقه"، تفقه را دانش با بصیرت و دقت و تأمل دانست و گفت: حضرت امام(ره) از مجموعه ۹ جلدی قطور اسفار، فقط دو جلد را در محضر اساتید درس گرفتند، لیکن چون توأم با تفقه و ژرفنگری بود، باعث شد ایشان به درک فقیهانه اعماق فلسفه دست یابد و به استاد کم نظیر فلسفه اسلامی تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین خالق‌پور با توصیه طلاب به تحصیل مجدانه، اظهار داشت: درست، خوب و فقیهانه درس بخوانیم و بدانیم، توجه به روش استاد در نوع استنباط مهم‌تر از مطالب مطروحه است و فهم قواعد مهمتر از محفوظات بسیار می‌باشد.

وی افزود: بر اساس فرمایش امام علی(ع) که فرمودند: "العلم اکثر من ان یحاط به فخذوا من کل علم احسنه"، می‌بایست در یک یا دو رشته با اعماق وجود به یافتن برسید نه دانستن و بدانید که "من یردالله به خیرا یفقهه فی الدین".

در ادامه، سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی استاندار گلستان با اشاره به اینکه جامعة المصطفی نمایندگی گلستان، نماد وحدت جامعه و همدلی امت اسلامی است، اظهار داشت: اینجا قرارگاه سربازان و افسران آخرالزمانی جبهه اسلام است.

وی افزود: وحدت اسلامی از شاخصه‌های مکتب اهل بیت(ع) است و ده‌ها آیه در قرآن کریم تلویحا و تصریحا به وحدت امت اسلامی اشاره دارد.

مهاجر خاطر نشان کرد: از نگاه مقام معظم رهبری آن کس که ندای تفرقه بین شیعه و سنی را سر می‌دهد و به بهانه مذهب می‌خواهد وحدت ملی را بر هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است، چه بداند و چه نداند.

وی دشمن شناسی از منظر رهبر انقلاب را از جمله کارهای ضروری برای طلاب دانست و افزود: امروز صهیونیسم خطری برای کل بشریت است و باید برای مقابله با آن قیام کرد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار گلستان با اشاره به آیه شریفه "یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‌ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا"، تصریح کرد: تنوع اقوام و مذاهب و ملیت‌ها در این دانشگاه بستری برای شناخت بیشتر و آگاهی افزون‌تر نسبت به جهان اسلام خواهد بود.

حجت الاسلام سید کمال حسینی، رئیس نمایندگی گلستان هم با اشاره به آغاز سال تحصیلی و فصل جدید تعلیم و تعلم اظهار داشت: طلاب محترم می‌بایست بر اساس فرمایش امیرالمومنین(ع)، که علم و ادب را بها و ارزش وجود آدمی دانسته‌اند، برای نیل به این دو گوهر وجودی تلاشی مجدانه و بی‌وقفه داشته باشند.

وی افزود: علمی معیار ارزش انسان است که انسان را به خدا نزدیک کند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی صورت گرفته در سال تحصیلی گذشته، نظیر همایش بین‌المللی نقش عقلانیت و جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی، از برگزاری کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از نگاه مقام معظم رهبری، در سال جاری در نمایندگی گلستان خبر داد.

از دیگر برنامه‌های این مراسم ارائه نظرات آقایان هدایت حسین محصلی به نمایندگی از اساتید، انصاری به نمایندگی از طلاب و حجت الاسلام رهنما معاون آموزش نمایندگی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha