یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه

حوزه/ اگر طلبه غیر قمی بتواند تمامی شرایط نهضت ملی مسکن را احراز کرده و مدارک را ارائه کند راه و شهرسازی موظف است بر اساس قانون به او خدمت دهد، ولی مرکز خدمات تنها به طلبه‌ای خدمت می‌دهد که بومی یا استاد و یا نخبه باشد و افراد دیگر اگر می‌خواهند از مرکز خدمات خدمتی بگیرند باید به استان محل تولد خود منتقل شوند و قطعاً مرکز خدمات خدمت خود را برای آنها بیشتر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در عرصه مسکن است و طلاب و روحانیون نیز مانند اقشار مختلف مردم اگر شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند و مرکز خدمات نیز که متولی بحث مسکن طلاب و روحانیون غیر شاغل است خود را موظف می‌داند که در چارچوب قوانین و مقررات از این افراد حمایت کند.

به گفته معاون مسکن مرکز خدمات با توجه به سیاست عدم تمرکز طلاب در شهرهای قم و مشهد، مرکز خدمات بر اساس مصوبات موجود، در شهر قم تنها به طلابی خدمات مسکن ارائه می‌کند که بومی شهر قم بوده و یا اینکه ممتاز یا استاد باشند و طلابی که این شرایط را ندارند می‌توانند به موطن خود مراجعه کرده و ضمن این که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام می‌کنند از تسهیلات مرکز نیز بهره‌مند شوند. البته طلابی که شرایط مرکز خدمات را ندارند ولی تمایل دارند در قم ثبت‌نام کنند و از سوی دیگر شرایط قانونی نهضت ملی را دارند، هیچ منعی برای ثبت نام آنها وجود ندارد ولی تسهیلات مرکز مشمول آنها نخواهد شد.

در روزهای اخیر مسائلی مطرح شده است در این خصوص که مرکز خدمات مانع ثبت نام طلاب در طرح نهضت ملی مسکن در قم شده است. برای بررسی این موضوع با حجت الاسلام و المسلمین رفیعی معاون مسکن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت و گویی انجام دادیم و جویای این موضوع شدیم:

لطفاً در ابتدا درباره طرح ملی مسکن توضیحاتی بفرمایید و اینکه مرکز خدمات چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است؟

در دولت دوازدهم و در پایان وزارت مهندس اسلامی طرحی به نام طرح ملی مسکن شروع شد و اقداماتی صورت گرفت و این طرح در دولت سیزدهم با نام نهضت ملی مسکن ادامه دارد.

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با وزارت راه و شهرسازی برای اجرای ۳۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است. این تفاهم‌نامه در دولت دوازدهم امضا شد و با شروع نهضت ملی مسکن تفاهم نامه به امضای مهندس قاسمی نیز رسیده است.

هدف مرکز خدمات برای انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت مسکن و شهرسازی این بوده است که طلاب در سطح کشور پالایش شوند و با استفاده از جاذبه مسکن در کل کشور مستقر شوند.

متقاضیان طرح نهضت ملی چه شرایطی باید داشته باشند و مرکز خدمات چه وظایفی را در این تفاهم‌نامه بر عهده دارد؟

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن یک سری شرایط را بر اساس قانون باید داشته باشند. برای مثال فرم «ج» آنها باید آزاد باشد، از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشند، سکونت ۵ ساله را در آن شهر داشته باشند و ... .

بر اساس این تفاهم‌نامه، توافق شد که سکونت ۵ ساله را مرکز خدمات ارائه کند و اگر طلبه‌ای در شهری مشغول تحصیل و یا تبلیغ بود و شرط ۵ سال را نداشت مرکز خدمات برای او گواهی سکونت صادر کند و همین گواهی برای مسکن و شهرسازی کفایت می‌کند.

تقریباً در کل کشور به غیر از قم و یکی دو استان دیگر مشکلی با نهضت ملی مسکن نداریم و اگر برای مرکز خدمات احراز شود که طلبه در آن شهر تبلیغ، تدریس و یا کار جهادی می‌کند گواهی صادر می‌شود.

خدمات ارائه شده توسط مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در شهر قم در زمینه مسکن مشمول چه کسانی می‌شود؟

بر اساس مصوبات ابلاغی در شهر قم برای بومی‌های استان، نخبگان و اساتید، خدمات مسکن ارائه می‌شود.

بومی استان نیز به کسی اطلاق می‌شود که خودش و پدرش متولد قم باشند.

وضعیت ثبت‌نام طلاب در طرح نهضت ملی مسکن در قم به چه صورتی است؟

در نهضت ملی مسکن نزدیک به ۷ هزار طلبه در شهر قم ثبت‌نام کردند و از این تعداد بیش از ۲ هزار نفر در استعلامات وزارت راه و شهرسازی رد درخواست شده و از تعداد باقی‌مانده نزدیک به ۴ هزار نفر واجد شرایط نهضت ملی مسکن هستند.

با وزارت مسکن هماهنگ کردیم که سامانه نهضت ملی را یک ماه دیگر باز بگذارند تا از این ۴ هزار نفر هر متقاضی‌ که تمایل داشت به استان خودش منتقل شود. در طول این یک ماه تقریباً ۳۰۰ نفر عملیات جابجایی را انجام دادند یعنی اینکه در قم ثبت‌نام کرده بودند و ثبت‌نام را به استان دیگری که ظرفیت نهضت ملی وجود داشت منتقل کردند تا هم از تسهیلات مرکز خدمات بهره‌مند شود و هم سرعت بیشتری در ادامه کار آنها ایجاد شود.

دوستانی که ثبت‌نام خود را به شهر دیگری منتقل نکرده‌اند و در قم مانده‌اند طبیعی است که ما نمی‌توانیم خدمتی به آنها ارائه دهیم. ضمن اینکه سیاست‌های جاری این است که طلبه بعد از اتمام دوره تحصیل می‌بایست به موطن خود برگردد.

عده‌ای از طلاب متقاضی این هستند که در شهر قم ثبت‌نام کنند ولی شرایط مرکز خدمات را ندارند درحالی‌که شرایط قانونی طرح نهضت ملی را دارند، آیا این افراد می‌توانند در شهر قم ثبت‌نام کنند؟

در طرح نهضت ملی مسکن در کل کشور حدود ۱۵ هزار طلبه ثبت‌نام کرده‌اند که ۷ هزار نفر از ثبت نامی‌ها در شهر قم بوده است و راه و شهرسازی نیز به صراحت اعلام کرده که فقط به متقاضیان بومی قم یا کسانی که شرایط احرازی را داشته باشند خدمت خواهد داد.

به گفته مدیر کل راه شهرسازی استان قم در شهر قم ۱۳۰ هزار نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد عده‌ای نیز ردّ درخواست شده‌اند. ولی به دلیل عدم تأمین زمین فعلاً برای ۲۵ هزار نفر کارسازی شده است و برای باقی متقاضیان نیز در حال اقدام می‌باشد.

لذا راه و شهرسازی اعلام کرده است به علت نبود ظرفیت‌های لازم در قم ابتدا به بومی‌های قم خدمت می‌دهم و اگر غیر قمی هم ثبت نام کرده باشد و شرایط را داشته باشد می‌توانند از ظرفیت‌های استان استفاده کنند.

عده‌ای از طلاب اعتراض دارند که مرکز خدمات درخواست کرده طلابی که شرایط مرکز خدمات را ندارند اجازه ثبت‌نام در طرح نهضت ملی در قم را نداشته باشند، این موضوع صحیح است؟

اگر طلبه غیر قمی می‌تواند تمامی شرایط نهضت ملی مسکن را احراز کرده و مدارک را ارائه کند راه و شهرسازی موظف است بر اساس قانون به او خدمت دهد، ولی مرکز خدمات تنها به طلبه‌ای خدمت می‌دهد که بومی یا استاد و یا نخبه باشد و افراد دیگر اگر می‌خواهند از مرکز خدمات خدمتی بگیرند باید به استان محل تولد خود منتقل شوند و قطعاً مرکز خدمات خدمت خود را برای آنها بیشتر خواهد کرد.

در ابتدای ثبت‌نام طرح ملی مسکن، بخشی در سامانه وجود داشت به نام فاز طلاب؛ این فاز برای چه هدفی ایجاد شده بود؟

در طرح ملی مسکن در سامانه راه و شهرسازی، جلوی نام طلاب بخشی به نام فاز طلاب علامت می‌خورد و مشخص می‌کرد این شخص طلبه است. وزارت راه و شهرسازی در ابتدا پروژه‌ای را به طلاب تخصیص نمی‌داد و اعلام کرده بود که برای طلاب فاز جدایی در نظر گرفته است. رایزنی‌هایی صورت گرفت در این مورد که قرار نیست فاز جدایی برای این قشر دیده شود و طلاب باید در بین مردم باشند. در نهایت این فاز از سامانه برداشته شد و امروز اگر طلبه‌ای به راه و شهرسازی مراجعه می‌کند هیچ منعی برای ثبت‌نام وجود ندارد و فاز طلاب و برچسب هم حذف شده است.

عده‌ای از طلاب در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده و مبلغی نیز واریز کرده‌اند درحالی‌که قانون مرکز خدمات برای ارائه خدمت به بومی‌های قم مربوط به سال ۱۴۰۰ است، آیا این افراد مشمول این قانون می‌شوند؟

حدود ۳۰۰ نفر از طلاب در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و در آن زمان این قانون که خدمات مسکن تنها به بومی‌های قم ارائه می‌شود وجود نداشت و این افراد در آن شرایط ثبت‌نام کرده بودند. در خصوص مشکل این افراد با ریاست مرکز صحبت شد و مقرر گردید مشمول این قانون جدید نباشند.

حرف پایانی ..

اداره کل خدمات مسکن و امور بهره‌برداران مرکز خدمات آمادگی کامل دارد چنانچه طلاب معزز مشکلی در خصوص ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن با ادارات کل راه شهرسازی دارند موضوع را به صورت جدی پیگیری نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراری IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    سلام علیکم ببخشید مرکز خدمات بهتر نیست ابتدا برود پروژه های نیمه تمام خود را تکمیل کند بعد کلنگ پروژه های جدید را بزند ؟ نمونه شفافش پروژه سیروس تهران که بعد از گذشت ده سال نه پایان کار دارد نه سند مرکز خدمات در کار مسکن بسیار بی برنامه و نامناسب فعالیت کرده است و این حاکی از عدم تخصص مسئولین ذی ربط است
  • محمدمهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    2 0
    به نظر شما چند تا طلبه پیدا میشن که هم خودشون و هم پدرشون متولد قم باشه؟ پدر ما 40 ساله قمه. واقعا الان ما غیربومی محسوب میشیم؟؟ واقعا الان خنده دار نیست بعد از 40 سال بگیم ما غیرقمی هستیم. من خودم شناسنامه م صادره از قمه. و هیچ کس رو جز در قم ندارم. ایچه منطق مسخره ای هست که مرکز خدمات داره؟ الان ماها که نه پول داریم و نه هیچ وطنی غیر از قم چه کار کنیم؟ گناه که نکردیم طلبه شدیم.
  • امین IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    1 0
    سلام. 1 این که مرکز خدمات چند ساله که در راستای خدمت به طلاب تلاشهای خالصانه و زیادی دارید، جای تشکر دارد. منتها، این قضیه طرح نهضت ملی مسکن و دخالت حوزه و مرکز خدمات برای استفاده از این طرح ملّی، که برای همه افراد جامعه (دارای شرائط خاص خودش) است و دیگر طلبه و غیر طلبه در آن ملاک نیست، یک مسئله دیگر و دارای ابعاد اخلاقی است. چهارتا مسئله در این قضیه وجود دارد. 1-این که این طرح یک طرح ملی برای هر کسی است که در یک مکان از این ایران دارای شرائط برخورداری از تسهیلات طرحی ملّی است. در طرح نهضت ملّی، بومی بودن شرط خاص، فقط به معنی محل تولّد، نیست، بلکه تفسیر دارد و هرکسی اگر فلان مدت هم در فلان شهر ساکن بوده باشد، با احراز شرائط، میتواند در شهری که محل تولّدش نیست، صاحب خانه شود. حالا چرا یه سازمان خاص باید در یک طرح ملّی دخالت کند و علیه یک گروه خاص (طلاب) اقدامی کند وشرائط جدید به شرائط طرح ملی، اضافه کند؟!! مثل این است که دولت در طرحی ملّی بخواهد به زوجهای جوان وام بدهد؛ بعد حوزه علمیه ومرکز خدمات بروند بگویند: شما شرائط سازمان ما را در وامی که میخواید بدهید، لحاظ کنید، که تا مثلا از این مسئله (سوء) استفاده کنند و به طلبه مثلا، بگویند شما اگه پایه فلان رو کامل کنی، یا پرونده تبلیغی داشته باشی، یا نمراتت بالای فلان باشد،... میتوانی از طرح ملی وام ازدواج استفاده کنی!!! این کاملا غیر اخلاقی است. 2- دولت طرح ملی ای اجرا میکند. مسلما محدودیت دارد. افراد «دارای شرائط طرح، در هر شهری ممکن است بیشتر از ظرفیت تعلق خدمات باشد. مسلما دولت راه های معقولی مثل قرعه کشی رو انجام خواهد دارد. ممکن است کسی در گروه اول باشد یا نباشد. حالا، طلاب به عنوان بخشی از مردم قم، ممکن است دراین طرح شرکت کنند و شرائط «طرح ملی» را (و نه «طرح مداخلانه مرکز خدمات» را) داشته باشند . تعداد طلاب هم ممکن است ده هزار باشد و از آن طرف کل خانه ای که ممکن است در مرحله اول در قم تخصیص یابد، هفت هزار نفر باشد. دولت مسلما قرعه کشی میکند؛ ممکن است اسم فقط 10تا طلبه بیاید و ممکن است دوهزارتا بیاید؛ سئوال اینجاست: در یک طرح ملّی ای که به خاطر بالابودن تعداد نسبت به ظرفیت، ممکن است لازم شود قرعه کشی صورت گیرد، چرا یک نهاد خاص باید وِیژه خواری کند و ا ز دولت قول مثلا سه هزار مسکن را بگیرد و -ادامه در نظر بعدی:
  • امین IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    2 مطمئن باشد که سه هزار تا از آن هفت هزارتا در مثال، در اختیار اوست؟؟؟ آیا اگر در آینده این مسئله رسانه ای شود، چه جوابی حوزه خواهد داشت؟!!!!! 3- بافت قم یک بافت مهاجری است. مهاجرنشین بودن جزو ذات قم است و همه جهان معروف است که بزرگترین بافت مهاجری قم را طلاب تشکیل می دهند. حوزه ومرکز خدمات ممکن است در راستای مسئولیت تاریخی طلاب، برای فعالیتهای آنان در اماکن دیگر کشور، خدماتی را ارائه کنند تا طلاب تشویق به فعالیت خارج از قم شوند. این خوب است. اما مسئله اینجاست، اگر یک فردی از این ملّت، که شرائط برخورداری از یک «طرح ملّی» را دارد، (و از قضا بالاخره جزوی از یک قشر به نام روحانیت است)، بخواهد بر اساس اختیار و شرائط خود، در صورت امکان، از این طرحی ملّی برخودار باشد. هر فردی در یک طرح ملّی، یک شهروند و فرد از این ملّت است، نه مثلا یک معلم یا یک کارگر یا یک روحانی، یا یک بومی اصلی یا یک مهاجر دارای شرائط طرح ملّی؛ چرا یک نهاد خاص باید بیاید از ظرفیت یک طرح ملّی و تبدیل این طرح به یک تهدید، برای «مجبور» ساختن افرادی از یک قشر، استفاده کند تا طرحی خاص مربوط به آن قشر را پیاده کند؟!!!!!!!! 4- حوزه و مرکز خدمات اگه طرحی در راستای وظایف تاریخی حوزویان دارند که خوب هم هست داشته باشند و از این بابت تشکر می شود، باید بر اساس منابع خودشان، طرحهای تشویقی در منطقه ایجاد کنند که طلاب تشویق به فعالیت خارج از قم باشند؛ اینجا باید از منابع خودشان استفاده کنند. اگر نمیکنند یا به اندازه کافی ندارند، دلیل نمیشود که از ظرفیت یک طرح ملّی، مثلا مثل وام ازدواج، سوء استفاده کنند و آن جزو منابع خاص خود تلقّی کنند و برای بهره مند شدن یک قشر (روحانی) از آن به عنوان ابزار برای اجبار استفاده کنند! اصلا چه رابطه ای بین یک طرح ملّی با یک طرح درون سازمانی میتواند وجود داشته باشد؟! یک طلبه اگه فقط بخواهد شرائط ظاهری یک روحانی داری شرائط تبلیغی را داشته باشد، حدقل باید 15سال در قم بماند و تحصیل کند تا سطوح و حداقل یک دوره تخصصی را بگذراند، تا به یک نیروی درجه دوم، برای فعالیت های برون قمی، تبدیل شود. سئوال اینجاست، آیا واقعا این مدت که معمولا بین 15تا بیست سال است، «اسکان موقّت» است؟ سئوال بعدی: چرا در یک «طرح ملّی»، یک قشر، یعنی طلاب، را از بدنه ملّت جدا میکنید؟!! در یک طرح ملی، هر طلبه -نظر بعدی
  • امین IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    3 هر طلبه ای مثل هر کارگری و کاسبی و معلمی و ...، یک فرد از این مردم است؛ چرا باید شما آنها را جدا کنید؟!!! اساسا ،اولا باید رابطه یک طرح ملی، مثل واو ازدواج، نهضت مسکن، یارانه، و ...، را با یک نهاد خاص، مشخص کنید، بعد بیاید براش توجیه غیر موجّه بتراشید. اصل نیت شما که هدایت طلّاب به فعالیت بیرون از قم است، خیلی خوب است، اما چرا از یه طرح ملی برای اجبار طلاب استفاده میشود. ایا معقول این نیست که به جای این که طلابی را از خدمات یک طرح ملّی محروم کنید تا مجبور شوند به بیرون از قم بروند، طرحهای تشویقی در مناطق هدف تعریف کنید که طلاب ترغیب شوند به آنجا بروند و هم وظیفه تاریخی شان را انجام دهند و هم از حیث زندگی و آینده زندگی خودشون وفرزندانشون دغدغه نداشته باشند؟ اقدام برای بهره مندی از یک طرح ملّی یا عدم بهره مندی از آن، بخشی از اختیارات شخصی یک فرد و یک شهروند است؛ در برابر یک طرح ملّی، هر فرد ایرانی ای، یک شهروند است؛ مهم نیست از چه قشر ی است یا چه کاره است؛ صرفا شرائط شهروند و ملّی درباره او نافذ است نه شرائط درون قشری و درون سازمانی! برای اون طرحهای حوزه و مرکز خدمات هم پیشنهادات و ایده هایی وجود دارد؛ شاید اگه طرح «تشویق به زندگی و فعالیت برون قمی» را برای همه طلاب به اشتراک بگذارید و از ایده های مختلفشان بهره مند بشوید، خیلی بهتر است از این که چند نفر بشینید و کار به جایی برسد که مداخله در یک حق اختیار فردی کرده و از یک طرح ملّی برای افکارتان استفاده ابزاری کنید. باز هم الله اعلم و این نظرات صرفا برای همفکر ارائه شده اند تا حق و صوابی، ضایع نشده باشد. از دست اندرکاران حوزه و مرکز خدمات برای خدمات وافرشان تشکر میشود، اما این طرح ان قلت های فراوان دارد و حتی ابعاد غیر اخلاقی دارد.
  • عمادی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام. امیدوارم خبرگزاری حوزه نظرات طلاب درباره طرح نهضت ملی مسکن را بی غرض ارائه کنند (البته مثل همیشه)؛ چون طلاب غیر از خبرگزاری رسانه ای ندارند و به نظر نمیرسه مطرح شدن این مسائل در شبکه های مجازی ای مانند اینستا و ...، جایز باشه. و از مسئولین بخواهند که به مسائل مطرح شده پاسخ دهند، نه به سئوالات از پیش طرح شده و که راه توجیه را از قبل باز میذاره!