شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: امروزه مافیای مواد مخدر در ابعاد مختلف سعی در ضربه زدن به بدنه جامعه برای از بین بردن نیروهای مؤثر در تحولات اجتماعی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام محمد جواد قائمی در دوره تخصصی تربیت مربی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر ویژه مبلغین مدارس علمیه خواهران استان مازندران در مجتمع آموزشی ـ رفاهی امامت چالوس، ورود حوزه علمیه به کنشگری های اجتماعی را از سرفصل های شورای عالی سیاست گذاری حوزه های کشور بیان و اظهار کرد: نهادهای دینی، پیشقراولان تحولات سیاسی و اجتماعی در تاریخ کشور بودند و در تمامی تاریخ نگارهای کشور از قرن ۱۹ تا معاصر علمای دینی و پایگاه های مذهبی جایگاه ویژه ای داشتند.

وی از جنبش تنباکو، دوران مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و ظهور انقلاب اسلامی به عنوان مصادیق این مسئله یاد و تصریح کرد: دربار، بازار و نهاد دینی سه رکن همیشگی تحولات سیاسی اجتماعی ایران بودند.

حجت الاسلام قائمی ورود به مسئله مواد مخدر را نه به عنوان یک امر فرعی در زیست علمی که وظیفه ای ذاتی بیان و خاطر نشان کرد: نفی سبیل و حفظ نظام دو قاعده فقهی این مسئله است؛ امروزه مافیای مواد مخدر در ابعاد مختلف سعی در ضربه زدن به بدنه جامعه برای از بین بردن نیروهای مؤثر در تحولات اجتماعی را دارد و وظیفه دانش آموختگان حوزه این است که برای جلوگیری از سلطه بر جامعه اسلامی و حفظ نظام سیاسی حکومت اسلامی به این بخش ورود پیدا کند.

در ادامه، حجت الاسلام سید حمید مطهری، از اعضای هیأت امنای مدرسه علمیه امام حسین(علیه السلام) چالوس، به آسیب های اجتماعی اشاره و آن را به واسطه مال، صفات انسانی، ارتباط کلامی، اجتماع و ارتباط انسان ها دانست.

وی اذعان کرد: فرد معتاد بیماری است که نه تنها خود که خانواده و جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ تزلزل خانواده، روابط عاطفی، تأثیر منفی در تربیت فرزندان، ایجاد خشونت، جدایی و سردی در روابط از جمله آسیب های اعتیاد در خانواده است.

عضو هیأت امنای مدرسه علمیه امام حسین(علیه السلام) چالوس ورود حوزه برای کاهش این آسیب ها و کمک به پیشگیری آن ها با مبانی اعتقادی و باورهای دینی، احکام تکلیفی، فقهی و اصول اخلاقی را مؤثر ارزیابی کرده و گفت: اگر از این سه عنصر استفاده کرده و رویکرد در پیشگیری و تربیت دینی باشد، یقین بدانید از بسیاری انحرافات و بزهکاری ها پیشگیری می شود.

حجت الاسلام مطهری با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته بیان کرد: ۸۲ درصد از معتادان کشور علت اعتیادشان را ستیزهای خانوادگی می‌دانند و می گویند اگر در خانواده ها رویکرد دینی وجود داشته باشد و تربیت فرزندان بر این اساس باشد تا حدود زیادی بر جلوگیری از ابتلای افراد به مواد مخدر تأثیر گذار است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha