شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
تصاویر/ همایش دانش‌آموختگان مؤسسه‌ی اخلاق و تربیت

حوزه/ انسان ها هر چه دنیوی تر و محدود تر باشند، شعاع شخصیت آنها محدودتر و رفتار مادی آنها بیشتر خواهد بود و هرچقدر سعه صدر در انسان‌ها بیشتر باشد، چتر عاطفی و اخلاقی بارزتر شده و دیگران دور او جمع خواهند شد و شخص را مأمن خود خواهند دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در اولین گردهمایی کانون دانش آموختگان موسسه اخلاق و تربیت که در سالن عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) جامعة المصطفی برگزار شد، در سخنانی بیان داشت: امروز شاهد حضور جمع بسیاری از دانش آموختگان این مرکز ارزشمند هستیم و امیدواریم این نهاد فاخر در آینده، تعالی پیدا نماید.

مدیر حوزه های علمیه در باب اخلاق و تربیت در روایات ابراز داشت: پیامبر خدا مظهر اتم صفات الهی است و در دو جا به جامعترین وجه تجلی پیدا کرد که یکی از آنها در آینه قرآن کریم و دیگری در آینه وجود خداوند متعال می باشد و این امری است که در آیات و روایات ما ریشه دارد و علما در عرفان به این نظریه پرداخته اند؛ پیامبر عظیم الشأن اسلام مظهر اسماء و صفات الهی است و در این امر از خداوند متعال دریافت کاملی از همه تجلیات دارد، لذا به تبع آن، پرتو افکنی کاملی نسبت به جامع بشری دارد.

وی خاطرنشان ساخت: در مقوله اخلاق باید به تقابل رذایل و فضایل توجه کرد و این تضاد، میان روح و رفتارهای انسانی می باشد؛ این تناقض عدم ملکه می باشد و اما نوع دیگری از عدم یا به قولی سختی در اجتماع فضایل اخلاقی است و آن دشواری جمع کردن فضایل اخلاقی است و تقابل در درون فضایل است که به تناسب موقعیت و شرایط، جمع آن دشوار است؛ همچون مهر و قهر، رضا و غضب و ...؛ انواع این دوگانه ها به سادگی قابل جمع نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: یکی از شاخص ها و ویژگی ها در انسان کامل، داشتن ظرفیت بالاست و هرچه گنجایش فرد بالا باشد، امیال انسانی بجا ظهور و بروز می کند و لازم است توجه شود احوال و افعال در آدمی به سادگی جمع نمی شود و اگر ظرفیت بالا باشد، می شود این ها را در خود جمع کند.

وی گفت: انسان ها هر چه دنیوی تر و محدود تر باشند، شعاع شخصیت آنها محدودتر و رفتار مادی آنها بیشتر خواهد بود و هرچقدر سعه‌ صدر در انسان ها بیشتر باشد، چتر عاطفی و اخلاقی بارزتر شده و دیگران دور او جمع خواهند شد و شخص را مأمن خود خواهند دانست؛ لذا طلاب باید به اعتلای حسن انسانی و متعالی در هدایت گری معنوی توجه جدی داشته باشند؛ چراکه اگر بخواهند در جامعه نقشی ایفا کنند نیاز است پشتوانه شخصیتی در بین آحاد جامعه داشته باشند.

همچنین در ادامه این گردهمایی، حجت الاسلام والمسلمین زارعان با بیان انسجام فعالیت های کانون ابراز داشت: این کانون می تواند با ترغیب طلاب مستعد در این زمینه و استفاده از ظرفیت دانش آموختگان و نهادهای همسو بصورت موفق عمل کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: عوامل این کانون، دلسوزانه وارد میدان شده اند و نسبت به این قضیه احساس وظیفه می کنند و با علم، به این عرصه وارد شده اند و امید است با این نگاه، کارها هرچه بیشتر به نحو احسن صورت بپذیرد؛ چراکه این مؤسسه متعلق به طلاب و دانش اموختگان می باشد و اگر این ها در میدان باشند این نوعی ماندگاری و تضمین برای بقاء موسسه است و موجب رسیدن به اهداف متعالی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان خاطرنشان ساخت: ما به دنبال استفاده از از ظرفیت جمعی خودمان هستیم؛ چراکه در اینصورت کارهای بزرگی صورت خواهد گرفت؛ ولی حرکت فردی، ظرفیت جمعی را نخواهد داشت؛ لذا باید ارتباط موسسه با طلاب حفظ شود و این کار مهم را باید افتخار خود بدانیم؛ چون دانش آموختگان، فرزندان مؤسسه هستند و اگر انقطاع حاصل شود، ضرری برای موسسه خواهد شد و امید است این گونه جلسات هر چه بیشتر مورد توجه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha