پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
شاهچراغ

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دومین تروریست شاهچراغ به دام افتاد

وزیر اطلاعات از دستگیری عامل دوم جنایت شاهچراغ خبر داد. حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات صبح امروز (دوشنبه ۹ آبان‌ماه) در نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنایت تروریستی شیراز و تبریک بیستمین سالگرد تاسیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آنچه که می‌تواند در برابر تهدیدات از مردم و ملت ما حفاظت کند و باید برای ایجاد، فراهم‌کردن و زمینه‌سازی تلاش کنیم که نعمت الهی است که یاری خواهد کرد و نصرت را به همراه خواهد آورد. وزیر اطلاعات با بیان اینکه امنیت بر هر چیزی برتر بوده و امنیت زیرساخت و پایه همه امور کشور است، تاکید کرد: آنچه که این امنیت را تهدید کند از اولویت‌هایی است که باید به آن پرداخت؛ می‌خواهد شناختی، زیستی، اجتماعی و یا زیرساختی باشد. بنابراین هر کجا که موضوع امنیت مطرح می‌شود باید همه و تمام توان را در جهت ارتقاء و پایداری آن به کار گرفت. وی ادامه‌ داد: یکی از مهم‌ترین عوامل حفاظتی و حراستی و پاسداری از این امنیت در مقابل تهدیدات مستمر و گسترده دشمنان، پدافند غیرعامل است. پدافند غیرعامل اگر بتواند هوشمند، موثر و مصونیت‌ساز باشد، می‌تواند در جهت برقراری و تامین امنیت ما نقش اصلی و جدی ایفا کند. به همین دلیل، یکی از عوامل عمده اولویت دار کشور، حاکمیت و حکمرانی ما پدافند است، لذا ارزیابی آن کمتر از اهمیت آن نیست. حجت‌الاسلام خطیب با اشاره به اهمیت نقش سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: باید نسبت به پدافند غیرعامل به صورت مستمر نظارت، ارزیابی، کنترل و برآورد وجود داشته باشد و همه آنچه که برای آن سازمان، کمیته و یا مسئولیت‌سازی در دستگاه ایجاد می‌کنیم باید نسبت به آن نیز ارزیابی انجام بدهیم. وی افزود: در اعتراض آتش زدن و کشتن و آسیب رساندن جایگاه و تعریفی ندارد.آنچه امروز با آن مواجهیم بسته ایست که مشترکا سرویس های اطلاعاتی و کشورها و رسانه‌های آن‌ها به عنوان یک بسته واحد تعریف کردند و هر روز با هماهنگی که ایجاد کردند بهره‌ای می‌برند و بحرانی ایجاد می‌کنند. وزیر اطلاعات اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) توانستند شب گذشته با رعایت یکی از اصول امنیتی، عامل دوم اقدامات تروریستی شاهچراغ (ع) را دستگیر کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

نقشه جهان عرب جنجال به پا کرد

در سایه اختلافات مرزی الجزایر و مغرب، انتشار نقشه ای از جهان عرب باعث جنجال سیاسی بین کشورهای عربی در آستانه اجلاس سران عرب در الجزایر شد.انتشار نقشه ای از جهان عرب که خط فاصل صحرای غربی را نشان می دهد، باعث نارضایتی مغرب و خروج هیئت مغربی از نشست پشت درهای بسته وزیران خارجه عرب شد. وزیران خارجه عرب نشستی را پشت درهای بسته برای تعیین دستورکار اجلاس سران عرب برگزار کردند که قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه در الجزایر برگزار شود. شبکه "ای ال ۲۴ نیوز" الجزایر این نقشه از جهان عرب را منتشر کرد اما پس از جنجال به پا شده در صفحه رسمی خود در فیسبوک عذرخواهی و اعلام کرد که انتشار این نقشه یک اشتباه فردی و فنی بوده است. جنجال بر سر نقشه به جایی رسید که دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه ای اعلام کرد که درپوشش فعالیت های اجلاس سران هیچ "شریک رسانه ای" و نیز هیچ "نقشه رسمی که نشان دهنده مرزهای سیاسی بین کشورهای عربی باشد، ندارد و برای تقویت مفهوم وحدت عربی نقشه جهان عرب بدون مرزهای بین کشورهای آن را تایید و مورد استفاده قرار می دهد".اجلاس سران عرب درحالی قرار است برگزار شود که شش نفر از سران کشورهای عربی در آن غایب خواهند بود؛ امری که موفقیت آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است. خبرگزاری آناتولی ترکیه پیش از این به نقل از منابع خود گزارش داد که سران شش کشور عرب از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت نمی کنند. این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران عرب گفتند: سران پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب در الجزائر شرکت نخواهند کرد. این درحالی است که "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی نیز به دلیل آنچه شرایط پزشکی عنوان شده، در این اجلاس به نمایندگی از شاه سعودی شرکت نخواهد داشت. این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران تصریح کردند: سران شش کشور عرب از جمله سران پنج کشور عضو شورای همکاری به مقامات الجزائری اطلاع دادند که در آن شرکت نمی کنند. به گفته این منابع، نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در این اجلاس شرکت نمی کند و به جای او، مشعل الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت در آن شرکت خواهد کرد. همچنین محمد بن راشد نائب رئیس امارات به جای محمد بن زاید رئیس امارات در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت خواهد کرد. برپایه این گزارش، به احتمال زیاد وزیران امور خارجه عمان و بحرین نیز به نمایندگی از سلطان عمان و شاه بحرین در این اجلاس شرکت کنند و طبیعتا میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز که دیروز دوره ریاست جمهوری وی پایان یافت، در آن شرکت نخواهد داشت و رئیس جمهور جدیدی نیز برای لبنان تاکنون انتخاب نشده است. در این میان، اعلام شده که امیر قطر در اجلاس سران عرب شرکت خواهد کرد. الجزایر همچنین از شمار دیگری از مهمانان از جمله آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است. قرار است در اجلاس سران عرب بحران های جهان عرب و مسائل امنیت غذایی و انرژی در سایه بحران اوکراین بررسی شود.

منبع: ایرنا

پنج تبعه ایرانی در جشن خونین سئول هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه تاکنون پنج تبعه ایرانی در بین جان باختگان در حادثه سئول هستند، گفت پیگیری‌ها از سوی سفارت ایران در کره جنوبی درباره آخرین وضعیت هموطنان ایرانی ادامه دارد.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پی کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر از شرکت کنندگان در مراسم جشنی (هالووین) در سئول که علت آن ازدحام جمعیت اعلام شده، ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان، با مردم کره جنوبی و خانواده کشته شدگان و مصدومان ابراز همدردی کرد. در پی ازدحام جمعیت در یکی از خیابان‌های کره جنوبی و همزمان با برگزاری مراسم جشن هالووین، ۱۴۹ نفر کشته و ۱۵۰ نفر مصدوم شدند. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ابراز امیدواری کرد با اتخاذ تدابیر شایسته از سوی مقامات سئول، شناسایی هویت همه قربانیان این حادثه تلخ در اسرع وقت انجام شود. کنعانی در این زمینه به پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی اشاره کرد و گفت که براساس پیگیری‌های صورت گرفته با مقامات کره جنوبی، متاسفانه تاکنون ۵ نفر از اتباع ایرانی در بین قربانیان این حادثه بوده‌اند. براساس اعلام سفارت ایران در سئول به نقل از پلیس کره جنوبی، آفاق راست منش، علی پراکند، ریحانه سادات آتشی و سمیه مقیمی نژاد و علیرضا اولیایی در این حادثه جان باخته‌اند. وی گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول از نخستین ساعات این حادثه در ارتباط با مقامات کره و نیز با مرکز، وضعیت هموطنان ایرانی را مورد پیگیری قرار داده و این پیگیری‌ها به منظور دریافت اطلاعات کامل‌تر از آخرین وضعیت هموطنان ایرانی و همچنین وضعیت مجروحان و یا مفقودان احتمالی ادامه دارد. کنعانی پیگیری حقوق قانونی و کنسولی قربانیان ایرانی این حادثه را جزو اولویت‌های سفارت ایران در سئول خواند. پیش از این سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول در اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت چند نفر از هموطنان ایرانی در حادثه جشن هالووین در کره جنوبی اعلام کرد: با نهایت تأثر و تأسف، خبر درگذشت چند نفر از هموطنان عزیز در حادثه جشن هالووین در شب شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ در محله ایتِوون در سئول را به همه ایرانیان ارجمند و دانشجویان گرامی تسلیت عرض کرده و از خدواند متعال برای این عزیزان از دست رفته، مغفرت و برای خانواده‌های ایشان، صبر مسئلت می‌کنیم. سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول از همان ابتدای وقوع این حادثه تلخ، ضمن تماس با مقامات و طرف‌های کره‌ای، پیگیر وضعیت ایرانیان مقیم بوده و با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اقدامات لازم را انجام داده است. براساس آخرین اطلاعیه سفارت ایران، در این حادثه پنج نفر به نام‌های آفاق راست منش، علی پراکند، ریحانه سادات آتشی و سمیه مقیمی نژاد و علیرضا اولیایی جان باخته‌اند. در این اطلاعیه آمده است: دو نفر از فوتی‌ها در بیمارستان‌های سئول شناسایی شده‌اند و دو نفر دیگر در بیمارستان‌های خارج از سئول هستند که همکاران در سفارت در حال عزیمت و شناسایی آن‌ها هستند.

منبع: شبکه خبر

پروازهای لوفت هانزا از سرگرفته شد

سازمان هواپیمایی کشور درباره پروازهای لوفت هانزا به ایران اعلام کرد‎ تا اعلام رسمی دولت آلمان، پروازهای لوفت هانزا به فرودگاه امام خمینی مجدداً از سرگرفته شد. در اطلاعیه این سازمان درباره توقف موقت پروازهای لوفت هانزا به ایران آمده است: پس از ادعای شرکت هواپیمایی لوفت هانزا درباره کشف جسد در محفظه ارابه فرود هواپیمای ایرباس ۳۴۰ پرواز شماره ۶۰۱ این شرکت در مسیر تهران- فرانکفورت در پنجم آبان بررسی‌ها نشان می‌دهد که نماینده شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در تماس الکترونیکی با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، توقف موقت پروازهای این شرکت به ایران را اعلام کرده است. بر همین اساس سریعاً کارگروه امنیتی فرودگاه امام خمینی تشکیل شده و اقدامات لازم درباره بررسی امنیتی موضوع صورت گرفت، اما از آنجا که این رویداد را تاکنون دولت آلمان به صورت رسمی به دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نکرده است، بنابراین پروازهای لوفت هانزا به فرودگاه امام خمینی مجدداً از سرگرفته شد. در صورتی که مرجع ذیصلاح دولت آلمان این رویداد را تأیید کند بررسی‌های مشترکی با سازمان هواپیمایی کشوری صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر

هوای پایتخت به هشدار زرد رسید

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت بر روی عدد ۱۱۲ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت بر روی عدد ۱۱۲ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، این در حالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته نیز این شاخص روی عدد ۱۰۲ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. بر اساس این گزارش پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۲۶ روز هوای قابل قبول، ۸۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۸ روز هوای ناسالم، ۲ روز هوای بسیار ناسالم، ۲ روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک را تجربه کردند. در مقایسه با سال قبل پایتخت نشینان ۱۸۱ روز هوای قابل قبول، ۴۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲ روز هوای پاک و یک روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند.

منبع: مهر

۸ انفجار شدید و هم‌زمان کیف را لرزاند

رسانه‌های اوکراین اعلام کردند دقایقی پیش دست‌کم صدای ۸ انفجار شدید در شهر کی‌یف، پایتخت این کشور و مناطق پیرامونی آن شنیده شده است. هنوز علت این انفجارها مشخص نیست. برخی رسانه‌ها می‌گویند صدای آژیر حمله هوایی و موشکی در همه نقاط اوکراین به صدا درآمده است؛ احتمالاً ارتش روسیه دور جدیدی از حملات موشکی و پهپادی علیه زیرساخت‌ها و تأسیسات نظامی اوکراین آغاز کرده است. «ویتالی کلیچکو»، شهردار کی‌یف، می‌گوید در پی حمله موشکی، آب آشامیدنی چند منطقه این شهر قطع شده و از شهروندان خواسته شده هر چه سریعتر به پناهگاه‌ها بروند. بنا بر گزارش‌ها تاکنون آژیر حمله موشکی در شهرهای زاپروژیا، خارکوف، اودسا، نیکولایف، کیرووگراد، چرکاسی، چرنیوتسی، وینیتسیا، ژیتومیر شنیده شده است. «ایگور تِرِکوف»، شهردار شهر خارکوف اعلام کرد تأسیاست و زیرساخت‌های راهبردی این شهر هدف حمله موشکی قرار گرفتند.

منبع: مهر

سازمان ملل خواستار امحا تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی شد

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست اخیر خود طی قطعنامه ای که با رای اکثریت ۱۵۲ عضو به تصویب رسید از رژیم صهیونیستی خواست ضمن پذیرفتن نظارت آژانس، تسلیحات اتمی‌اش را امحا نماید.مجمع عمومی سازمان ملل در نشست اخیر خود طی قطعنامه‌ای که با رأی اکثریت ۱۵۲ عضو به تصویب رسید از رژیم صهیونیستی خواست ضمن پذیرفتن نظارت آژانس، تسلیحات اتمی‌اش را امحا نماید. کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواست ضمن شفاف سازی درباره تسلیحات اتمی خود، به عضویت پیمان ان‌پی‌تی درآمده و نظارت‌های آژانس را بپذیرد. در این قطعنامه از صهیونیست‌ها خواسته شده، تعداد دقیق تسلیحات اتمی خود را اعلام کرده، به عضویت پیمان NPT (منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) درآمده و تأسیسات اتمی خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دهد. ۱۵۲ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، به این قطعنامه رأی مثبت دادند و ۵ عضو مجمع عمومی سازمان ملل از جمله آمریکا، کانادا، پالائو، میکرونزی و رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند. پیش نویس این قطعنامه از سوی مصر به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد شده بود که مورد استقبال برخی دیگر از کشورهای عربی از جمله فلسطین و اردن قرار گرفت .گفتنی است رژیم صهیونیستی با وجود بهره مندی از تسلیحات اتمی هنوز به عضویت آژانس بین المللی انرژی اتمی درنیامده است. در دهه‌های اخیر نیز کشورهای غربی با اتخاذ سیاست دوگانه از این رژیم هیچ گونه بازخواستی در زمینه زرادخانه اتمی اش انجام نداده‌اند.

منبع: مهر

ریزش پل معلق در هند ۱۴۰ کشته برجای گذاشت

رسانه‌های هند اعلام کردند شمار کشته‌شدگان ریزش پلی معلق در ایالت گجرات در غرب هند به دست‌کم۱۴۰ نفر افزایش یافته است. گفته می‌شود هم‌اکنون ده‌ها نفر همچنان مفقود هستند و ۶۰ نفر هم آسیب جدی دیده‌اند که وضعیت بسیاری از آنها وخیم گزارش شده است. این پل که متعلق به «عصر استعماری» است، اخیراً پس از سال‌ها بازسازی افتتاح شده بود. این پل بیش از ۱۴۰ سال پیش بر روی سد «ماچو» در شهر «موربی» ساخته شده و روز چهارشنبه و پس از بازسازی بازگشایی شد. گفته می‌شود هنگام ریزش پل در روز یکشنبه، بیش از ۵۰۰ نفر از جمله کودکان روی این پل حضور داشتند.

منبع: مهر

داسیلوا رئیس جمهور برزیل شد

براساس نتایج رسمی اعلام شده لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل پیروز شد. براساس نتایج رسمی تقریبا قطعی که اعلام شده است، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور سابق چپگرای برزیل در سال‌های ۲۰۰۳ -۲۰۱۰ روز یکشنبه با اختلاف اندکی از ژانیر بولسونارو رئیس جمهور راستگرای افراطی کنونی برزیل پیشی گرفت و رئیس جمهور برزیل شد. لولا با کسب ۵۰.۸۳ درصد آرا توانست بولسونارو را شکست دهد. بولسونارو در این رقابت ۴۹.۱۷ درصد آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دقایقی بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری برزیل در پیامی توییتری با اعلام اینکه «این انتخابات صفحه‌ای جدید در تاریخ برزیل گشود»، افزود: «همگی قدرت و توان خود را برای غلبه بر چالش‌های مشترک فراوان و تجدید پیوندهای دوستی میان دو کشور یکپارچه و منسجم می‌کنیم. »جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: «به لولا داسیلوا برای پیروزی در انتخاباتی که آزاد، عادلانه، دقیق و معتبر برگزار شد، تبریک می‌گویم، به شدت برای ادامه همکاری‌ها میان دو کشور مشتاق هستم.» جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در این رابطه توییت زد و نوشت: «برزیلی‌ها قاطعانه تصمیم گرفتند. به شدت مشتاقم برای تقویت همکاری‌ها میان دو کشور و به پیش بردن اولویت‌های مشترک، همانند حفاظت از محیط زیست، با او کار کنم.» آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در توییتر نوشت: «مردم بزرگ برزیل، لولا پیروز شد، از این پس برابری و انسان گرایی حکمفرما خواهد شد. »آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا هم در پیامی توییتری نوشت: «تبریکات فراوان به لولا برای پیروزی خارق العاده اش در انتخابات برزیل، به شدت مشتاقم در زمینه حفاظت از محیط زیست با شما همکاری کنم.» رهبران سیاسی دیگری همچون میگوئل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا، گابریل بوریچ رئیس جمهور شیلی و گیولرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور هم در پیام‌هایی مشابه، پیروزی لولا را تبریک گفتند.

منبع: خبرنگاران جوان

سپاه نفتکش متخلف را توقیف کرد

رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک فروند نفتکش خارجی حامل ۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس خبر داد.مجتبی قهرمانی روز دوشنبه با بیان این مطلب افزود: در راستای اجرای دستور قضایی، دلاورمردان منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به توقیف یک فروند نفتکش خارجی حامل ۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس اقدام کردند. وی با بیان اینکه ارزش محموله این نفتکش بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان است، گفت: توقیف شناور مذکور پس از یکماه کار دقیق فنی و اطلاعاتی انجام شده است. رئیس کل دادگستری هرمزگان به تشکیل پرونده در خصوص تخلفات شناور مذکور و ارجاع آن به بازپرس ویژه اشاره کرد و گفت: کاپیتان و خدمه این نفتکش خارجی نیز جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می برند. قهرمانی در ادامه افزود: محموله ۱۱ میلیون لیتری نفتکش خارجی توقیف شده معادل ۵ هزار و پانصد خودروی نیسان و حدود ۱۱۰ فروند لنج است. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس اخبار و اطلاعات واصله، فعالیت برخی از شرکت های متخلف در زمینه بانکرینگ سوخت محرز شده است، به منظور صیانت از حقوق قانونی دولت نسبت به برخورد قضایی با آنها اقدام خواهد شد. قهرمانی اظهارداشت: شناورهایی که به این نفتکش متخلف سوخت رسانی کرده اند نیز مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند. وی بیان کرد: در راستای اجرای مواد ۲۰ و ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاقچیان علاوه بر محکومیت به حبس تا ۱۰ برابر ارزش سوخت مکشوفه جریمه می شوند و شناور دخیل در امر قاچاق نیز به‌نفع دولت ضبط خواهد شد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تأکید کرد: اقدامات مجرمانه قاچاقچیان سوخت که در هماهنگی با بیگانگان به تاراج سرمایه های ملی مبادرت می کنند از زیر چتر اطلاعاتی دستگاه قضایی و ضابطین مخفی نخواهد ماند و مجازات مرتکبان چنین جرایمی قاطع و بدون اغماض خواهد بود.

منبع: ایرنا

فنلاند هشدار تسلیحاتی به اروپا داد

یکی از اعضای ارشد دفتر تحقیقات جنایی فنلاند اعلام کرد تسلیحات ارسالی به اوکراین در کشورهای سوئد، دانمارک و هلند مشاهده شده است.یکی از اعضای ارشد دفتر تحقیقات جنایی فنلاند اعلام کرد که مجرمان در این کشور به دنبال دستیابی به تسلیحاتی هستند که به اوکراین ارسال شده اند، تسلیحاتی که به اوکراین ارسال شده اند در کشورهای سوئد، دانمارک و هلند مشاهده شده اند.

منبع: شبکه خبر

انگلیس متهم ردیف اول انفجار نورد استریم شد

وزارت دفاع روسیه: واحدهایی از ارتش انگلیس در طراحی، پشتیبانی و اجرایی سازی حمله تروریستی در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ دست داشته اند.روسیه، انگلیس را به دست داشتن در انفجار خط لوله انتقال گاز نورد استریم متهم کرد.ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: بر اساس اطلاعاتی که کسب کرده ایم، واحدهایی از نیروی دریایی انگلیس در طراحی، پشتیبانی و اجرایی سازی این حمله تروریستی در بیست و ششم ماه سپتامبر در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم یک و نورد استریم دو دست داشته اند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین نیروی دریایی انگلیس را به حمله به ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه متهم کرده است. در اواخر ماه سپتامبر انفجارهای قوی در خط لوله نورد استریم سبب آسیب به آن شد. روسیه و چندین کشور اروپایی این موضوع را اقدامی خرابکارانه توصیف کردند. مسکو اعلام کرد کشورهای غربی اجازه تحقیقات بین المللی را درباره این انفجارها نداده اند. این خط لوله به ابزاری برای تقابل بین غرب و روسیه بدل شده است.

منبع: شبکه خبر

تیراندازی کلرادوی آمریکا ۴ کشته برجای گذاشت

به گفته مقامات پلیس در این حادثه چهار نفر شامل سه مرد و یک زن بر اثر شدت جراحات جان خود را ازدست دادند.مقامات پلیس محلی آمریکا اعلام کردند چهار نفر بامداد یکشنبه در تیراندازی در یک محل مسکونی در آرورا در کلرادو کشته شدند. این شهر بیش از ۳۸۰۰۰۰ سکنه دارد و مظنون حادثه متواری است. براساس گزارش ها، تیراندازی در خانه‌ای در مرکز شهر در حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی رخ داد. به گفته مقامات پلیس در این حادثه چهار نفر شامل سه مرد و یک زن بر اثر شدت جراحات جان خود را ازدست دادند. جوزف کاستورنا ۲۱ ساله همسر زن مقتول مظنون اصلی است براساس اظهارات یکی از خویشاوندان زن مقتول در حادثه تیراندازی، مظنون در خانه مخفی بوده و پس از بازگشت قربانیان از یک مهمانی به سوی آنان تیراندازی کرده است. در پی وقوع این حادثه مرگبار آژیر پلیس به صدا در آمد تا ساکنان پناه بگیرند و ماموران در تاریکی به جستجوی مظنونان پرداختند.

منبع: شبکه خبر

وبا در لبنان قربانی گرفت

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد: تاکنون ۳۷۱ نفر در این کشور به بیماری وبا مبتلا شده و از این تعداد ۱۶ نفر جان خود را از دست داده اند.وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد ۱۶ نفر بر اثر ابتلا به وبا در لبنان جان خود را از دست داده و ۳۷۱ نفر تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند. سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، شمار مبتلایان به وبا در جهان به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته است. از آغاز سال میلادی ۲۹ کشور درباره شیوع این بیماری گزارش داده اند. برنامه واکسیناسیون در برابر وبا به علت کمبود واکسن در جهان متوقف شده است.

منبع: شبکه خبر

آمریکا در استرالیا بمب افکن ب-۵۲ مستقر کرد

آمریکا در حال برنامه ریزی برای استقرارِ تا شش فروند بمب افکن ب-۵۲ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در یک پایگاه هوایی در شمال استرالیا است.یک منبع آگاه دوشنبه گفت آمریکا در بحبوحه تنش‌ها با چین، در حال برنامه ریزی برای استقرارِ تا شش فروند بمب افکن ب-۵۲ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در یک پایگاه هوایی در شمال استرالیا است. این منبع که نخواست معرفی شود، گفت تأسیسات اختصاصی برای این بمب افکن ها، در پایگاه دورافتاده تیندال نیروی هوایی استرالیا، واقع در حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب داروین، مرکز قلمرو شمالی استرالیا، ایجاد می‌شود. این رویداد را نخستین بار شبکه تلویزیونی‌ای بی سی استرالیا با استناد به اسناد آمریکا اعلام کرد. آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا گفت استرالیا «هر چند وقت یک بار» با آمریکا در زمینه اتحادهای دفاعی تعامل می‌کند. آلبانیز در کنفرانسی خبری گفت: «البته گهگاه بازدیدهایی از استرالیا از جمله در داروین وجود دارد که تفنگداران دریایی آمریکا به صورت چرخشی در آنجا مستقر هستند.» قلمرو شمالی استرالیا اکنون میزبان همکاری‌های نظامی مکرر با آمریکا است. هزاران تفنگدار دریایی آمریکا سالانه برای آموزش و تمرین‌های مشترک که از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده است در قلمرو شمالی استرالیا به صورت چرخشی حضور می‌یابند. دفتر ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است توانایی استقرار بمب افکن‌های دوربرد در استرالیا، پیامی قاطع به دشمنان درباره توانایی واشنگتن برای نشان دادن قدرت نیروی هوایی خود ارسال می‌کند. آمریکا، انگلیس و استرالیا سال گذشته یک توافق امنیتی منعقد کردند که فناوری استقرار زیردریایی‌های هسته ای را در اختیار استرالیا قرار میدهد. چین از این توافق خشمگین شده است. بکا واسر کارشناس ارشد در «مرکز آمریکای نوین» مستقر در واشنگتن گفت استقرار هواپیماهای ب-۵۲ که برد رزمی آن‌ها حدود ۱۴ هزار کیلومتر است در استرالیا، هشداری برای پکن خواهد بود، آن هم در حالی که نگرانی‌ها در مورد حمله چین به تایوان افزایش می‌یابد. آمریکا امسال چهار فروند هواپیمای ب-۵۲ را در پایگاه نیروی هوایی آندرسن در گوام نیز مستقر کرده است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha