یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر / اقامه نماز جمعه همدان

حوزه/ امام جمعه همدان با اشاره به اینکه گاهی اوقات به اسم عدالت‌طلبی، چه ظلم‌هایی به بعضی از افراد می‌شود، گفت: میزان عقلانیت حاکم در بعضی جریانات را از نوع رفتار معترضین می‌توان تشخیص داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: داشتن بصیرت و توجه به مسایل اجتماعی و سیاسی از مصادیق بارز تقواست.

وی با بیان اینکه در منظر اسلام، تعامل بین مردم و حاکمیت باید مبتنی بر عدالت و رعایت انصاف از جانب هر دو طرف باشد، گفت: لازم است که عدالت و انصاف هم از طرف حاکمیت نسبت به مردم رعایت شود و هم مردم در قضاوتشان نسبت به حاکم و حاکمیت مبتنی بر عدالت و انصاف رعایت کنند.

امام جمعه همدان افزود: بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص)، شرط مسلمانی و شرط اسلام واقعی رعایت این حقوقی است که دو طرف باید رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین حق دو طرف بر هم، لزوم همراهی با جماعت است، مطرح کرد: هیچ مسلمان واقعی نسبت به جماعت خیانت نمی‌کند و اهل تفرقه نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه حضرت امیر(ع) فرمودند، "با هم متحد باشید، چرا که انسجام، عظمت جامعه را بالا می‌برد"، خاطرنشان کرد: تعبیر امیرالمومنین(ع) به عنوان یک مدیر معصوم در جامعه است که واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی را به خوبی می‌دانند و لذا اینکه حضرت می‌فرماید، اگر در یک جامعه‌ای تفرقه و اختلاف باشد عظمت آن جامعه به خطر خواهد افتاد، درسی است که امروز نیاز جامعه ما است.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد دو قطبی و شکاف اجتماعی در جمهوری اسلامی، گفت: این که امروز دشمن تلاش می‌کند به هر بهانه‌ای بین جامعه‌ ما اختلاف ایجاد کند به این علت است که اهمیت اتحاد و انسجام در جامعه را به خوبی می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به حق بعدی مردم و حاکمیت نسبت به هم در کلام پیامبر(ص) اشاره کرد و یادآور شد: مردم باید نسبت به حاکمان جامعه ناصح و خیر خواه باشند.

وی با تأکید بر اینکه انتقاد و اعتراض حق طبیعی برای شهروندان است، گفت: البته شرط انتقاد این است که با خیر خواهی همراه باشد، در غیر اینصورت اگر به قصد اصلاح نباشد و شخص به جای آنکه به دنبال حل شدن مسئله باشد، برای ایجاد آشوب تلاش ‌می‌کند، این یعنی خیانت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به فرمایش حضرت امام(ره) که فرمودند: "اگر روزی انحراف از حیث قدرت طلبی و مال طلبی در کشور دیدید، باید جلوی آن را بگیرید"، مطرح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یکی از شئون مردم سالاری دینی این است که مردم دارای حق انتقاد به مسئولان هستند.

وی با بیان اینکه البته مسئول نیز باید انتقاد پذیر باشد، گفت: مسئولان باید در مقابل انتقاداتی که نسبت به آنها مطرح می‌شود، گوش شنوا داشته باشد و اگر صحیح بود آن را اصلاح و اگر اشتباه بود پاسخ دهند، البته نیازمند طراحی ساز و کار حقوقی برای انجام این کار هستیم.

امام جمعه همدان، مرز انتقاد سازنده را انتقادی عنوان کرد که منجر به آشوب نمی‌شود، یادآور شد: اعتراض و اظهار نظر سازنده منجر به اصلاح می‌شود، موضوعی که نوع نگاه اسلام است.

وی در ادامه به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در رابطه با ارتباط با علما اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: "کسی که یک فقیه مسلمان و عالم دینی را احترام کند، قیامت خدای متعال را ملاقات خواهد کرد که از او راضی است، اما کسی که به فقیه مسلمان اهانت کند، در حالی خداوند را ملاقات خواهد کرد که خداوند از او عصبانیست".

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: در روایتی دیگر از پیامبر(ص) آمده است که "اگر کسی مومنی را بدون اینکه حق باشد، اذیت کند، گویا مکه و بیت‌الله را خراب کرده است".

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات به اسم عدالت‌طلبی، چه ظلم‌هایی به بعضی از افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان عقلانیت حاکم در بعضی جریانات را از نوع رفتار معترضین می‌توان تشخیص داد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی یادآور شد: اینکه نوجوان یا جوانی به عالمی اهانت می‌کند، آیا این کار او حق است؟ مشکلات اقتصادی که امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم چه ربطی به روحانیتی که هیچ منصبی ندارد و در کوچه و بازار است، دارد؟

وی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب امروز ایران اسلامی می‌تواند نقش اساسی را در نظم نوین جهانی داشته باشد، گفت: دستاورد اخیر در عرصه موشکی در کشور، نشان داد هر چقدر قدرت شما افزایش پیدا کند، تاثیرگذاری شما در عرصه‌ بین‌المللی نیز بیشتر خواهد شد.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه امروز کشورهایی در عرصه‌ی بین‌المللی نفوذ دارند که قدرتمند باشند، مطرح کرد: امروز کسی می‌تواند تولید قدرت کند که غیرت ملی و دینی داشته باشد و نسبت به مردم خود حساسیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از نخبگان وظیفه امروز مسئولان است، خاطرنشان کرد: یک نخبه فقط برای خودش نیست، بلکه نخبه ارزش و سرمایه‌ انسانی متعلق به همه‌ مردم است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha