یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
علیرضا رحیمی در نشست رابطین کمیته همکاریها

حوزه/مدیر کل آموزش و پرورش استان قم گفت: اگر بخواهیم الگویی مناسب و برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع) برای تعلیم و تربیت خود داشته باشیم، حوزه علمیه محل ثقل این حرکت است و برای اصلاح روند تعلیم و تربیت نیازمند الگو گیری از نظام آموزشی حوزه علمیه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم امروز در چهارمین نشست رابطین کمیته‌های استانی ستاد همکاری‌های حوزه‌ علمیه و آموزش و پرورش بیان کرد: نظام آموزشی کشور باید از حوزه‌ علمیه الگو بگیرد زیرا این نظام شعار و عمل ‌را توامان در بر دارد و تنها به آموزش صرف توجه‌ نکرده و تعلیم تربیت مورد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم‌ این گونه‌ نظامی است.

وی افزود: خوشبختانه همه ارکان آموزش و پرورش از مدرسه گرفته‌ تا عالی ترین مقام‌ اجرایی و سیاست گذاری و نیز حوزه‌ های علمیه و حتی جامعه‌ هدف که والدین و دانش آموزان باشند به این نتیجه رسیده اند که برای تربیت دانش آموز تراز اسلام ناب نیازمند همکاری حوزه‌ علمیه و نهاد رسمی تعلیم و تربیت کشور است.

وی با بیان اینکه استقبال از برنامه های ستاد همکاریها در چند سال اخیر، امید بخش و ثمردار است، عنوان کرد: لازمه توسعه‌ این امر، بهره گیری از منبع وحی و اهل بیت علیهم السلام است‌ که‌ تعلیم و تربیت توام با شناخت حقایق دین و انسانیت را رقم می‌زند.

رحیمی ادامه داد: منبع اصلی معارف، مکتب اهل بیت(ع) و مرکز ثقل این معارف حوزه های علمیه هستند، مراکز فوق تضمین کننده تربیت در آینده و راه برون رفت از شرایط موجود هستند.

وی با اشاره‌ به نقش رابطان کمیته های استانی ستاد همکاریها، یادآور شد: اشراف و شناخت نسبت به گذشته برای ترسیم راه آینده یک ضرورت است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با انتقاد از کنکور محور بودن نظام آموزشی دوران‌ دبیرستان گفت: در شرایطی که همه تلاش‌ دشمن منحرف کردن اذهان دانش آموزان برای دوری از اخلاق و معنویت است، ایجاد فرصت تربیتی نباید کمتر از مسائل آموزشی باشد که متأسفانه این مهم دیده نشده و امیدواریم بتوانیم اصلاح کنیم.

رحیمی با بیان گزارشی از نحوه حضور مبلغین در مدرسه افزود: ممکن است اعزام های مختلفی از طریق نهادهای حوزوی و دینی داشته‌ باشیم که به نظرم آموزش و پرورش ظرفیت همه این اعزام ها را دارد.

مدیر کل آموزش و پروش قم تصریح کرد: برای فاصله انداختن دانش آموزان با فضای مجازی، طرح هر مدرسه یک روحانی در ایام تابستان در قم اجرا شد و در این خصوص بیش از سه هزار طلبه خواهر و برادر را مصاحبه و گزینش کردیم و برای آنان دوره‌ های توانمند سازی گذاشتیم و خوشبختانه توفیقات قابل قبولی را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: نگاه تحولی در همکاریها نیازمند آموزش ها و توانمندسازی ‌طلاب و روحانیون فعال در این عرصه‌ است که امیدواریم در دور جدید شاهد رونق بیش از گذشته آن باشیم.

رحیمی بیان کرد: نظام آموزشی کشور باید از حوزه‌ علمیه الگو بگیرد زیرا این نظام شعار و عمل ‌را توامان در بر دارد و تنها به آموزش صرف توجه‌ نکرده و تعلیم تربیت مورد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم‌ این گونه‌ نظامی است.

وی تصریح کرد: جهاد تبیین که مورد تاکید قرار گرفته یعنی واقع بینی و اینکه سفیدی ها و نقاط قوت را نشان دهیم نه اینکه نقطه ضعف ها گفته شود زیرا موجب ناامیدی بخصوص در نسل جوان دانش آموز می شود.

رحیمی تأکید کرد: دانش آموزان، ورودی فکری خوبی از جهت نقاط مثبت ندارند و نمی‌توانیم انتظار خروجی خوب از آنان داشته باشیم باید خوراک فکری و فرهنگی مناسبی برای دانش آموزان و نسل جوان تامین کنیم تا باورها تقویت شود و دشمنان این نقطه ضعف را فهمیده‌اند و از طریق فضای مجازی انواع خوراک فکری نامناسب را به راحتی در اختیار جوانان قرار می دهند و ما باید قبل از دشمنان، اقدام کنیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha