جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
اجلاس معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور به روایت تصویر

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مؤلفه‌هایی مانند پژوهشگر، زیرساخت‌ها و موضوعات پژوهشی را مورد توجه قرار داد و گفت: تنها خدمت غرب به بانوان، تخریب بنیاد خانواده بوده است که امروز به وسیله پژوهش‌های کارآمد باید در جایگاه متهم قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه در اجلاسیه معاونین پژوهش ۲۸ استان حوزه علمیه خواهران که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش امروز در سالن آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در قم برگزار شد، مؤلفه‌های پژوهش را متعدد عنوان کرد و گفت: یکی از عوامل مهم پژوهش، نیروی انسانی اعم از پژوهشگر و مدیران پژوهشی است.

وی تربیت نیروی انسانی پژوهشگر را که با پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی آشنا باشد را از فعالیت‌های لازم مدیران حوزوی عنوان کرد و افزود: حوزه‌های علمیه از دیرباز به این مسأله به صورت سنتی، اهتمام داشته است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه توضیح داد: بعضی از کارهای پیشین و تاریخی بزرگان که به صورت انفرادی انجام شده است، شاید این روزگار کار چند ساله یک لجنه محقق باشد؛ موسوعه الغدیر نمونه‌ای از آن است؛ تدوین تفسیر المیزان به وسیله علامه طباطبایی که افتخاری برای ما است نیز از چنین فعالیت‌هایی است.

وی طلاب را از کارهای تکراری و بی‌توجهی به تحقیق برحذر داشت و گفت: امروز با توجه به ابزارهای جدید، نیاز به پرورش و تربیت پژوهشگران یک نیاز جدی است؛ تحقیق نگاری، پایان‌نامه‌نویسی و مانند این‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مؤلفه دوم مهم در امر پژوهش را زیرساخت‌ها، امکانات و بستر تحقیق عنوان و تصریح کرد: باید اذعان کنیم که از لحاظ زیرساخت‌های پژوهشی با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اذعان کرد: در دانشگاه‌های رده دوم خارجی حدود ۲ میلیون کتاب فیزیکی وجود دارد ‌اما مؤسسات ما با وجود کتابخانه‌های دیگر هم از لحاظ کمی و کیفی در دسترسی به کتاب‌های مختلف مشکلات عدیده وجود دارد. وضع ما در حوزه زیرساخت‌های پژوهشی و بویژه دسترسی به منابع تحقیق باید بهتر شود.

وی مؤلفه سوم را موضوع و مسأله پژوهش عنوان کرد و گفت: بعد از تربیت پژوهشگر و فراهم کردن زیرساخت و عدوات، انتخاب موضوع نکته‌ای اساسی در پژوهش است که اگر توجه نشود، تمام سرمایه‌ها را به هدر می‌دهد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی درباره پژوهش‌های بنیادین و تولید دانش و حرکت در مرزهای دانش که ضرورت است ابراز داشت: اگر قرار است که این پژوهش‌ها در کارهای علمی مشارکت داشته باشد، نمی‌تواند از تحقیقات بنیادین غافل باشد؛ اما باید این تحقیقات بنیادین خود را در واقعیت اجتماع نشان دهد.

وی پژوهش‌های بنیادین را دارای جایگاه ویژه توصیف کرد و گفت: ما به پژوهش‌های بنیادین نیاز داریم، اگر پژوهشی انجام شود که مسأله‌ای از ما حل نکند، این تحقیقات گره‌گشای کار ما نخواهد بود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود در موضوع خواهران و بانوان که از مسائل مهم تمدن معاصر است ورود جدی داشته باشد. به تحقیقات بنیادین توجه ویژه داشته باشد اما تحقیقات ناظر به مسأله، امروز از نیازهای مهم است.

وی ابراز داشت: واضح‌تر از تمام مقاطع انقلاب اسلامی، امروز مواجهه تقابل جمهوری اسلامی و غرب را بویژه در حوزه زنان و خانواده می‌بینیم؛ اگر این مواجهه در چهار دهه پیش پنهان بود، امروز بسیار آشکار است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه غرب را متهمی دانست که باید درباره جفاهای به زن و خانواده توضیح دهد، اما امروز به عنوان طلبکار به میدان آمده است، ادامه داد: این مسأله را باید به صورت عالمانه ارائه کرد؛ هم جفای به بشریت و هم راهکار گره‌گشای بشریت را باید ارائه کرد؛ هزاران مسأله خرد در ذیل این موضوع وجود دارد که جای تحقیق و پژوهش دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، درباره جایگاه زنان جامعه ایرانی افزود: این جایگاه و مقام زن در کشور، کارنامه قابل قبولی برای کشور است؛ هر چند ارتقای این جایگاه هنوز امکان دارد اما حضور در دانشگاه‌ها و ارتقای علمی بانوان از کم‌نظیرترین آمارهای جهانی است؛ ابتدای انقلاب ۶۰۰ پزشک بانو داشتیم و امروز با دو برابر شدن جمعیت کشور، ۳۰ هزار پزشک بانو داریم.

وی گفت: استکبار جهانی که ادعای حمایت از بانوان را دارد چه خدمتی به بانوان داشته است؟ جز این بوده است که نهاد خانواده را در متلاشی کرده است؟ این خدمت شما به بشریت بود؟ حالا طلبکار هستید و از دیگران بازخواست می‌کنید؟ شما مدافع حقوق زنان هستید؟ شما متهم هستید و باید به بشریت پاسخگو باشید؛ شما به زنان ستم کردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: تنها خدمت غرب به بانوان، تخریب بنیاد خانواده بوده است که امروز به وسیله پژوهش‌های کارآمد باید در جایگاه متهم قرار گیرد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم پژوهش بر مسأله‌یابی تأکید کرد و ادامه داد: شهید مطهری مسأله‌یاب روز خود بود؛ عمده موضوعات آثار این بزرگوار بر اساس نیازها است؛ حجاب، خدمات متقابل ایران و اسلام در زمان پافشاری عده‌ای بر ناسیونالیسم از مثال‌های توجه آیت‌الله استاد شهید بهشتی به مسائل و مشکلات روز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha